Mr_Stian Startet 28.August.2021 Link til dette innlegget Startet 28.August.2021 Heisann godtfolk. Jeg har en 1998 model Barracuda 1100 hvor jeg har litt trøbbel med ferskvannet. Som dere ser på bildene under så får jeg en del grums i filteret før pumpen. Det kjennes ut som sand så jeg mistenker dette kan være kalk. Noen med noen ideer? Jeg har ett mannhull som jeg kan komme til med litt arbeid. Men hvis dette er kalk så hadde det vel vert greit å hatt litt eddik eller sitronsyre oppi først for å løse opp dette. Ser ut som tanken er alu. Etter behandling så blir det oppi med en pumpe for å prøve å få ut alt grums å rengjør. Høres dette ut som en grei fremgangsmåte? Jeg har og en akkumulator tank på systemet. Fra denne kommer det en del rustvann når den har stått en stund. Finnes det noen slike som ikke ruster innvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Det som løser kalk, løser vel også aluminium. Kalken er ikke farlig, men ubehagelig. I andre land, eks. Danmark, selges 32 % eddik, for å løsne kalk i kaffekjeler, strykejern, etc. Meget effektivt, men krever varme for å få fart på reaksjonen. Akkumularorer får du i plast og syrefast. Jeg har en i plast. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Hvor kommer kalken fra? Der jeg har bodd i Norge har det aldri vært problem med kalk, men jeg har ikke bodd i Rogaland... Hvis du kommer greit til mannhullet kan du kanskje skrubbe løs det du får løsnet, og suge det opp med en våtsuger? (Tømme tanken en del før du gjør det da.) Er det et tilbakevendende problem pga kalk i vannet der du fyller vann, eller kan kalken ha kommet fra å fylle vann i utlandet? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Hva skjer dersom du legger den "sanden" i et glass med eddik over natten? Blir det borte? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mr_Stian Svart 28.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Jeg har bare hatt båten ett års tid så tror ikke dette kommer fra min vannfylling. Skal prøve å legge noe av dette i eddik å se hva som skjer. Det som dere ser på bildene kom etter ca en helg med bruk etter sist jeg renset filtere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Legg grumset i et glass eddik, glimrende! Hvis det ikke løser seg, så er det Al3O4 eller noe slikt. Aluminiumoksid. Da har vi et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Hulda skrev 1 time siden: Hvis det ikke løser seg, så er det Al3O4 eller noe slikt. Aluminiumoksid. Løser ikke den seg i eddik? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Joa, i løpet av hundre år eller så. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 28.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Hva er problemet hvis det er aluminiumoksid? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: Der jeg har bodd i Norge har det aldri vært problem med kalk, men jeg har ikke bodd i Rogaland... Rogaland har generelt sett svært bløtt/mykt vann (lite mineral- og saltholdig), men enkelte brønner kan nok helle mot å ha litt hardere vann. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 12 hours ago, Mr_Stian said: Hva er problemet hvis det er aluminiumoksid? Det er vel at det holder på å tæres hull i vanntanken din. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Som en absolutt mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Noen mindre gjestehavner kan ha takvann fra naust,beregnet kun for spyling. Kan lett inneholde fugledrit(skjelsand). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.