Mastiff Startet 30.August.2021 Link til dette innlegget Startet 30.August.2021 (redigert) Måleren som sitter i båten, viser tom fra tanken er rundt 1/3 og er generelt upålitelig. Jeg tviler meget sterkt på at det er giveren, selv om jeg ikke har målt den ennå, det er den som Biltema selger som sin og som også går som WEMA: Så jeg vil ha en ny måler, og jeg liker egentlig best digitale ting. Denne morsomme er hos Grandado (kinasjappe, antar jeg, jeg har aldri handlet derfra, men det ser veldig Kina ut på vareutvalget, så jeg får den sikkert i desember: https://nor.grandado.com/products/bil-drivstoffmaler-52mm-12-vled-drivstoffnivamaler-maler-drivstoffniva-sensor-motorsykkel-bil-aluminiumslegering?gclid=EAIaIQobChMIvo7SppfX8gIV4-3mCh37qgJgEAQYFCABEgKnB_D_BwE&variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6MTAwNjkwNjMy Men vil denne funke på giveren? Det står ikke noe om ohm, så vidt jeg kan se. Jeg orker absolutt ikke å mekke med giveren. Eller enda bedre: Har noen et forslag til noe lignende som faktisk fungerer på giveren min og ikke koster hysterisk mye? Det fins noe lignende (og selvsagt rimeligere) på AliExpress, men den viser i prosent, ikke med en LED bar: Redigert 30.August.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Slike målere pleier jo å være pålitelige i drivstofftanker (i motsetning til i septik..) - men unøyaktige. Den er gjerne for kort slik at den går til 0 før tanken er tom? Er litt skeptisk til at du oppnår mye på nøyaktighet ved å bare bytte selve ‘klokka’. Men om du måler og finner ut fra motstand på sensor at den ikke er i endeslag når klokka viser 0 så kan det jo ha noe for seg. Om tanken har ‘irregulær’ form bør egentlig måler kunne kalibreres punkt for punkt for å få god nøyaktighet. Lukter ESP. Om den er kubisk så mener jeg at disse elektroniske målerene som regel kan kalibreres på tom og full og da burde det gå an å få mer nøyaktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 "ESP er svaret, hva var spøsmålet?" Tanken er en helt rett kasse, så det er ikke det som er problemet. Men jeg skal se om giveren rekker langt nok ned når jeg tar av påfyllingsdelen, den skal byttes. I så fall er det jo ikke noe annet å gjøre enn å bytte giveren, jeg vil ha denne greia mer nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Haha ? Med rett kasse er det unødvendig med ESP ja. Ville nappet av ledningene når klokka viser null og du vet at det er en hel del igjen på tanken. Mål motstand. Så tapper du eller kjører den tom og måler så igjen. Er det stor forskjell der så er det jo noe å hente. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Vel, jeg kan jo bruke et ohmmeter på ESP-en for å få det over i HomeAssistant! Jeg skal som sagt ha av påfyllingsdelen, så jeg kan sjekke den ved å fylle på vann (som jeg uansett må gjøre for å få ut bensindampen før jeg borer ut skruene til påfyllingsdelen). Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Da har du gjerne også muligheten for å inspisere den og se om den kommer i endeslag for tidlig? Den vil vel uansett ha noe dødvolum under seg men 1/3 var mye. Om du er happy med sensoren så kan du sikkert bare måle nøyaktig systemspenning i på ‘klokka’ og spenning over selve sensoren og kalkulere nivå ut fra det i ESP, uten å kople fra klokka da en slik høyohmig måling ikke vil forstyrre noe av betydning. Altså dersom klokka er så grov at den ikke får med seg hele måleområdet.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Jepp, og jeg tror faktisk hullet er stort nok til at jeg kan føre inn hånden og bare kjøre greia opp og ned for hånd for å se om den reagerer som den skal. Jeg burde vel egentlig hatt et nedfelt USB-TFT-display fra Pi-en i dashbordet, men noe sånt som er IP68 blir nok i dyreste laget... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 (redigert) Mastiff skrev for 1 time siden: Denne morsomme er hos Grandado (kinasjappe, antar jeg, jeg har aldri handlet derfra, men det ser veldig Kina ut på vareutvalget, så jeg får den sikkert i desember: Kina-sjappe, ja, men de påstår at de leverer innen 25 dager: De sier også at du som kunde er ansvarlig for alle importavgifter hvis varene blir ferska i tollen: Dette med anvsvarsfraskrivelse ved importavgifter (typisk MVA) er ganske vanlig, men hvis du finner samme vare hos f.eks. AliExpress så er de registrert og kan kreve inn dette ved bestilling. Dermed blir det ingen skjult kostnad for dette når varen når Norge. Og apropos AliExpress - denne ligner VELDIG på den du har lenket i din opprinnelige post, og sannelig er den ganske mye billigere hos vår venn Ali: 12V/24V Universal 2" 52mm Car Motorcycle Fuel Level Meter Gauge 8 LED Light Display|Oil Pressure Gauges| - AliExpress Redigert 30.August.2021 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mastiff Svart 30.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Da dropper jeg absolutt den svindelsjappa. For varer som blir stoppet i tollen, får jo et tollgebyr som er mange ganger høyere enn selve tollen. Da er den jeg fant på AliExpress absolutt bedre! Jeg venter heller en måned ekstra (selv om Ali ofte er kjapp) enn å betale mer enn nødvendig til postuvesenet for en fortollingsoppgave som tar fire og et halvt sekund... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Det viste seg at tanken ikke var rett likevel, det var noen vinkler nedi båten som fikk de til å se sånn ut. Så den er rett drøyt halvveis nedi, og så følger den båtens fasong videre nedover i bunnen. Samtidig er det ikke noe som tilsier at måleren burde oppføre seg så rart som den gjør, for giveren gir de riktige ohm-tallene og den rekker langt nok nedi tanken, så den bør ikke gå så brått til tom når det er nok igjen. Den burde egentlig heller vist at det var mer bensin igjen enn det egentlig er, siden tanken er spiss. Derfor jeg bestiller en sånn som du viste fra Aliexpress, mange takk for tipset, @Popeye70! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.September.2021 Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Merk det som står om ‘range’: Dvs denne vil passe til 240-33 Ohms måler (type ‘US’) men ikke til 0-180/190 Ohms måler (type ‘european’) slik jeg forstår teksten. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Å, f... Jeg trodde at "OHM Range: 0-566 OHM" betydde at den kunne kjøres på alle systemer. Noen timer for sent, nå, det ser ut til at jeg snart må kjøpe et helt nytt skap for å ha plass til bomkjøp fra Aliexpress. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.September.2021 Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Mastiff skrev 33 minutter siden: Å, f... Jeg trodde at "OHM Range: 0-566 OHM" betydde at den kunne kjøres på alle systemer. Noen timer for sent, nå, det ser ut til at jeg snart må kjøpe et helt nytt skap for å ha plass til bomkjøp fra Aliexpress. Kontakt selger. Hvis de ikke har sendt varene er min erfaring at de fleste er greie å ha med å gjøre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mastiff Svart 2.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Jeg har gjort det og spurt hva slags system den er for. Får se hva de svarer. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.September.2021 Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Ville bare bedt de kansellere. Slike tekniske spørsmål er som regel håpløse å få svar på, og spesielt _etter_ at en har handlet.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.