Jump to content

Trenger tips til hva som har tappet batteribanken


Sandebukta

Recommended Posts

Skulle ut med båten i dag. En uke siden sist jeg så til den ca. La merke til at den ene solcelleregulatoren var død (displayet), mens den andre viste en batterispenning på 7,8v. Forbruksbanken var død, noe jeg fikk bekreftet gjennom å teste lys, vannpumpe mv. 
 

Båten står normalt uten landstrøm, men med 2 stk 100w solcellepaneler tilkoblet fritidsbanken via hver sin 10a MPPT-regulator med display. Forbruksbanken består av 2 stk Exicde 110 ah blybatterier fra Maritim. De er fra høsten 2017. Spenningen har aldri før vært under 12.8 når jeg har ankommet båten sommerstid, uansett vær. Når båten ligger slik, er hovedstrømbryteren til forbruksbanken tilkoblet, men hovedsikringen er skrudd av. Dette for at lensepumpe skal ha strøm, men ingenting annet. Lensepumpa og Eberen er koblet direkte til hovedstrømbryter mens alt annet går via hovedsikringen og øvrige kurser.

 
Ut i fra mine oversikter, er det da kun lensepumpa (Johnson membranpumpe med nivåvakt og bryterpanel med auto og manuell) og solcelleanlegget som har kunnet påvirke batteribanken i perioden dette har skjedd? I tillegg til en Mascot/Sleipner 20a batterilader med skillediode.


Jeg regner med at batteriene er kass og at det ikke er forsvarlig å begynne å lade dem?

 

For å rette feilen/ årsaken, lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å finne ut hva som har skjedd! Jeg startet motoren noen minutter og banken fikk da en boost opp på 11,8v men sank rett ned igjen uten å se ut til å ta til seg lading fra solcelle. Lensepumpa så ut til å virke, fikk testet den med motor i gang. Solcellepanelene ser også ut til å fungere som de skal. Klør meg fælt i hodet her!

 

En siste ting jeg ikke har kontroll over er selvsagt «gjester», men det virker usannsynlig..

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post

Da setter jeg i nye batterier og tar av minuspol og måler mellom pol og kabel med multimeter.. med alle brytere av. Er det en strømtyv, vises det da? Så er det å ta ut sikringene på en og en forbruker til man ser hvem som er synderen. Riktig?

 

Evt er det ett av batteriene som har knelet av seg selv ja, jeg mistenker det selv om det bare er 4 år og aldri har vært skikkelig utladet. Men det er enighet om at det er bortkastet å prøve å lade igjen når de har vært helt nede på 7-tallet så klart?

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post

Riktig alt du sier.

 

Mitt batteri tok også kvelden etter 4 år, det har også blitt stelt og dullet med etter alle kunstens regler.

Det tok allikevel kvelden, og dro med seg de to andre i fallet ved å tappe de ned til 7-8 volt.

 

Heldigvis var dette "billige" bly/syre batterier, så alt nytt kostet drøyt 3000,-.

 

Tenker med gru på om det hadde vært ett lithium batteri til 5000,- pr stk som gikk istykker🥵

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg tok livet av en stor og dyyyyr AGM bank ved å ha konstant lading på. Det var mye diskusjon om dette her for noen år siden. Float på 13,6-13,8V drepte batteribanken. Batteriene blir varme, og ventilen på batteriene slipper ut væske - og batteriene tørker ut. 

 

 Laderen jeg har i dag har "storage" mode på 13,2V - men jeg lar den aldri stå på konstant. Topplader batteriene etter bruk - så lar jeg de hvile til neste gang båten er i bruk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Renzir skrev for 5 timer siden:

Ett litium batteri ville vel bare blitt avslått av bms og ikke tatt skade?

Mulig det, men det koster fortsatt 5-6000 å erstatte det.

 

Og om f.eks et at tre 5 år gamle litium batterier tar kvelden, tror jeg non at mange vil tenke at det er best å skifte alle 3

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev for 3 timer siden:

Mulig det, men det koster fortsatt 5-6000 å erstatte det.

 

Og om f.eks et at tre 5 år gamle litium batterier tar kvelden, tror jeg non at mange vil tenke at det er best å skifte alle 3

Så lenge vi snakker om 3 separate Lithiumbatterier med individuelle BMS’er så mener jeg at dette er feil (og dyr) tankegang. Å mikse gamle og nye bly-syre batterier uten individuell celleovervåking og balansering blir noe helt annet. BMS løser en del av problemene mange har erfart med bly-syre, men øker selvsagt også kompleksiteten og muligheten for feil. Hadde bly-syre blitt introdusert nå hadde de helt sikkert kommet med BMS de også.

Link to post

Jeg ville nå ladet batteriene individuelt og sett at alle faktisk var rasert før jeg hadde kjørt dem på søpla.  Klart, jeg sier ikke at dem skal tilbake i den båten sammen med et nytt,  men kan i mange tilfeller berges uten å ha ødelagt alt helt.  Selv med redusert ytelse kan det ha flere bruksområder.  

Her i nord hvor jeg bor er det ca 1 time lyst på det mørkeste i desember,  og mange hytter har solcelleannlegg som kan sammenliknes,  og tro meg dem opplever kjør på det mørkeste selv om det ofte er supplert med aggregat eller annet.  Poenget er at der står dem lengre og får heftigere påkjenning, så hvorfor ikke prøve med en kontrollert lading? 

 

Link to post
FjordHT skrev for 13 timer siden:

Jeg ville nå ladet batteriene individuelt og sett at alle faktisk var rasert før jeg hadde kjørt dem på søpla.  Klart, jeg sier ikke at dem skal tilbake i den båten sammen med et nytt,  men kan i mange tilfeller berges uten å ha ødelagt alt helt.  Selv med redusert ytelse kan det ha flere bruksområder.  

Her i nord hvor jeg bor er det ca 1 time lyst på det mørkeste i desember,  og mange hytter har solcelleannlegg som kan sammenliknes,  og tro meg dem opplever kjør på det mørkeste selv om det ofte er supplert med aggregat eller annet.  Poenget er at der står dem lengre og får heftigere påkjenning, så hvorfor ikke prøve med en kontrollert lading? 

 

Jeg koblet fra batteriene og lot dem stå til dagen etter før jeg målte dem hver for seg. Det ene lå på under 7 og var tydelig årsaken til det hele. Det andre batteriet lå på 11,55. Vil vel unngå å sette det inn i en bank igjen, men  lader det opp og tar bare på det. 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...