Jump to content

Grums fra vanntank. Trenger tips til videre behandling

Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann godtfolk.

Jeg har en 1998 model Barracuda 1100 hvor jeg har litt trøbbel med ferskvannet. 

Som dere ser på bildene under så får jeg en del grums i filteret før pumpen. Det kjennes ut som sand så jeg mistenker dette kan være kalk. Noen med noen ideer? 

Jeg har ett mannhull som jeg kan komme til med litt arbeid. Men hvis dette er kalk så hadde det vel vert greit å hatt litt eddik eller sitronsyre oppi først for å løse opp dette. Ser ut som tanken er alu. Etter behandling så blir det oppi med en pumpe for å prøve å få ut alt grums å rengjør. Høres dette ut som en grei fremgangsmåte?

Jeg har og en akkumulator tank på systemet. Fra denne kommer det en del rustvann når den har stått en stund. Finnes det noen slike som ikke ruster innvendig? 

998525BE-607C-46C5-B705-573122D67C8E.jpeg

28C67414-EDBD-4EBC-80CB-88F6F4F49BA7.jpeg

Hvor kommer kalken fra? Der jeg har bodd i Norge har det aldri vært problem med kalk, men jeg har ikke bodd i Rogaland...

Hvis du kommer greit til mannhullet kan du kanskje skrubbe løs det du får løsnet, og suge det opp med en våtsuger? (Tømme tanken en del før du gjør det da.)

Er det et tilbakevendende problem pga kalk i vannet der du fyller vann, eller kan kalken ha kommet fra å fylle vann i utlandet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...