Jump to content

Hva skags feste til kryssholt under dekk.

tom Cognac

Recommended Posts

Komodo skrev for 19 timer siden:

legg flattjernet i ei kake av langtrådet glassfibersparkel

altera mulier skrev for 5 timer siden:

Hvor får jeg kjøpt dette?

Denne: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/glassfibersparkel-2000040286

Havarita skrev for 1 time siden:

Materiale:

Syrefast (316) 3mm: Råflott

Eller sjøvannsbestandig alu. 4mm

Det der synes jeg er litt spett. En 3mm syrefast platebit på de målene bøyer du lett med fingrene. Med så tynt materiale som du beskriver her vil ikke kreftene fra kryssholtet bli skikkelig fordelt, platebiten vil bøye seg, og man får nærmere punktlast under hver skrue. Jeg holder fremdeles en knapp på 5mm og oppover, men ikke tynnere enn 4. PS; det høres kanskje ikke slik ut, men det er stor forskjell 3 og 4mm rustfritt. For alu vil jeg si minimum 6.

The Saint skrev 3 minutter siden:

Synd, hadde du bodd litt nærmere så kunne du ha fått en platebit eller to av meg. 

:worry: ja, det var synd (men det er noe som heter post - jeg betaler frakt, send meg en pm om det er interessant :smiley: )

jeg tørker ut på land....!

Da tror jeg at jeg har fått til en ordning med The Saint :saint: slik at motholdet til kryssholtene ordnes. Takker :thumbsup:

Nå er jeg i gang med oppmåling for hvor de nye kryssholtene skal monteres. Hull skal borres der hvor jeg har tegnet en(dvs 2) rundinger med "kryss" inni. De nye kryssholtene vil komme der hvor jeg har et antisklibelegg på dekket. Dette har jeg tenkt å finslipe plant (med Dreml) med runde ender oppe og nede (ikke tegnet inn enda :worry: jeg fatter ikke hvor jeg har gjort av passeren min :crazy: , men tenk en halvsirkel med senter der hvor hullene skal borres :smiley:) for å få det til å harmonere mest mulig med "føttene" på kryssholtene, og så lakkere med samme lakk som resten av skroget (dvs blank lakk). Noen som har noen tanker om dette?

WP_20210901_12_45_59_Pro__highres.jpg

WP_20210901_12_46_14_Pro__highres.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

Jeg brukte store rustfrie skiver på en 26 foter da jeg måtte bytte ut styrbord bak. Denne kryssholten brukes mye og får stor belastning. Sitter som fy. Men nå sitter den jo der den er ment fra fabrikk. Så kanskje ekstra sterkt der, men jeg syns tykkelsen på glasfiberen ikke var imponerende der. Men det er ingen sprekker i gelcoat, så det er nok sterkt nok.

altera mulier skrev for 1 time siden:

De nye kryssholtene vil komme der hvor jeg har et antisklibelegg på dekket. Dette har jeg tenkt å finslipe plant (med Dreml) med runde ender oppe og nede

Hvorfor gjøre dette mer avansert enn det trenger å være? Gjør du dette for å få helt flatt underlag under kryssholtets anleggsflater (=max kontakt), eller er det av estetiske årsaker?

Jeg tror ikke det er nødvendig for kontaktflate/vedheft, i hvert fall. Legg på hvit Tec7, butyl eller tilsvarende masse mellom gelcoat og "føttene" på kryssholtet, så sørger det for både tetting mot fuktinntrengning og god vedheft mellom gelcoat og kryssholt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 10 minutter siden:

Gjør du dette for å få helt flatt underlag under kryssholtets anleggsflater (=max kontakt), eller er det av estetiske årsaker?

Takker for svar :smiley: Egentlig begge deler = maks anleggsflate og for det estetiske :smiley: De to aktere kryssholtene (som også skal byttes) ligger på slette flater. Jeg vet det blir mer arbeid, men båten har ikke vært på vannet i år, ikke skal den det heller :smiley: da tenker jeg at jeg kan like godt gjøre noe jeg helt sikkert hadde kommet til å angre på hvis jeg ikke hadde gjort det - til neste år når jeg ligger på bøljan blå med en pils og et rekesmørbrød :smiley: Jeg monterer kryssholtene etter råd med guffe fra Sjøbris II (Erikda), da regner jeg med at det holder. :smiley:

Torsen67 skrev 52 minutter siden:

Jeg brukte store rustfrie skiver på en 26 foter da jeg måtte bytte ut styrbord bak.

Jeg får fikset meg solide plater (rustfritt tror jeg) som mothold til kryssholtene. Jeg har store stoppskiver, men syntes det ble for pinglete :smiley:

Hva slags type bor bør jeg bruke når jeg lager hull til kryssholtene? Jeg må ha et 10mm bor og det eneste jeg har av den typen er trebor - tror jeg det er? Kan jeg bruke det - evt bore meg opp i størrelse ved å starte med et mindre bor (så glassfiberen ikke sprekker tenker jeg på)?

altera mulier skrev for 6 timer siden:

Takker for svar :smiley: Egentlig begge deler = maks anleggsflate og for det estetiske :smiley: De to aktere kryssholtene (som også skal byttes) ligger på slette flater. Jeg vet det blir mer arbeid, men båten har ikke vært på vannet i år, ikke skal den det heller :smiley: da tenker jeg at jeg kan like godt gjøre noe jeg helt sikkert hadde kommet til å angre på hvis jeg ikke hadde gjort det - til neste år når jeg ligger på bøljan blå med en pils og et rekesmørbrød :smiley: Jeg monterer kryssholtene etter råd med guffe fra Sjøbris II (Erikda), da regner jeg med at det holder. :smiley:

Jeg tror det blir penest å la antiskli være som den er istedenfor å slipe den ned så kryssholtet står i ei grop hvor man sannsynligvis ikke får helt perfekte kanter heller. Skal den guffa som nevnes lime fast kryssholtene eller er det bare tetning mot vanninntrengning? Selv har jeg brukt silikon eller lignende under kryssholt i baugen på minste båten min fordi det ellers ikke var helt tett og kom vann på bagasjen jeg hadde i baugen.

Husk også at en pen slipt forsenkning som er akkurat like stor som kryssholt og en brå overgang vil gi en kjerv (brå kant) som lett kan gi spenningskonsentrasjoner og dermed føre til at det lettere oppstår sprekker (sånne brå overganger til et tynt område er ofte svakere enn om alt hadde vært tynt i et større område, det er jo derfor man ofte borer i enden av sprekker for å få dem til å stoppe ved at man reduserer spenningskonsentrasjonen).

Jeg antar det er stor sannsynlighet for at du eller andre ombord  har sko med skolisser. Angående plassering av kryssholt kan det være greit at de ikke er for nærme der du vil tråkke på dekk. For hvis du skal ned på et svaberg og den nedturen består i at du lander med hodet først mens skolissa henger fast i kryssholtet fordi beina ikke fulgte med resten da du skulle hoppe i land, da kan det bli litt blodsøl på en ellers strøken båt, for å si det pent.

altera mulier skrev for 6 timer siden:

Hva slags type bor bør jeg bruke når jeg lager hull til kryssholtene? Jeg må ha et 10mm bor og det eneste jeg har av den typen er trebor - tror jeg det er? Kan jeg bruke det - evt bore meg opp i størrelse ved å starte med et mindre bor (så glassfiberen ikke sprekker tenker jeg på)?

De gangene jeg har boret i glassfiber har jeg brukt vanlige bor for stål. Resultatet har ikke vært helt perfekt og det er lett å løsne litt biter utafor hullet enten når man går inn eller når man kommer ut. En ting som kan redusere faren for dette er om du har en trekloss spent imot den pene synlige flaten sånn at du ikke går inn eller ut av pensida på glassfiberen med fri kanter som kan ødelegges, for med trekloss så blir det mer som et massivt materiale og det stygge skjer da forhåpentligvis på treklossen som du kan kaste etterpå. Men treffsikkerheten blir jo noe dårligere gjennom en trekloss. Det kan nok også være lurt å ikke mate på for hardt tror jeg, da det lettere vil skjære ut biter. Kanskje kan revers være et lurt alternativ, da blir det mer smågnaging og ikke at man skjærer løs biter som blir litt for store. Litt tregere måte å bore på, men jeg har en mistanke om at det kan bli penere (men husk på å ikke la glassfiberen bli veldig varm).

Trebor tror jeg du bør unngå, hvertfall hvis du vil gå trinnvis, for det er vanskelig å styre seg inn mot senter med disse da de har en liten spiss og så ei rett flate som kan skli sideveis i et hull (om ikke hullet er akkurat like stort som spissen da).

19 fot skrev 13 minutter siden:

Jeg tror det blir penest å la antiskli være som den er istedenfor å slipe den ned så kryssholtet står i ei grop hvor man sannsynligvis ikke får helt perfekte kanter heller.

Jeg er ganske nøye og tror jeg skal få det til ganske pent (lider ikke av parkinson :lol: )

19 fot skrev 14 minutter siden:

Skal den guffa som nevnes lime fast kryssholtene eller er det bare tetning mot vanninntrengning?

Kjøper "guffa" (butyl eller noe som minner om Tec7 ) fra Solbris II, han kan det meste om dette. Den skal tette mot vanninntrenging. 

19 fot skrev 16 minutter siden:

Husk også at en pen slipt forsenkning som er akkurat like stor som kryssholt og en brå overgang

Dette er jeg ikke engstelig for. Høydeforskjellen mellom det som er slett/glatt dekk og antisklibelegget er muligens så mye som 1 mm(kanskje 1,5 hvis jeg er raus :smiley: )

19 fot skrev 18 minutter siden:

Jeg antar det er stor sannsynlighet for at du eller andre ombord  har sko med skolisser. Angående plassering av kryssholt kan det være greit at de ikke er for nærme der du vil tråkke på dekk. For hvis du skal ned på et svaberg og den nedturen består i at du lander med hodet først mens skolissa henger fast i kryssholtet fordi beina ikke fulgte med resten da du skulle hoppe i land, da kan det bli litt blodsøl på en ellers strøken båt, for å si det pent.

Takk for omtanken. Denne båten er ikke min første, jeg har hatt "bobåt" tidligere (tilbrakte helger og 3 - 4 ukers sommerferie ombord hvert år i ca 10 år). Båten jeg har nå skal ikke være en bobåt, bare en farkost til å komme seg på sjøen med (eller få vann under ræva som jeg liker å si :smiley: ) Jeg bruker ikke sko med lisser (bannlyst) og ikke kona heller. Ombord i båt er det for meg en ting som gjelder: Å være barbeint. Det går helt fint å hoppe ned på svaberg barbeint og lignende. Jeg har aldri snubla i kryssholt :lol:

19 fot skrev 12 minutter siden:

Trebor tror jeg du bør unngå, hvertfall hvis du vil gå trinnvis, for det er vanskelig å styre seg inn mot senter med disse da de har en liten spiss og så ei rett flate som kan skli sideveis i et hull (om ikke hullet er akkurat like stort som spissen da).

Jeg måtte bore opp et hull jeg hadde sparklet igjen etter tidligere kryssholt. Det gikk helt utmerket med trebor - i etapper. Startet med et 3mm først og økte størrelsen etter hvert. Jeg har en kraftig DeWalt maskin og jeg er ganske flink til å justere turtallet - starter årvåkent og nøye med forsiktig turtall. Det hullet ble i alle fall bra. Skal bore 4 hull i morgen til de 2 nye kryssholtene på fordekket. Legger ut et referat om hvordan det har gått. (Er forberedt på at jeg kan drite skikkelig på draget her, men jeg skal ta det pent :smiley:

The Saint skrev On 30.8.2021 at 5.53:

Er en grunn til at Komodo skriver at han under ingen omstendigheter ville ha brukt vanlig stål. Rustfritt stål vil få rust flekker ganske fort om det er i kontakt med vanlig stål. Tar litt tid om det er elektropolert, men det kommer. Uavhengig om det er i saltvann eller ikke. På min jobb har vi eget verksted for rustfrie kvaliteter. Å ta med svart stål inn der er utelukket. Da må rustfritt som har kommet i kontakt med svart stål kastes...

De gangene vi må feste rustfritt i svartstål så må alt av svartstål epoxy males og vi bruker mellomlegg (Ofte teflon). for å sørge for at det ikke er noe kontakt mellom svart og rustfritt stål.

Komodo kan sikkert utdype dette med reaksjon mellom rustfritt og svartstål.

At vinkelslipersprut fra svartstål på rustfritt eller aluminium gir fastbrente stålbiter som ruster og blir stygt er jo en kjent sak som jeg vet godt om. Og at rustfritt som står mot stål kan bli stygt, og hvis rustvann renner ned så kan det under bli stygt.

Men her er det snakk om ei plate som er under dekk og kun i kontakt med ting som ikke er synlig, da blir det ikke nødvendigvis så ille. Jeg har riktignok litt brunt rundt bakre kryssholt, men det kommer av at det ikke er ordentlig vanntett der bak, så rustvannet kan trekke litt oppover i noen små sprekker. Men om man tetter godt ved montering av kryssholt så trenger ikke det nødvendigvs å bli noe stort problem. Men det kan jo også hende at brunfargen kan komme fra karabinkroker som bare er galvaniserte, for jeg har hatt noen slike i båt (men nå kjøper jeg bare rustfrie karabinkroker til båt).

Men mye kommer jo også an på hvor viktig det er at alt er perfekt. Noen vil legge en stor innsats i å få ting så perfekt som mulig, og står dermed på land med en perfekt båt, mens vi andre koser oss på sjøen i ikke fullt så perfekte, men fullt funksjonelle båter.

Selv hadde jeg vel ikke noe passende rustfritt da jeg skulle legge inn plata og da kan det jo være bedre å legge inn svartstål enn å kanskje vente til kryssholtet er røsket ut (før man fikk tak i rustfritt) og det hvertfall ikke ser pent ut.

Selv har jeg båter i den kategorien at de ikke nødvendigvis skal skinne, mens det er viktigere at de  skal fungere og gi meg mange fine turer på sjøen.

Har man en båt som er altfor strøken så kan man jo ikke utforske smale og grunne kanaler og se hvor langt man kan komme oppover elver osv. Og man kan ikke fortøye til svaberg uten å være nærvøs for om gelcoaten kan komme borti fjellet. 

19 fot skrev 15 minutter siden:

Har man en båt som er altfor strøken så kan man jo ikke utforske smale og grunne kanaler og se hvor langt man kan komme oppover elver osv. Og man kan ikke fortøye til svaberg uten å være nærvøs for om gelcoaten kan komme borti fjellet. 

:smiley: Jeg vil veldig gjerne at min båt fra 1986 (som jeg restaurerer) skal bli så strøken som over hodet mulig :smiley: Jeg har lakket med lakk fra https://www.dycas.no/ både over og under fenderlist ( + delvis i cockpit), med den erfaringen jeg har fra tidligere båter jeg har hatt har jeg aldri vært redd for å gå til steder, trange sund ets (så sant jeg har nok dybde under kjøl/drev/påhenger), saken er bare å ha nok fendre i forskjellige størrelser og å fendre godt nok :smiley:

19 fot skrev 30 minutter siden:

og står dermed på land med en perfekt båt, mens vi andre koser oss på sjøen i ikke fullt så perfekte, men fullt funksjonelle båter.

:lol: det er sant :lol: jeg kjøpte denne båten i august 2019, da hadde den stått på land i ca 1,5 år, jeg fikk båten på vannet litt seint i fjor (2020, pga div. skrogutbedringer av skader= sparkling, pussing og lakkerig under fenderlist), men fikk mange nydelige turer på fjorden likevel. Så oppdaget jeg en lekkasje i taket i hardtop'en i fjor høst og fant ut at jeg ville utbedre dette. Og det ene førte det andre med seg. Nå er stort sett alt utvendig gjort ferdig (mangler bare de omtalte kryssholtene og å få satt på ny fenderlist), men alt i forpiggen er revet ut (fuktskadet), skrog etc skal renses for rester etter kontaktlim (et helvete å gjøre), ny skrogkledning skal på, det samme i taket og til slutt skal vinduene monteres inn igjen. 

Min tankegang er at når jeg først har tid (er pensjonist) og krefter (og økonomi) til å få båten så ship shape som mulig vil jeg gjøre det. Jeg hadde irritert meg grønn om det er noe jeg hadde "slurvet" med til sommeren 2022 når jeg ligger utpå og koser meg med en pils og et rekesmørbrød :lol:

altera mulier skrev 15 minutter siden:

Så oppdaget jeg en lekkasje i taket i hardtop'en i fjor høst og fant ut at jeg ville utbedre dette. Og det ene førte det andre med seg.

Jeg oppdaget også en lekkasje i taket på min båt. Det havnet litt vann i glasset på lampa, og kom påfyll etter tømming. Dette kom inn fordi lampa var skrudd fast i taket med litt for lange skruer (av tidligere eier), og lampa fungerte heller ikke, den var kortsluttet et eller annet sted uten at jeg fant ut hvor, men vannet kan jo ha vært medskyldig.

Lampa ble skrudd ut og lekkasjen i taket ble fikset på ca 5 minutter med en liten dråpe gjennomsiktig lynlim oppå taket på hvert sted det hadde vært ei skrue (synlig stjerne i gelcoat ute). Lynlimdråpa gned jeg litt utover med tuten på limtuba. Så var det bare å ta seg en båttur mens limet tørker helt av seg selv. Det er først hvis man kikker litt nøye etter man ser noe som ser ut som en vanndråpe, som er en lynlimdråpe.

Satt også inn ny lampe (innebelysning), valgte en LED fra Biltema som jeg festet med dobbeltsidig tape i taket, og ledninger i taket (bare noen få cm synlig) ble skjult med hvit gaffateip (siden det er hvitt taktrekk). Forøvrig sjelden man sitter der inne og glaner i taket, så det går helt fint.

Fikk også inn litt vann i underkant av vindskjermen øverst (plexiglass over tak). Der mistenkte jeg en dårlig silikontetning, så da brukte jeg håndtaket på ei engangs plastskje til å skrape bort halvløs silikon før jeg tok frem fugepistol og la på ei lita fuge som jeg strøk ut med fingeren. Tok noen få minutter og resultatet ser bra ut og det har vært noen kraftige regnbyger etterpå som bekreftet at det holder tett.

altera mulier skrev 1 time siden:

Jeg bruker ikke sko med lisser (bannlyst) og ikke kona heller. Ombord i båt er det for meg en ting som gjelder: Å være barbeint. Det går helt fint å hoppe ned på svaberg barbeint og lignende. Jeg har aldri snubla i kryssholt :lol:

Å gå barbeint i båt går jo fint om sommeren, men får nå en mistanke om at du ikke kommer til å delta i tråden "Båtliv om vinteren" eller noe sånt?

Jeg kjøpte min første båt i januar 2008 og da måtte jo båten prøves senere samme måned (og måneden etter). Det ble riktignok korte båtturer, for jeg kom bare et lite stykke før jeg møtte på is. Testet isbryteregenskapene litt før jeg snudde. Også siste båtkjøpet mitt har fått kjøre i is, det var i påskeferien ved Tvedestrand (inn forbi skredderbrua og videre så langt man kommer, innerst der var det is).

Isbryterturer i små båter uten varme bør nok helst ikke foregå barbeint. Men du har kanskje litt andre båtvaner enn meg?

Men det hender jo jeg dropper båtturer pga kulda, som feks da jeg ikke fikk rikket styringa fordi den var frosset fast.

Og om vinteren så setter jeg båtene inn på et lager og lar dem stå der. Ofte blir båtene kjørt til og fra vinterlagring med piggdekk på bilen. Da jeg hentet ut første båten i år var det noen få uker igjen til påske (måtte jo fikse litt og ta noen prøveturer hjemme før jeg tok den med på hytta) var det fortsatt mye snø der og jeg måtte trøkke meg gjennom brøytekanten fra veien før jeg måket frem porten og fikk ut båten. Og mens jeg holdt på kom en hjullaster og brøytet veien forbi der igjen. Greit å ha firehjulstrekk og gode piggdekk når man skal hente båten for å starte båtsesongen.

19 fot skrev for 11 timer siden:

får nå en mistanke om at du ikke kommer til å delta i tråden "Båtliv om vinteren" eller noe sånt?

Det har du helt rett i :lol: jeg er et sommermenneske - elsker sol og sommer :lol: og HATER vinter med snø og kulde. En gang for mange år siden lærte jeg meg å kjøre alpint (fordi jeg liker/likte "fart og spenning" - den gang jeg var allviter, dum, tåpelig og sikkert også arrogant Osloborger), det var det eneste som fikk meg gjennom vinteren. Nå KOSER jeg meg inne med fyr på peisen fra selvhogd-kløyva og stabla ved (rundt 5 - 6 favner blandingsved) og ser med lengsel fram til våren når bjerka får sitt grønne slør, linerla og svalene kommer tilbake og det går an å hive av seg TUNGE vinterklær og støvler, vårklarere båten og få den sjøsatt rundt 17. mai. Tar båten opp normalt medio november, men litt væravhengig der. 

19 fot skrev for 12 timer siden:

Jeg oppdaget også en lekkasje i taket på min båt.

1353159331_jobbermedtaket.jpg.bc238531546795a8a38bbea338fe87bf.jpg

Her ser du bildet fra tidligere i år - før jeg plasserte båten i et garasjetelt. Jeg satt i en "dusj" av vann da jeg med multikutter skar ut deler av taket. De mørkere flekkene du ser ved vinduet er fukt og MÅ vekk. 

16-57-21.jpg.808af4c3c95b698e939e2edd58bdebe0.jpg

Skrogkledning har vært byttet en gang tidligere og var veldig stygt lagt på ny. Derfor blir det nå byttet med ny - og forhåpentligvis mye penere satt på. 

502715368_Lakkerebtigarasjetelt.jpg.99cefc3b7d59383e34030d8e4ecf43f7.jpg

Her er arbeidsplassen min nå :thumbsup: :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...