Jump to content

Hva er det med amerikanere og overmotorisering av båter?

Popeye70

Recommended Posts

Jeg forsvant ned i et YouTube-hull i kveld, og ble sittende og se på båter på vei ut av og inn i Haulover Inlet i Florida. Akkurat denne inlet’en er kjent for store bølger (og tilsynelatende også dumme båtførere), så det er mye rart å se.

Etter å ha sett båter fylle baugen med vann, miste folk overbord eller snu med knuste vindskjermer forårsaket av massive mengder vann over dekk la jeg merke til noe annet - sammenlignet med norske forhold så er er amerikanske båtene gjerne brutalt motorisert.

Den mest ekstreme båten jeg så hadde 6 X Mercury 450R på hekken (2700 hk!), mens overraskende mange har 4-5 påhengere med over 300 hk hver. Så vi snakker «skjærgårdjeeper» med mellom 1000 og 3000 hk. Nå er båtene mye større enn norske skjærgårdsjeeper, men allikevel…

Så da begynte jeg å tenke. Hva er det som får amerikanere til å utstyre båtene sine med 4-6 stk 400-450hk påhengere? Er det et uttrykk for «more power is better», eller bare «because I can»? Redsel for motorstopp, så de vil ha 3-5 motorer ekstra? Noe helt annet? Det er i hvert fall ikke for dorging, selv om mange av båtene ser ut til å være utstyrt for fiske. 

Hva er egentlig gevinsten med å gå for 5-6 påhengere kontra «bare» 4? Høyere toppfart? Bedre moment? Showoff? Er det egentlig noen praktisk gevinst hvis man allerede har 4 påhengere bakpå…?

Her er to eksempler på båter med raus motorisering:

DC820268-6077-4659-AABD-5744F6BE7EA3.jpeg.6a686a0c30b0975f597276080139618a.jpeg

08018805-8624-484E-AEBF-21BC893CFBA4.jpeg.6477fb81f6b6be3f98bf02fbb3cecbf5.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Er vel ikke så rart, man har en "skjærgårdsjeep" på 30- 40 fot, og vil kunne kjøre i 50++ knop.

Da er det bare å "do the math" så ser man hvor mange hester som behøves?

Ser kult ut gjøre det jo også.

Uten at jeg vet, tipper jeg at påhengere er en enklere og billigere måte å få 2-3000 hester i hekken på en å innstallere svære dieselmotorer.

Forøvrig ligger båten til "miljøverneren" Petter Stodalen i hjemmehavna mi nå.

Det er en slik centerconsole åpen "skjærgårdsjeep", den har "bare" 3 stk Mercury 400 hestere på hekken.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Den ene båten der er 60 fot, og hvis du ønsker 80knop så må det vel til. 

Den har ca 4000 liters bensintank så går vel ca 5-6 timer mellom hver fylling. ?

Jeg så en video fra usa om drev, aksel og påhengs. Husker ikke alle tallene, men det var ca 4% av nye båter som ble levert med drev, og da var halvparten med bensin. Noen båter med aksle og diverse og over 85% med påhengs. 

Thomas_h skrev 7 minutter siden:

Den ene båten der er 60 fot, og hvis du ønsker 80knop så må det vel til. 

Det er der det svikter litt for meg, som er seiler. Å ønske 80 knop i en 60-foter er helt uforståelig for mitt hode.

Thomas_h skrev 9 minutter siden:

Den har ca 4000 liters bensintank så går vel ca 5-6 timer mellom hver fylling. ?

Vi brukte vel ca 120 liter diesel på 3 ukers ferie, og da brukte vi mye motor… ?

Thomas_h skrev 10 minutter siden:

Jeg så en video fra usa om drev, aksel og påhengs. Husker ikke alle tallene, men det var ca 4% av nye båter som ble levert med drev, og da var halvparten med bensin. Noen båter med aksle og diverse og over 85% med påhengs.

Ja, USA er et «påhenger-land». Det er helt klart.

Popeye70 skrev 16 minutter siden:

Det er der det svikter litt for meg, som er seiler. Å ønske 80 knop i en 60-foter er helt uforståelig for mitt hode.

Jeg er helt enig. Jeg skjønner ønsket for å oppleve 80kn en gang i livet, men ikke nødvendigvis i en 60foter og ikke nødvendigvis i min egen båt. ? 

Men du skal nok se at antall påhengere på disse båtene går noe ned fremover. Mercury kom jo med 600hk, så da trenger de bare 4 stk. ?

Redigert av Thomas_h (see edit history)
nomen skrev 1 time siden:

Det er en slik centerconsole åpen "skjærgårdsjeep", den har "bare" 3 stk Mercury 400 hestere på hekken.

For noen år iden var det "bare" 3 x 275 på båten, men det var vel ikke nok?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Thomas_h skrev 46 minutter siden:

Men du skal nok se at antall påhengere på disse båtene går noe ned fremover. Mercury kom jo med 600hk, så da trenger de bare 4 stk. ?

Fingern i jorda - hvor mange av de med 6 X 400 ser den nye 600 hk-motoren og tenker «Praktisk! Da kvitter jeg meg med de 6 motorene jeg har nå og kjøper 4 av den nye»? Jeg tror nok heller de tenker «Kult! Da blir det 6 X 600 neste år!» ?

Er jo ikke så veldig rart.

Diesel oppfattes som djevelens drivstoff der borte.

Særavgifter på drivstoff er dødfødt, fordi enhver politiker som gir utrykk for marxistiske ideer som at staten kan bruke pengene bedre enn hver enkelt 'taxpayer' blir rett og slett ikke gjenvalgt. I USA er det ikke mulig å markedsføre en politikk for å rydde veien og sjøen for fattigfolk.

Amerikanere betaler ikke veibruksavgift på bensin til båten sin, ingen andre særavgifter heller.

Husker ikke pumpeprisen på bensin 'over there', men ville forundre meg om den var over 10 kr per liter, selv med dagen dollarkurs.

Show-off-faktoren skal en heller ikke se bort fra. Det er mange velstående i Miami, så akkurat i dette området tror jeg uansett ikke literprisen er viktigst. 

Thomas_h skrev 13 minutter siden:

Du får 3 stk der, den i midten henger du på badestigen. 

Mulig skroget gjør noen krumspring når du nærmer deg 50kn men når bare tuppen på propellbladene er nedi vannet blir det bra igjen. ??

Ja hvorfor begrense seg! Høres betryggende ut dette. Men har lest et sted at Saga Boats monterte en 200 hk diesel i en Saga 27 på 80-tallet for å teste hva den tålte. Det begynte visst å bli litt skummelt da den passerte 25-26 knop!

nomen skrev for 3 timer siden:

Dobbeltmoralismen blomstrer blant de profilerte miljøvernerne. Privatfly fram og tilbake til konferanser som handler om å slutte å fly for å redusere CO2 utslipp er jo også hverdagskost.

Når det gjelder spørsmålet til TS tenker jeg at mye av forklaringen er bensinprisene amerikanerne er vant til, samt the american way of life.  

Sjøstein skrev for 1 time siden:

Inspirerende! Tro om jeg får plass til et par 200-hestere på hver side av badestigen hvis jeg fjerner ankervinsjen?

9767D8ED-7F03-46F2-8DAE-97A5B45FEF98.jpeg

Hvorfor stoppe på 200-hestere? Skal du løfte det skroget skikkelig opp av vannet ville jeg nok vurdert 300-hestere. Bedre med litt for mye enn litt for lite. Ville kanske stivet av badeplattingen med en trykkimpregnert 2’’x4’’, men så er det bare å gyve løs på prosjektet. Gjør om akterkabinen til bensintank, så har du så det holder i noen timer… ??

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Skulle jeg kjørt daglig i et sånt inlet, så ville jeg også hatt rikelig med motorkraft, slik at jeg kunne dytte båten avgårde i et slags halvplan , med grep nok i vannet til å holde baugen passe høyt.

Ellers står nok "More is more" tankegangen sterkt over there.  Noe som jeg mistenker også var en av årsakene til at Evinrude kastet inn håndkleet. Nytter ikke med 300hk når de største konkurrentene har 425/450hk...

Komodo skrev 1 time siden:

Dobbeltmoralismen blomstrer blant de profilerte miljøvernerne. Privatfly fram og tilbake til konferanser som handler om å slutte å fly for å redusere CO2 utslipp er jo også hverdagskost.

De handler vel helst om at andre (vanlige folk) skal slutte å fly... :eek:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Popeye70 skrev 38 minutter siden:

Hvorfor stoppe på 200-hestere? Skal du løfte det skroget skikkelig opp av vannet ville jeg nok vurdert 300-hestere. Bedre med litt for mye enn litt for lite. Ville kanske stivet av badeplattingen med en trykkimpregnert 2’’x4’’, men så er det bare å gyve løs på prosjektet. Gjør om akterkabinen til bensintank, så har du så det holder i noen timer… ??

Strålende ide! Jeg har noen meter 2’’ x 4’’ liggende etter at jeg bygde veranda så dette kan bli et billig prosjekt! Starter en prosjekttråd og setter i gang.

For å balansere bildet av overmotoriserte amerikanske båter vil jeg nevne at jeg en gang var på tur med en moderat motorisert amerikansk båt. Det var en Hunter 310 med 18 hk Yanmar ...

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Jeg var så heldig, å få en omvisning på Nor-Tech fabrikken for en del år siden. I lunsjen diskuterte vi effektive skrog og de mente at det var et helt uinteressant tema i USA. Det var viktigere å kunne fortelle hvor mange hester båten hadde, (de lagde mest drevbåter den gangen) en å spare litt drivstoff. 

Dette! Og så skal det sies at Nor-tech lager vel noe av de mer effektive skrogene der borte. Mye av det andre som lages er ikke bare stort i lengde og bredde, men båtene er jo fryktelig tunge så det kreves mye motorkraft. Sammenligningen med europeiske båter er stor, hvor det er mye mer fokus på lett vekt og effektive skrog, naturlig nok når man ser drivstoffprisene...

Vi får neppe se 5x600 eller 6x600 på en stund, da må de bygge nye båtmodeller for dette.

Men 4x600 er jo kurant nok. Det blir iallefall samme antall sylindre som 6x450. Og antagelig minst samme fart med 8 propeller istedenfor 6, selv med noen kg ekstra på hekken. Kanskje kompenseres med noe lavere forbruk, så de trenger bare 3500 liter bensin istedenfor 4000. Spennende tider :smiley:

v12x4.jpg.bc8836d6d93a31c2cd326a555fee4a55.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...