Jump to content

Solcelle til 30 fots båt - er det ferdigpakker som er tingen?

larole

Recommended Posts

Hei, 

jeg har helt enkle behov på dette området. Batteribank på 3x100 ah AGM, ligger et par netter i uthavn og de vanlige mistenkte er kjøleskap, dieselvarmer og gjerne DVD-spiller. Jeg vet at dette kan gjøres sinnsykt dyrt og råflott, eller man kan gå for en enkel pakke. Kan noen vurdere om denne er innafor, og kan man gå på panelet?

https://www.sparelys.no/solcellepakke-for-bobil-bat-og-caravan-130w-fleksibelt?gclid=Cj0KCQjwg7KJBhDyARIsAHrAXaEEMdwI2TorPum_cF_EUTCtEvA4So69xiYRjm2uPXqXRWI2rp9hOI4aAp7QEALw_wcB

Kan absolutt gjøres så enkelt, hadde ish sånn pakke men 2x100w, var fulladet hver kveld når sola gikk ned i om sommeren. Noen kommer si at det beste de å kunne flytte de rundt for at det skal gi mest og det stemmer sikkert, min erfaring var at det holdt mer en godt nok som det var 🙂

Mitt forbruk var kjøleskap, dieselvarmer og belysning så din tv kommer jo i tillegg.

Anbefaler så stort panel du kan greit få plass til, evt to. Fastmontert. MPPT regulator.

Pakken du linket til er nok helt ok. 

Jeg limte fast mine panel med Trans7,  og de sitter godt fast. Brukte bare 4-5 kladder  ikke hellimt eller tett limt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg vurderer også solcellepanel i samme klasse (27 fot, et startbatteri og to forbruk) og håper det går greit at jeg henger meg på denne tråden. 
I pakke som lenket til i OP står det: Selv om det er mange fordeler med fleksible panel som kan limes rett på taket, er ulempen kortere holdbarhet...

Kortere levetid taler ikke for fleksibelt panel for min del. Kanskje dette er et bra alternativ: 
https://www.sparelys.no/solcelle-bobilpakke-160w-victron-smart

Noen som har erfaringer med dette?
Sitat fra lenket side:
Med Victron SmartSolar kan du overvåke laderegulatoren via Victron Connect appen. Med denne kan du også gjøre innstillinger og tilpasse ladingen til dine batterier.
-- Dette virker jo greit, men er det bare bluetooth eller vil det også fungere med wifi?

Redigert av mbm (see edit history)

@tilplan @Swingswong: Takk for innspill. Panelet som linket til i min forrige post var en del større enn først antatt. Det måler hele 1480 x 670 mm. Dette blir noe stort for båten synes jeg, se bilde under.

solcelle.jpg

Er det tilsvarende pakker med fysisk mindre panel som kan anbefales? Ser Jula har noen til en rimelig penge, men jeg likte ikke så godt festene på disse. 

Båten er forøvrig en NB 820. Det kunne vært interessant å sett løsninger installert i andre NB’er og tilsvarende båter. Litt usikker, men tror kanskje jeg lager til en skjøteledning som enkelt kan fjernes/kobles til mellom panel og regulator. Ledningen kan da kobles til kun ved behov og ellers være ute av veien.

For meg synes det som at du kan klare deg med et litt mindre panel. Du beskriver et relativt beskjedent forbruk og at du skal være ute "et par netter". Vi klarer oss en helg i uthavn med 200ah forbruk og et 40w panel. (Men vi bruker bare varmeren på morgenen og har ikke TV). Batteriet er ikke helt toppet når vi starter arbeidsuka, men har alltid vært fulladet neste helg. I feriene dikterer kone og barn at det blir gjestehavn med landstrøm minst hver 3. dag, så har egentlig aldri opplevd "strømangst". Her er sikkert erfaringene forskjellig.

Om panelet er for stort, så spør du dem om de ikke kan lage en pakke med et mindre panel. De har også et panel på 100 W med målene 54x105. https://www.sparelys.no/solcellepanel-100watt-sunenergy-backcontact

Opplevde selv gode resultater med panel av samme størrelse på en Scand Baltic. Hadde da båtplass med baugen rett mot sør. Alltid fulladet før tur uten å benytte landstrøm. Godt merkbar forskjell på tur med kjøleskap, kjøleboks, dieselvarmer, lys osv. Mener at jeg kunne ligge en dag ekstra uten lading i forhold til før panelet ble installert.

IMG_0976-2.jpeg

larole skrev On 30.8.2021 at 21.01:

Hei, 

jeg har helt enkle behov på dette området. Batteribank på 3x100 ah AGM, ligger et par netter i uthavn og de vanlige mistenkte er kjøleskap, dieselvarmer og gjerne DVD-spiller. Jeg vet at dette kan gjøres sinnsykt dyrt og råflott, eller man kan gå for en enkel pakke. Kan noen vurdere om denne er innafor, og kan man gå på panelet?

https://www.sparelys.no/solcellepakke-for-bobil-bat-og-caravan-130w-fleksibelt?gclid=Cj0KCQjwg7KJBhDyARIsAHrAXaEEMdwI2TorPum_cF_EUTCtEvA4So69xiYRjm2uPXqXRWI2rp9hOI4aAp7QEALw_wcB

Det er viktig at panelene peker mot sola, noe som er vanskelig å få til når du limer de fast. Generelt er den optimale virkningen oppnådd når solpanelet er vinkelrett mot solen. Siden sola aldri står rett over deg i Norge så bør du får til en justering av panelet, da vil du få mye mer glede av det. Vi har klart oss bra med å feste panelet på en rund pushpit hvor panelet kan endre vinkel. 

Om du må plassere de på dekk så lag en løsning hvor du kan vippe de litt fra side til side slik at de kommer mer vinkelrett mot solstrålene. Tenk nøye over plasseringen slik at det får så mye sol som mulig og ingen skygge. 

Selv er vi veldig fornøyde med disse solide paneler  de har høy virkningsgrad og de tar relativt liten plass.

Takker for bilder og mye bra info.

@tilplan @Barbaria : Målene på Sunenergy 100W panelet (54x105cm) som dere begge nevner og anbefaler ser ut å være midt i blinken. Vil lage ny mal og sjekke for å være sikker. Takk for input.

Laderegulator: Regner med jeg går for en Victron laderegulator med Bluetooth. Samme type som @mag-la bruker (takk for screenshot). Det er bare en hundrelapp som skiller 15A modellen fra den på 10A så kanskje greit å gå for den største. — Er det størrelsen på panelet (watt) som avgjør om størrelse (A) på regulator? 

Festeanordning panel: Er hjørnespoilere av denne typen kurante? Jeg må forøvrig «løfte» panelet rundt en centimeter fra tak for at opphøyning for takluke skal gå klar av underside av panel. Regner ikke med dette blir et problem, men fint om noen kan bekrefte. 

Strømkabel: Holder det med en kabel eller må man ha to (+/-) ? Regner med MC4 skjøtekabel, 8m passer til panel, men er det bare å kutte av kontaktene i andre enden for å koble sammen med regulator? Kabel må vel nødvendigvis kunne kappes for å få ledning/ene gjennom kabelgjennomføring?

Og et PS til slutt: Må man skru av lading via solcellepanel før motor startes og dynamo starter lading? Er dette noe som i så fall fanges opp av regulator?

Redigert av mbm (see edit history)
mbm skrev 17 minutter siden:

Og et PS til slutt: Må man skru av lading via solcellepanel før motor startes og dynamo starter lading? Er dette noe som i så fall fanges opp av regulator?

Det er ikke nødvendig. Dessuten, og det er litt viktig, vil man slå av lading fra et solcellepanel skal en koble panelet fra regulatoren og IKKE regulatoren fra batteriet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har fastmonterte panel. 2 stk 50W, koplet i parallell.  Null problemer med strøm. 

Har 220 Ah blybatterier, og i sommer hadde jeg ett kjøleskap og en kjøleboks. Samt dieselvarmer, men den har jo knapt vært brukt i år.

Jeg vil mye heller ha fastmonterte panel, for da lades batteriene når båt ligger i hjemmehavn også, og det er ingenting som kan blåse av sted. Null stress med mindre virkningsgrad.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

@Lars H. Takk for svar på spørsmål samt nyttig tilleggsinformasjon.

@mag-la Er disse kablene «vanlig» pluss/minus slik at vanlige strømkabler med samme tykkelse kan brukes? Er kablene fastmontert (loddet) i panelet med MC4 plugger (hann/hunn) i andre enden? Er det i så fall ikke bare å kappe av pluggene og skjøte med vanlig kabel frem til regulator? 

Det ser jo meget «proff» ut med gjennomføring i tak slik som vist på bildet, men tror dette vil bli vanskelig å få til på samme måte i båten jeg har. Planen var først å ha en ledning som kunne kobles til/fra ved behov, men ønsker nå en permanent løsning med fast kabel. 
Tror den greieste løsningen å få kabel inn under tak vil være å «gjemme» kabel i kanal som som vist med rød stiplet linje på bildet nedenfor. Ikke like proff, men det får være bra nok.

solcelle2.jpg

@Grand Banks jr Har ikke strøm i hjemmehavn så lading av batterier når båten ikke er i bruk er et must. 

Barbaria skrev for 7 timer siden:

Det er viktig at panelene peker mot sola, noe som er vanskelig å få til når du limer de fast. Generelt er den optimale virkningen oppnådd når solpanelet er vinkelrett mot solen. Siden sola aldri står rett over deg i Norge så bør du får til en justering av panelet, da vil du få mye mer glede av det. Vi har klart oss bra med å feste panelet på en rund pushpit hvor panelet kan endre vinkel. 

Om du må plassere de på dekk så lag en løsning hvor du kan vippe de litt fra side til side slik at de kommer mer vinkelrett mot solstrålene. Tenk nøye over plasseringen slik at det får så mye sol som mulig og ingen skygge. 

Selv er vi veldig fornøyde med disse solide paneler  de har høy virkningsgrad og de tar relativt liten plass.

Dette er faktisk veldig viktig...langt viktigere, og mer effektivt,  en et stort panel som bare ligger slengt tilfeldig i forhold til sol...

Jeg har et 130 watt, hengslet slik at jeg alltid kan vinkle det mot solen, uten noe som skygger foran...

Vi ligger "uendelig" i uthavn, så lenge det er sol...

130 liters kjøleskap, dieselvarmer, TV, lys...og allverdens dingser til lading....

Fulle batterier hver kveld...

Det går fint å skjøte kablene med vanlig kabel på innsiden av båten.

Jeg brukte 6mm2 kabler da jeg har opptil 6 meter strekk. Brukte skjøtehylser med krypestrømpe på, og en strømpekabel med lim utenpå det. Både for å gi styrke/ strekkavlastning samt hindre fuktighet å finne veien inn.

Jeg hadde loddet hadde jeg hatt tilgang til 220V, men ble skjøtehylser i år.

Det er kun på utsiden jeg brukte de dyre kablene som gjerne brukes på solcellepanel, for det er der de er utsatt for sollys, salt og mekanisk slitasje.

• 6 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen siden jeg ønsker å moderniserer eget solcelle anlegg. Trenger et nytt rammepanel med max 55 cm bredde og lengde opp til 120 cm med ny MPPT regulator.

Finner denne: https://provolt.no/product/skanbatt-solcellepanel-110w-all-black-mono-perc-1070x550x30mm/

Og denne: https://provolt.no/product/victron-smartsolar-mppt-100-20/

Ut over dette eksisterer kabler og monteringsutstyr på båten.

Noen som kjenner til et bedre alternativ?

Sushi

• 1 måned senere...

Er i gang med montering av solcellepanel. Har handlet Victron SmartSolar MPPT 75/15, laderegulator 15A og Solcellepanel 100Watt, Sunenergy, backcontact - i tillegg Strømkabel 1x 6mm2, Solarkabel 2x10m med MC4 plugg.
Har lagt opp slik at regulator kommer circa en halvmeter fra batteribank. Planen er å sette på en 20 A sikring på kabel som går til + på batteriet, og er i den forbindelse usikker på om det går greit å bruke sikringesholder (med en del tynnere ledning) som avbildet nedenfor, eller om jeg bør gå for en sikringesholder som muliggjør samme tykkelse på kabel som brukt i resten av oppsettet? Takk.

s1.jpg

s2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...