Jump to content

Hva skags feste til kryssholt under dekk.

tom Cognac

Recommended Posts

I forbindelse med restaureringsjobben jeg gjør på min Flipper 640HT skal jeg også bytte kryssholt rund baut. På fordekket hadde jeg bare ett kryssholt og jeg synes dette er litt spinkelt, ved siden av at jeg egentlig synes to ser penere/mer harmonisk ut. Derfor har jeg fjernet dette kryssholtet, sagd av "nebbet" den satt på, plastret, sparklet, pusset og lakkert slik at nå synes ikke stedet hvor det sto montert lenger. 

295995001_gammeltkryssholt.jpg.75672e3ad50740674d72abae93060adc.jpg

Jeg ønsker å montere to nye kryssholt på fordekket. Omtrent på høyde med hvor det gamle kryssholtet sto, men utfra bakre hjørnene på dreggluka (jeg kommer fint til under via dreggluka)! Kryssholt som er kjøpt inn, teakstokken lakkert med Epifanes 5 strøk ser sånn ut.

209371161_nyttkryssholt.jpg.760a02d45c1dfb232b73dfa1048d1d29.jpg

Det følger med en liten stoppskive til å skru fast under. Men jeg har en følelse av at jeg bør bruke noe kraftigere/større, rustfrie/galvaniserte stoppskiver..........??? Hva mener kunnskapen der ute?

Takker for tips og råd.

jeg tørker ut på land....!

Du har i hvert fall to alternativer:

1. Større skiver (så store som du får tak i)

2. Underliggende flattjern med hull til begge skruene

Jeg ville kanskje valgt nr. 2 hvis du har mulighet. Da får du fordelt kreftene maks, men det er uansett ikke så store krefter rett opp i dette scenariet. Det meste blir langsgående drag, ikke oppadrettet løft, men underliggende flattjern vil også gi noe friksjon mot langsgående drag.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Taskeladden skrev 4 minutter siden:

Legg inn en liten stålplate med 2 hull i 2-3mm rustfritt så holder det mer enn godt nok. 

Popeye70 skrev 2 minutter siden:

Du har i hvert fall to alternativer:

1. Større skiver (så store som du får tak i)

2. Underliggende flattjern med hull til begge skruene

Jeg ville kanskje valgt nr. 2 hvis du har mulighet. Da får du fordelt kreftene maks, men det er uansett ikke så store krefter rett opp i dette scenariet. Det meste blir langsgående drag, ikke oppadrettet løft, men underliggende flattjern vil også gi noe friksjon mot langsgående drag.

Takker for svar. Dere har bekreftet det jeg mente. Skal se om jeg ikke får laget et flattjern med 2 hull i. Hvis jeg ikke får tak i rustfritt kan jeg kanskje bruke "vanlig" jern og støpe dem fast (under i fra) til dekket?

Jeg ville også brukt flattjern til dette, men jeg ville ikke gått under 5mm tykkelse. Avfett og mattslip på undersiden, og legg flattjernet i ei kake av langtrådet glassfibersparkel, da får du full kontakt med underlaget.

altera mulier skrev 1 time siden:

Hvis jeg ikke får tak i rustfritt kan jeg kanskje bruke "vanlig" jern og støpe dem fast (under i fra) til dekket?

Det ville jeg ikke under noen omstendigheter gjort! Rustfritt eller aluminium. 

Taskeladden skrev for 3 timer siden:

Bruker du annet enn rustfritt så behandle det med noe før du eventuelt støper det inn :)  Fukten finner alltid en vei, så har man det gående. 

Selv har jeg brukt flattstål som er ca 5mm tykt med to hull bak på minste båten min. Brukte vanlig stål uten noe mer overflatebehandling og det har gått fint hittil hvertfall. Oppunder dekk bak kommer det lite fukt annet enn det som er i lufta. Og med ca 5mm å høre på så vil det ta tid. Båten hadde tidligere ca 2-3 uker pr sommer i saltvann og endel turer i ferskvann og tilbringer ellers tida innendørs i garasje eller lignende.

Satt på flattstålet fordi det virket som glassfiberen var litt tynn der for tyngre slep, som da må foregå rolig.

Husk på at å dra vannrett i ett tau i kryssholt betyr ikke vannrett belastning da tauet er festet over glassfiberen, så da blir det endel bøyemoment også og litt krefter opp og ned. Altså kjekt med noe mer enn to små skiver under dekk.

Har også tau som festes i begge kryssholt og med trinse for å fordele kreftene ved slep.

Hadde ikke gjort noen slike forberedelser første gang jeg tauet noen med denne båten, det var en cobra 860 med motorhavari inn hele galtesund og til kittelsbukt i arendal. Da gikk båten skjevt og jeg ville ikke gi noe særlig gass med slepet festet i kun en pullert.

19 fot skrev for 2 timer siden:

Selv har jeg brukt flattstål som er ca 5mm tykt med to hull bak på minste båten min. Brukte vanlig stål uten noe mer overflatebehandling og det har gått fint hittil hvertfall. Oppunder dekk bak kommer det lite fukt annet enn det som er i lufta. Og med ca 5mm å høre på så vil det ta tid. Båten hadde tidligere ca 2-3 uker pr sommer i saltvann og endel turer i ferskvann og tilbringer ellers tida innendørs i garasje eller lignende.

Satt på flattstålet fordi det virket som glassfiberen var litt tynn der for tyngre slep, som da må foregå rolig.

Husk på at å dra vannrett i ett tau i kryssholt betyr ikke vannrett belastning da tauet er festet over glassfiberen, så da blir det endel bøyemoment også og litt krefter opp og ned. Altså kjekt med noe mer enn to små skiver under dekk.

Har også tau som festes i begge kryssholt og med trinse for å fordele kreftene ved slep.

Hadde ikke gjort noen slike forberedelser første gang jeg tauet noen med denne båten, det var en cobra 860 med motorhavari inn hele galtesund og til kittelsbukt i arendal. Da gikk båten skjevt og jeg ville ikke gi noe særlig gass med slepet festet i kun en pullert.

Er en grunn til at Komodo skriver at han under ingen omstendigheter ville ha brukt vanlig stål. Rustfritt stål vil få rust flekker ganske fort om det er i kontakt med vanlig stål. Tar litt tid om det er elektropolert, men det kommer. Uavhengig om det er i saltvann eller ikke. På min jobb har vi eget verksted for rustfrie kvaliteter. Å ta med svart stål inn der er utelukket. Da må rustfritt som har kommet i kontakt med svart stål kastes...

De gangene vi må feste rustfritt i svartstål så må alt av svartstål epoxy males og vi bruker mellomlegg (Ofte teflon). for å sørge for at det ikke er noe kontakt mellom svart og rustfritt stål.

Komodo kan sikkert utdype dette med reaksjon mellom rustfritt og svartstål.

Redigert av The Saint (see edit history)

Her er det da ingen grunn til ikke å bruke rustfritt? Annet enn litt ekstra venting på å få gjort jobben, om det er slik at du ikke får tak i det der du bor og må bestille.

Ser du har gjort deg svært flid med den synlige delen av kryssholtene og vil det skal se pent ut. 5 strøk Epifanes og greier.

Gjør som tannlegen sier. Det hjelper ikke å bare pusse på framsiden. Da råtner tennene uansett.

Hold svartstål langt vekk fra dette her.

Komodo skrev for 8 timer siden:

Jeg ville også brukt flattjern til dette

The Saint skrev for 4 timer siden:

svartstål

Jeg skjønner ikke helt forskjellen på flattjern og svartstål? Er det 2 navn på samme greia?

Ellers takker jeg for informative svar. Jeg lærer mye her på båtplassen :thumbsup:

altera mulier skrev 2 minutter siden:

Jeg skjønner ikke helt forskjellen på flattjern og svartstål? Er det 2 navn på samme greia?

Ellers takker jeg for informative svar. Jeg lærer mye her på båtplassen :thumbsup:

Flattjern er fasongen - det er flatt. ;-)

Svartstål er "vanlig stål" som ruster, i motsetning til rustfritt stål som i hvert fall i teorien ikke ruster. De forskjellige kvalitetene av stål har forskjellige benevnelser, men jeg kan ikke disse. Noen kommer sikkert straks og fyller inn dette...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Komodo skrev 33 minutter siden:

Her ser du innsiden av slepekroken i baugen på jolla mi. Dette blir solid.

Ser veldig bra ut :thumbsup: Men du skriver at det er på jolla di :smiley: Jeg bør kanskje øke flattjernet noe i dimensjon siden det er til kryssholt på en 21 fots båt? Hva tror du :rolleyes: ?

Redigert av altera mulier (see edit history)

altera mulier skrev 22 minutter siden:

Ser veldig bra ut :thumbsup: Men du skriver at det er på jolla di :smiley: Jeg bør kanskje øke flattjernet noe i dimensjon siden det er til kryssholt på en 21 fots båt? Hva tror du :rolleyes: ?

@Komodo sin jolle er ikke en pioner 8 akkurat :giggle:

Jeg er en slags gjest

Hei, jeg var med å slepe ei 17 fots jolle som hadde kryssholt som var festa med ei (for) liten skive under fordekk. Det ble ikke pent da kryssholten ble røska ut av sjøgang under slepet!

Komodo viste et fint bilde, gjør ingenting om flatjernet blir enda større - poenget er å få fordelt slepe - og rykk-kreftene.

Nero II skrev 9 minutter siden:

gjør ingenting om flatjernet blir enda større - poenget er å få fordelt slepe - og rykk-kreftene.

Det er det jeg har skjønt :thumbsup: Men vil jo helst ikke drite på draget når jeg skal "skru sammen båten igjen" (og har aldri gjort noe sånt før)

Boltene på kryssholtene mine (se bilde i trådstarten) sitter med 10 cm avstand og selve boltene er 10mm. Noen som har en ide om størrelsen jeg bør bruke på flattjernet da???

altera mulier skrev 1 time siden:

Boltene på kryssholtene mine (se bilde i trådstarten) sitter med 10 cm avstand og selve boltene er 10mm. Noen som har en ide om størrelsen jeg bør bruke på flattjernet da???

Da hadde jeg gått for 50x150 mm flattstål hvis det er plass. Men jeg ville sagt at 4 mm tykkelse holder til denne båten.

Olevine skrev 39 minutter siden:

Da hadde jeg gått for 50x150 mm flattstål hvis det er plass. Men jeg ville sagt at 4 mm tykkelse holder til denne båten.

Det er mer enn nok plass :thumbsup: :smiley: så jeg går for målene dine og legger på litt ( kanskje 80mm x 200mm og 4 mm tykk):smiley: da tror jeg at det holder, - utifra hva jeg har lest meg til her :smiley:

Takker for råd og tips :thumbsup:

Redigert av altera mulier (see edit history)

Selv så pleier jeg å støpe inn en bit med merantifiner for å spre kreftene utover. Bruker så syrefast stål isteden for skiver. Da får også innfestningen mulighet til å flekse litt. Har opplevd at kryssholter har blitt revet ut av dekket fordi glassfiberen har vært for svak. Men dette kommer jo veldig an på hvor stor belastning kryssholtene dine får. (Hvor du ligger fortøyd).

Dobblingsplate under i størrelse tilsvarer jolla over.

50-80mm i bredde, og lengde 25-30mm lengre enn bolthullene gjennom dekket i begge ender.

Materiale:

Syrefast (316) 3mm: Råflott

Eller sjøvannsbestandig alu. 4mm

Evt 5-6mm glassfiber, men der blir omstendelig.

Det enkleste er alu. Den klippes til mål, og du borer selv med vanlig håndverktøy.

Jeg ville tilpasset og boret før montering.

Lim fast bakstykke under dekk PL400/Sikabond/ekoxxy-lim, som skvises ut når du trekker til mutteren.

Alternativt finnes Syrefaste store skiver (A4). Det gjør samme jobben.

Cluet er at boltene gjennom dekk blir svakeste punkt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...