Jump to content

8 mm kjetting + 15 kg anker på 33 fot 5.6 tonn for mye?

Nullitet

Recommended Posts

Hei, etter årets sesong, hvor vi har ankret opp for hånd med blytau + kjetting og anker, med ganske mange tvilsomme hendelser som resultat har jeg innsett at vi må ha oss en vinsj med skikkelig anker bak... båten har flybridge som utgjør et betydelig vindfang - noe vi merka veldig godt når vi fikk sidevind om natta hvor båten jaga fra side til side med påfølgende behov for etterstramming og også noen ganger å reise midt på natta.. 

jeg kom over et greit tilbud på seatronic på en 8mm kjettingvinsj pakke fra quick og slo til på den, men har, etter å ha lest meg litt mer opp på det her (via dette flotte forumet), begynt å tvile på om jeg gjorde et godt valg.. spørsmålet som gnager i bakhodet: har jeg overdrevet med 8 mm kjetting - burde jeg heller gått for blytau, som så veldig mange anbefaler?

Målet var å få bekymringsfrie netter ombord i båten for anker, neste sesong.. vinsjen er ikke montert enda så jeg kan fint få den bytta til noe annet om det er det mest fornuftige å gjøre.. 

info om båten:

33 fot, 5.6 tonn uten last, bra med vindfang

Redigert av Nullitet (see edit history)

Ikke mange tauvinsjer som er noen år som fungerer godt. På de fleste jeg har sett står gasten å dytter tauet inn i hølet, mens knappeoperatøren kjører vinsjen.

Ville aldri hatt noe annet enn kjettingvinsj, med frislipp. Uten frislipp, da er det bedre med tau og dra det opp for hånd...

Alltid artig å se på når noen med vinsj må kjøre ut ankeret, mens de legger til med litt sidevind...😅

Nullitet skrev 18 minutter siden:

Takk for svar! Vil det å legge inn 75 kg med kjetting på sia bak i båten ha noe å si? Kanskje lettest å få svar på det om jeg bærer kjettingen om bord for å se, kanskje? 😅

Letteste er vel å få med seg en kompis som kan stå/sette seg der du tenker å ha kjettingen 😂

Nullitet skrev 1 time siden:

Takk for svar! Vil det å legge inn 75 kg med kjetting på sia bak i båten ha noe å si? Kanskje lettest å få svar på det om jeg bærer kjettingen om bord for å se, kanskje? 😅

Jeg veier ca. 72 kg. Gi meg en sixpack pils for jobben, så kan jeg stå og holde den der du vil plassere 75 kg. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Nullitet skrev for 3 timer siden:

Vil det å legge inn 75 kg med kjetting på sia bak i båten ha noe å si?

75 kg utgjør drøye 1% av 6,5 tonn båt. Du har holdt båtmodellen din hemmelig, så tipper at svar blir litt på måfå.

Om vi tipper at dette er en standard flybridge motorbåt antar jeg at tyngdepunktet ligger godt aktenfor tvers og at litt ytterligere vekt her ikke vil gjøre allverdens forskjell.

Synes det høres ut som ett bra valg. Selv så jeg veldig mange stå på badeplattform og aktercabin for å få blytauet inn med vinsjen før jeg monterte min første dreggvinsj med kjetting. Hadde en Riviera 925 som er litt lettere, men virkningen av kjetting er noe helt annet enn blytau. Mindre oppdrift i forhold til vekt med kjetting. Derfor ligger du tryggere og behageligere. Noen vil si at det bråker fælt med kjetting, men det er jo bare ved utslipp og opptak. Etter min første installasjon med kjetting ble aldri tau vurdert siden. Lykke til.

Redigert av Luna III (see edit history)
Nullitet skrev for 18 timer siden:

har jeg overdrevet med 8 mm kjetting - burde jeg heller gått for blytau, som så veldig mange anbefaler?

Kjetting er gode greier, den eneste ulempen er at du drar med deg mer vekt ombord. Men det som har minst like mye å si er hva slags anker du skal ha. Du skriver 15 kg, men ikke hvilken type. Som du kan lese av en rekke "ankertråder" her inne er Rocna et av de beste valgene, men mange er fornøyd med sitt Bruce også. Dersom du går for Bruce ville jeg nok valgt 20 kg. på en såpass stor båt som det du har. 

larshans1 skrev for 22 timer siden:

Ikke mange tauvinsjer som er noen år som fungerer godt. På de fleste jeg har sett står gasten å dytter tauet inn i hølet, mens knappeoperatøren kjører vinsjen.

Ville aldri hatt noe annet enn kjettingvinsj, med frislipp. Uten frislipp, da er det bedre med tau og dra det opp for hånd...

Alltid artig å se på når noen med vinsj må kjøre ut ankeret, mens de legger til med litt sidevind...😅

Vinsjen har kun manuell frislipp, dvs. en må løsne kløtsjen med medfølgende håndtak.. han jeg prata med på seatronic sa det helt kurant å legge til med el. utkjøring - tror vi snakker 31m/min. Din erfaring er at det blir fullstendig kaos?

Tenkte å sette inn et tidsrelè som kobler inn å holder vinsjen gående til det går x sek, eller ved at jeg trykker på opp knappen for å slippe å holde knappen inne mens jeg kaver inn mot land..

Redigert av Nullitet (see edit history)

Manuell utkjøring fungerer veldig bra, men fungerer best med trådløs fjernkontroll, så få med dette.

Jeg har merket kjettingen med rødmaling for hver 5. meter. Da er det bare en rask titt på dybdemåleren og så kjøre ut det jeg trenger. Jeg har malt leddene røde, tre røde ledd=15 meter, 4 ledd 20 meter, osv. Det gjør utkjøring til rett dybde + lengde enkelt. Har rødmaling på kjettingen både i baugen og hekken.

Amfea skrev 51 minutter siden:

Ingen problem med manuell kjøring. Har seilt en del i Hellas, og der er det vanlig med manuell utkjøring. Og der blåser det ofte ganske friskt. Anker ut framme, og hekken mot land.

Hva menes med manuell utkjøring? At man kjører ut med hastigheten til vinsjmotoren, eller at man styrer hastighet på frislipp manuelt ved å bremse/løsne på kabbelaret manuelt? (Hvordan gjør man så fall det med fjernkontroll :wink:?)  Men uansett: å kjøre ut med vinsjmotorens hastighet går fint dersom du god plass (og tid) og det ikke er for dybt går det som regel bra hvis mannskapet beregner tiden det tar for ankeret å treffe bunnen riktig. Er det vrien vind, trangt og du må ha ankeret på plass raskt er frislipp best. Men ankergasten må da ha trent litt på å styre utslipp ( og holde føtter etc unna)..

Redigert av Krimart (see edit history)
TideRace skrev 29 minutter siden:

Manuell utkjøring fungerer veldig bra, men fungerer best med trådløs fjernkontroll, så få med dette.

Jeg har merket kjettingen med rødmaling for hver 5. meter. Da er det bare en rask titt på dybdemåleren og så kjøre ut det jeg trenger. Jeg har malt leddene røde, tre røde ledd=15 meter, 4 ledd 20 meter, osv. Det gjør utkjøring til rett dybde + lengde enkelt. Har rødmaling på kjettingen både i baugen og hekken.

Okey det var lurt, hvor fort kjører din vinsj ut med? 

Sånn for sammenligningens skyld så byttet jeg fra 6.5 mm kjetting og 15 kg bruce til 8 mm kjetting og 20 kg på min 36 (39) foter på brosjyrevekt 8.2 tonn og reell vekt ca 11 tonn ( 1 1/2 tonn alene med diesel og vann). 

Synes det virker som et greit valg.

Jeg hadde frislepp, men ønsket manuell utkjøring. Fant ikke noen god måte å passivisere den på (når det ble dypt nok dro kjettingvekten selv ut resten av kjettingen selvom ankeret hadde nådd bunnen).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...