Jump to content

Noen med erfaring med konforing? (overgang fra 40mm til 35mm kon på propell/ aksling)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Finnes det bare en standard på kon på propeller til fast aksling i Norge de siste 40 årene?

Akslingen i min båt er 35 mm, og jeg har en helt ny propell av rett type på hånden. Den er oppgitt til 40mm kon.

Kan jeg da bruke en slik en https://www.telmo.no/konforing-40-35-m-spes-kile#gallery ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

index skrev for 2 timer siden:

Det burde passe. Men propellen blir dyr med dette tillegget, har du sjekket nypris?

Nypris kr 12500 - 13200 ca

Betalte nå kr 700 for en ubrukt 18x16 4-bladers Radice. Ubrukt fra Scand Baltic. Ser helt ubrukt ut også.

Nå blir det å få opp båten (onsdag kveld) og så få av propell en dag og måle. :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Det var litt av en nypris! Da skjønner jeg godt at du vil bruke foring. Det burde fungere helt utmerket. I verste fall må kilen tilpasses, avhengig av hva du har på aksling og propell. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 år senere...

Da blåser jeg liv i denne gamle tråden min igjen. 

Fikk endelig av gammel propell så jeg kunne se hva som var der. Og fikk prøvet ny propell, og det trengs en fôring i alle fall :yesnod:

20230419_190304.jpg.407033361371c786703f698ef425a734.jpg

20230419_191509.jpg.e010958f08e48c12267ef073327cab30.jpg

Ny propell:

Smaleste: 29 mm

Tykkeste: 40 mm

Differanse: 11mm

Lengde: 106 mm

11mm / 106 mm = tilnærmet 1:10

Gammel propell:

Smaleste: 27 mm

Tykkeste: 35 mm

Differanse: 8 mm

Lengde: 81 mm

8 mm/ 81 mm = tilnærmet 1:10

Så da er det vel mye som tilsier at ved å kjøpe en konforing for 35 til 40 mm, og da 1:10, så bør dette går bra?

Bare tagger deg inn her @Okkaby, for det er her jeg fortsetter diskusjonen om konforingen :smiley:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Lengde 106 mm på ny vs 81 mm på gammel. Kan dette bli et problem? Dersom framkant på ny propell kommmer på samme sted som framkant på gammel propell var, blir det da tilstrekkelig gjenger igjen til mutteren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Brigg, det kan bli et problem, men jeg må måle litt mer.

Jeg må vel ta utgangspunkt smaleste åpning på gammel propell, og det var 27 mm. Differansen på de to propellene i diameter er 5 mm. Så da regner jeg med at den nye burde hatt 27+5 = 32mm i enden, men den har ca 29. Det betyr 3 mm forskjell, noe som tilsier at propellen vil komme ca 30 mm lenger akterover?

Det er litt å gå på, men jeg tviler på at det er så mye. Så jeg får finmåle i morgen...

Hvor lang er konen på akslingen din? Jeg tenker at om den er like lang som den gamle propellen, så får du etter litt kjapp hoderegning 2,5mm slakk i forkant? 

Har du sjekket hvor lang konforingen er? Kanskje du burde fått dreid til en som passer akkurat?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Grand Banks jr skrev On 27.8.2021 at 8.15:

Det er en ting du må passe på ved bruk av konforing.

Mål bredden på kilespor i aksel og propell, ofte må en ha en trappe kile,  er bredden lik bør en også ha en høyere kile.

https://no.sleipnergroup.com/sok?query=trappekile&IS_LEISURE=1

image.png.0ac0982d8d155c8029c0ee07f37031b7.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bare et tips når en trenger deler til propellanlegg og/eller styring: https://www.bosvik.no/baatdeler/

Holder til rett ved E18 i Risør, og makan til kompetente og hjelpsomme folk skal du lete lenge etter.. 

Jeg trengte en del til roranlegget mitt her om dagen. Tok med delen til Bosvik for å høre om de hadde noe sånt -det var selvsagt ikke noe standard produkt på en 36 år gammel båt? Men det var jo ikke noe problem, de fyrte opp dreierbenk og lagde akkurat det jeg trengte mens jeg ventet? Kostet ikke skjorta heller..

index skrev On 20.4.2023 at 8.21:

Den kan jo dreies av litt, men da begynner jo det hele å koste litt...

Var visst ikke så galt. Ca 1250 inkl mva for å dreie av 11 mm av bosset akterover. Samme person som skal sjekke over propellen og evt fintune den.

Konforingen er visst ikke så enkel. Konforing fra 35 til 40 mm aksling og 1:10 er for lange, så den må vel forkortes den også. Mulig den bare kan kappes med baufil, men beste hadde jo vært å fått den kappet rett i forhold til senter av aksling.

Både akslingen og ny propell har 100 mm spor til kile, så da trenger jeg vel konforing med 10 mm spor og en ca 10 x 10 mm kile? 

Spor i ny propell er ca 5 mm høyt, konforing bygger 2,5 mm og spor i aksling ca 3 mm. I alt ca 10,5 mm

Høres ut som en grei plan. Om han som skal sjekke og dreie av propellen får med konforingen også, så kan han vel bare sørge for at alt passer overens når du får det i retur?

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Var visst ikke så galt. Ca 1250 inkl mva for å dreie av 11 mm av bosset akterover.

Kanskje ikke så ille, men det gir ham uansett en grei timelønn. 11mm tar han på tre eller fire kutt, dvs. ca 3-4 minutter pluss oppspenning og oppretting i dreiebenken. Skulle ønske jeg kunne jobbe for slike timesatser.

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Konforingen er visst ikke så enkel. Konforing fra 35 til 40 mm aksling og 1:10 er for lange, så den må vel forkortes den også. Mulig den bare kan kappes med baufil, men beste hadde jo vært å fått den kappet rett i forhold til senter av aksling.

Jeg ville satt foringen inn i propellen etter at den er dreid ned på riktig mål. Da vil det som er overskytende stikke ut, og du kan tegne en strek rundt med en tusj. så setter du foringen i skrustikka og kapper langs streken med baufil eller vinkelsliper. Foringen vil forsvinne bak mutteren, så den behøver ikke å ha strøken avslutning, men det er viktig at den er bittelitt kortere enn propellen. Når dette er montert skal altså foringen ligge litt innenfor før du monterer mutteren. Det kan også hende at du må ha på ei skive, det kommer an nå størrelsen på mutteren og om den får nok anleggsflate mot bosset på propellen. Hvis du ikke har plass til skive er det et alternativ å lage en ny mutter som har større nøkkelvidde.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...