TideRace Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Helge77 skrev for 2 timer siden: Anbefaler heller varme pumpe 6kw En kamerat skrur på alt som er mulig å få fra hverandre og har montert en billig luft-luftvarmer fra Jula i mekke-garasjen. Funker som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 (redigert) Jeg bruker en liten 4kW fra Kina. Eksosen går først en tur innom slangen til kaldluftinntaket før eksosen fortsetter videre ut veggen der den ender i en lydpotte. Vel, den ender jo ikke i lydpotten da, men dere skjønner hva jeg mener. Både kaldluftinntaket og forbrenningsluft tas fra innsiden. Det at forbrenningsluften tas fra innsiden bidrar jo svakt til utbytting av luften, da forbrenningsluft selvfølgelig forsvinner ut med eksosen. Jeg suger som sagt kaldluftinntaket forbi eksosen, og dette gir meg noen ekstra "gratis" watt samtidig som eksosen et nedkjølt før den forsvinner ut i veggen. Å ta kaldluft fra utsiden blir bare store mengder bortkastet energi. Da må man først varme luften opp fra det som ofte kan være minusgrader, i tillegg til at man hele tiden presser allerede oppvarmet luft ut av garasjen. Og nei, jeg kommer ikke til å dø av eksoslekkasje da jeg ville oppdaget slikt i god tid, både pga. støy, lukt og ikke minst ved visuell kontroll som gjøres enkelt da dette står montert helt åpent. Ingen støy på lav effekt (1 kw) og hørbar støy på høy effekt (4 kw). Prisen er omtrent som å fyre med strøm, selv om jeg fremdeles har tilgode å betale penger for skvipet jeg fyrer med. Jeg får rundt regnet ca. 1 kWt pr. dl. hydrokarbon. Fyrer både med diesel og parafin litt om hverandre, avhengig av hva jeg har liggende. Dukker annen brennbar væske opp blander jeg den bare ut med parafin. Redigert 30.August.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.