Nullitet Svart 29.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 atamund skrev 58 minutter siden: På en båt jeg hadde tidligere var det montert en kjetting teller. den kunne programeres til og kjøre ut x antal meter( jeg hadde 20 meter ). https://seatronic.no/quick-chc1203-kjettingteller Den var fin den, men kosta litt - får følge litt med på eventuelle tilbud utover høsten/vinteren :) TideRace skrev 1 time siden: Vet ikke, men raskt nok for meg. Har en Quick-vinsj i baugen med 75 meter 8mm kjetting og Anchorlift bak med 50 meter 8mm kjetting. Begge med trådløs fjernkontroll. Det er alltid lurt å kunne se og ha kontroll på kjetting og anker når du kjører ut/inn. Hva skjer om du kjører for fort inn mot land, etter ankeret har truffet bunn? Drar du ankeret etter deg langs bunn, eller vil vinsjen gå litt fortere (forutsatt at ankeret har litt feste) i.o.m at den får litt "utilsiktet" dra-hjelp fra båtens sig mot land? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Nullitet skrev 2 minutter siden: Hva skjer om du kjører for fort inn mot land, etter ankeret har truffet bunn? Drar du ankeret etter deg langs bunn, eller vil vinsjen gå litt fortere (forutsatt at ankeret har litt feste) i.o.m at den får litt "utilsiktet" dra-hjelp fra båtens sig mot land? Har aldri skjedd at ankeret har blitt slept langs bunn. Stopp båten, legg ut dybden + det du trenger i tillegg og kjør inn. Legger du til mot brygge kjører du ut 5 -10 meter ekstra som du bare strammer inn igjen. Skal du ligge på svai slipper du ut dybden + minst 3 ganger dybden i tillegg, og bakker med motor til ankeret sitter. Når du vet dybden og har full kontroll på hvor mye kjetting du har ute er dette enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Krimart skrev for 7 timer siden: Etter min mening dim på kjetting ok (50m?) størrelse på anker, er det plass ville jeg selv godt opp til 20 kg. Jo tyngre jo bedre inntil du ikke har plass/ ikke greier å håndtere. Jo tyngre jo bedre er jeg helt enig i. Jeg hadde 25 kg dregg til snekka mi på 1,5 tonn første året. Funket utmerket. Men så var det noen som viste meg at ringen på dreggen måtte snus på for å låse taggene ute. Så jeg hadde vist 25 kg moring første året. Sitér dette innlegget Link to post
Nullitet Svart 29.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 TideRace skrev 30 minutter siden: Har aldri skjedd at ankeret har blitt slept langs bunn. Stopp båten, legg ut dybden + det du trenger i tillegg og kjør inn. Legger du til mot brygge kjører du ut 5 -10 meter ekstra som du bare strammer inn igjen. Skal du ligge på svai slipper du ut dybden + minst 3 ganger dybden i tillegg, og bakker med motor til ankeret sitter. Når du vet dybden og har full kontroll på hvor mye kjetting du har ute er dette enkelt. Ok, hadde fått det for meg at jeg må kjøre mot land mens jeg la ut, men om det der virker bra så er det jo veldig elegant. Bare å lese av avstand fra land på radaren, og dybden ned på ekkoloddet, og slippe ut alt på samme sted for så å kjøre inn mot land? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 (redigert) Med litt prøving og feiling fikser du det fint. Noen ganger legger du ut "nok" og og kjører inn. Andre ganger nesten "nok" og kjører ut litt ekstra kjetting underveis. Du trenger heller ikke å kjøpe radar, sånn passe gjennomsnittlig øyemål holder lenge ?. Redigert 29.August.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Her er en grei måte å bedømme avstanden til land. Hold en blyant på strak arm, lukk det høyre øyet og sikt over blyanten mot punktet du vil vite avstanden til. Lukk det venstre øyet, åpne det høyre. Bedøm i meter hvor langt blyanten flytter seg til siktepunktet. Den anslåtte avstanden multipliseres med 10 for å finne avstanden fra der du er til siktepunktet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krimart Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 (redigert) Nullitet skrev for 8 timer siden: Ok, hadde fått det for meg at jeg må kjøre mot land mens jeg la ut, men om det der virker bra så er det jo veldig elegant. Bare å lese av avstand fra land på radaren, og dybden ned på ekkoloddet, og slippe ut alt på samme sted for så å kjøre inn mot land? Nei du bør helst ikke legge kjettingen i en haug, legg ut mens du bakker eller går inn mot land. Stopper du båten mister du også styringen, og du blir tatt av vind og strøm. Avstandsbedømmelse kommer med erfaring. Å merke kjetting har jeg sluttet med, nå går alt på egfühl og erfaring Redigert 30.August.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 (redigert) Hva slags anker har du tenkt deg? Jeg har erfaring med Rocna anker med kjetting akter. Det er et meget godt anker. Utfordringen vi har er at ankeret sitter så godt og med kjetting blir det overhode ingen fleksibilitet i forhold til sjø som kommer. Har da opplevd at sikkerhetslåsen på vinsjen løser ut (det kom en større båt forbi i god halvplan ..) når det blir store bevegelser i båten og kjettingen er strammet opp. Med frittfallvinsj raser kjettingen da ut. Heldigvis var jeg ombord Etter den opplevelsen festes ankeret til båten med et eget tau med rykkdemper. Det avlaster også innfestingen på vinsjen. Her ser du to varianter. I dag bruker vi kun den som er "hanefot". tauet festes i kryssholtene. Denne brukes både ved ankring med hekkanker og på svai. Redigert 30.August.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Hva slags feste har du mot kjettingen, @Bitteliten? Jeg bruker kjettinglås ytterst på hanefoten som bildet under, men det synes på bildene som om du har en krok? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 det er en kjetting krok. Lurer på om jeg kjøpte den på viking yachting Sitér dette innlegget Link to post
Nullitet Svart 30.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Bitteliten skrev for 7 timer siden: Hva slags anker har du tenkt deg? Jeg har erfaring med Rocna anker med kjetting akter. Det er et meget godt anker. Utfordringen vi har er at ankeret sitter så godt og med kjetting blir det overhode ingen fleksibilitet i forhold til sjø som kommer. Har da opplevd at sikkerhetslåsen på vinsjen løser ut (det kom en større båt forbi i god halvplan ..) når det blir store bevegelser i båten og kjettingen er strammet opp. Med frittfallvinsj raser kjettingen da ut. Heldigvis var jeg ombord Etter den opplevelsen festes ankeret til båten med et eget tau med rykkdemper. Det avlaster også innfestingen på vinsjen. Her ser du to varianter. I dag bruker vi kun den som er "hanefot". tauet festes i kryssholtene. Denne brukes både ved ankring med hekkanker og på svai. Hei, har kjøpt en 15 kg bruce-kopi fra seatronic - tenkte kanskje det, kombinert med masse kjetting ute, ville holde.. https://seatronic.no/galvanisert-anker-bruce-kopi-15-kg Var smart det der å koble tau inn på kjettingen, må testes :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.