gautebi Startet 28.August.2021 Link til dette innlegget Startet 28.August.2021 (redigert) Har en seilbåt med en eldre plotter jeg vil bytte ut. Vurderer Raymarin Axiom og veksler mellom en 9’’ med touch og knapper, eller en 12’’ med bare touch. Gode argumenter for begge løsningene, men heller litt i retning av 12’’ da det gir mer info og større kart. Hvilke vurderinger har andre gjort, og hva landet dere på? Redigert 28.August.2021 av gautebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Har ikke plotter med touch, men bruker Ipad som sekundær plotter. Utifra det, er jeg helt sikker på at når plotter skal fornyes, blir det ikke med kun touch. Mye lettere å betjene knapper i urolig sjø, etter min mening. Men jatakkbeggedeler i ditt eksempel. 12" og knapper... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Det kommer an på bruken. Hvis den står ute slik at den blir utsatt for regn, og kanskje sjøsprøyt, er touchpanel noe dritt. Jeg har et 12" Lawrance instrument som jeg bruker i jolla når jeg fisker makrell og hummer på høsten. Hvis jeg er ute i skikkelig dårlig vær lever kartet sitt eget liv. Tror den har en funksjon hvor jeg kan skru av touchpanelet og bare bruke knapper, skal forske litt i det. Men sitter man inne og tørt er jo touch lettvint og fint. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frivakt Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Enig med @Gullfisk. Selv bruker jeg en kombinasjon av Raymarine E7 (knapper) og nettbrett med Navionics. Det skal ikke mye sjø til før betjeningen av nettbrettet blir mye mer plundrete enn plotteren. Den største fordelen med touch er når jeg skal flytte kartet kjapt for å sjekke noe som er utenfor skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 (redigert) Har Raymarine E95 utendørs på vår seilbåt. Touch fungerer suboptimalt hvis skjermen blir våt (regn/sjø), og også hvis jeg er våt og kald på fingrene. Jeg synes også at touchen er upresis. Må ofte peke 0,5 cm unna der jeg vil trykke for å treffe riktig. Det «oppsettet» som fungerer best for meg er kartplotteren med delt skjerm og to forskjellige oppløsninger på kartet, pluss en iPad for rask zoom og panorering rundt i kartet. Selv min førstegenerasjon iPad fra 2010 er raskere på zoom+panorering enn kartplotteren (2016-modell), og touchen er milevis bedre. Redigert 28.August.2021 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
gautebi Svart 28.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Har hørt mye om dårlig touch i dårlig vær, men trodde de nye Axiom-plotterne hadde løst dette? Eller i alle fall var mye bedre enn eldre plotter. Noen som har erfaring med dem? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 12" er en annen verden enn 9". Er ikke i tvil om hva jeg ville valgt hvis lommeboka ikke hadde dobbeltstemme. Jeg fisker og setter teiner, så touch blir bare søl. 12" med knapper er mitt optimale valg. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 gautebi skrev for 1 time siden: Gode argumenter for begge løsningene, men heller litt i retning av 12’’ da det gir mer info og større kart. Du har jo et tredje alternativ også: Kjøp 12-tommeren med touch, og suppler med et frittstående betjeningspanel med knapper etterhvert hvis touch ikke er nok. Forutsetter at du har plass, selvfølgelig. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bonus Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Jeg ser det skrives om regn og sjøsprøyt som utfordringer for touchbetnening av kartplotter. Sjø og bølger er også en utfordring for presise touchtrykk. Da fungerer fysiske knapper mye bedre. "Touch for oppsett av ruter og aktiviteter i havn. Fysiske knapper underveis" Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Popeye70 skrev 1 minutt siden: ... Kjøp 12-tommeren med touch, og suppler med et frittstående betjeningspanel med knapper etterhvert hvis touch ikke er nok. Forutsetter at du har plass, selvfølgelig. Jepp, det er det optimale! Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 (redigert) Kjøpte en Axiom pluss 12" i fjor høst, må si jeg var litt skeptisk etter å ha brukt knapper tidliggere. Men så langt har den overrasket meg, har forsøkt med tynne hansker også som fungerte greit. Har ikke fått prøvd den i drittvær, men i variert vær med innslag av regn. Skulle det vise seg at den ikke takler dårlige forhold løser jeg det med betjeningspanel. Den brukes ute i seilbåt. Redigert 28.August.2021 av seilofil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Det finnes egne touch hansker, som man kan bruke i regnvær. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 touch har fungert over all forventning i 7 år nå for meg, måtte ha det p.g.a. plassbegrensing, grua meg, men har fungert veldig bra. i sjø i 60 knop må du jobbe litt ekstra, men funker selv da. støtter hånden på ramma rundt bare da. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 (redigert) Jeg har hatt Raymarine a65 siden 2015. Jeg ville ikke ha knapper pga begrenset plass, og mye tauverk som ville kunne henge seg opp i knapper. Den står ute på skott mot cockpit og har fungert meget bra, aldri hatt problemer. Jeg bruker også ipad som sekundærplotter, og der fungerer touch mye dårligere (i tillegg til at den konker ut hvis det blir litt varmt). Så å uttale seg om hvordan touch fungerer på en raymarine plotter basert på erfaring fra nettbrett blir nok ganske feil … Redigert 28.August.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Raymarine eS127 touch og knapper. Etter 4 sesonger lever touch skjermen sitt eget liv. Må slå av touch funksjonen. Dekkes ikke av garanti. Heldigvis fungerer knappene bra. ruter legges på ipad. Overføres trådløst til plotter via Navionics appen. om Axiom er bedre vet jeg ikke. Men dette er ikke et ukjent problem på eS serien. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Kjøpte B&G Vulcan (kun tutch), for da fikk jeg en størrelse større skjerm enn på Zeuvs med knapper. Fungerer bra, jeg angrer ikke. Bruker ipad / iphone ved siden av, plotteren er mer for rormann og kopling mot autopilot. Og da trenger man ikke fikle på plotteren hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Touch fungerer ikke i styrtregn på min Axiom. Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Litt utprøvning med vann Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Eg har Axiom 7. Passe stor for mitt bruk, men fungerer litt trøblete når han er ordentleg våt. Eg har ein klut tilgjengeleg dei gongene dette er eit problem, og har valt å ikkje bytta ut kluten med eit betjeningspanel til ca 5 båtpengar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.