Jump to content

Touch eller touch og knapper på kartplotter?

gautebi

Recommended Posts

Har en seilbåt med en eldre plotter jeg vil bytte ut. Vurderer Raymarin Axiom og veksler mellom en 9’’ med touch og knapper, eller en 12’’ med bare touch. Gode argumenter for begge løsningene, men heller litt i retning av 12’’ da det gir mer info og større kart.

Hvilke vurderinger har andre gjort, og hva landet dere på?

Redigert av gautebi (see edit history)

Det kommer an på bruken. Hvis den står ute slik at den blir utsatt for regn, og kanskje sjøsprøyt, er touchpanel noe dritt. Jeg har et 12" Lawrance instrument som jeg bruker i jolla når jeg fisker makrell og hummer på høsten. Hvis jeg er ute i skikkelig dårlig vær lever kartet sitt eget liv. Tror den har en funksjon hvor jeg kan skru av touchpanelet og bare bruke knapper, skal forske litt i det. Men sitter man inne og tørt er jo touch lettvint og fint.

Har Raymarine E95 utendørs på vår seilbåt. Touch fungerer suboptimalt hvis skjermen blir våt (regn/sjø), og også hvis jeg er våt og kald på fingrene. Jeg synes også at touchen er upresis. Må ofte peke 0,5 cm unna der jeg vil trykke for å treffe riktig.

Det «oppsettet» som fungerer best for meg er kartplotteren med delt skjerm og to forskjellige oppløsninger på kartet, pluss en iPad for rask zoom og panorering rundt i kartet. Selv min førstegenerasjon iPad fra 2010 er raskere på zoom+panorering enn kartplotteren (2016-modell), og touchen er milevis bedre.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

gautebi skrev for 1 time siden:

Gode argumenter for begge løsningene, men heller litt i retning av 12’’ da det gir mer info og større kart.

Du har jo et tredje alternativ også: Kjøp 12-tommeren med touch, og suppler med et frittstående betjeningspanel med knapper etterhvert hvis touch ikke er nok. Forutsetter at du har plass, selvfølgelig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kjøpte en Axiom pluss 12" i fjor høst, må si jeg var litt skeptisk etter å ha brukt knapper tidliggere. Men så langt har den overrasket meg, har forsøkt med tynne hansker også som fungerte greit. Har ikke fått prøvd den i drittvær, men i variert vær med innslag av regn. Skulle det vise seg at den ikke takler dårlige forhold løser jeg det med betjeningspanel. Den brukes ute i seilbåt. 

Redigert av seilofil (see edit history)

Jeg har hatt Raymarine a65 siden 2015. Jeg ville ikke ha knapper pga begrenset plass, og mye tauverk som ville kunne henge seg opp i knapper. Den står ute på skott mot cockpit og har fungert meget bra, aldri hatt problemer. Jeg bruker også ipad som sekundærplotter, og der fungerer touch mye dårligere (i tillegg til at den konker ut hvis det blir litt varmt). Så å uttale seg om hvordan touch fungerer på en raymarine plotter  basert på erfaring fra nettbrett blir nok ganske feil … 

Redigert av Krimart (see edit history)

Raymarine eS127 touch og knapper. Etter 4 sesonger lever touch skjermen sitt eget liv. Må slå av touch funksjonen. Dekkes ikke av garanti. Heldigvis fungerer knappene bra. 

ruter legges på ipad. Overføres trådløst til plotter via Navionics appen. 

om Axiom er bedre vet jeg ikke. Men dette er ikke et ukjent problem på eS serien. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...