mbm Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Et par spørsmål om verdier som viser i app for victron smartsolar mppt 75/15: Skjermbilde 1: Verdier med hovedstrømsbrytere avslått. Det går slik jeg leser skjermbildet 0.2A inn til regulator fra solcellepanel, og 0.3A fra regulator og inn på batteribank. Status viser «float» som etter det jeg forstår betyr at batteribank er fulladet. Fra manual: During this stage the float voltage is applied to the battery to maintain a fully-charged state. When the battery voltage drops below float voltage during at least 1 minute, a new charge cycle will be triggered. Skjermbilde 2: Her har jeg satt på kjøleskap og dieselvarmer for å se hvordan verdiene endrer seg ved forbruk. Stusser litt over at det plutselig går så mye mer strøm inn til regulator fra panelet. Dette burde vel vært uendret uavhengig av forbruk, eller tenker jeg feil her? Samme med Watt - denne verdien burde vel også vært identisk med/uten forbruk? Fra manual: The solar voltage measured at the solar terminals of the solar charger. Skjermbilde 3: Her har jeg dekket til panelet og verdiene W og A fra panel viser korrekt 0. Men stusser over at det også viser 0.00A på verdiene for batteri når kjøleskap og varmer står på og bruker strøm. Skal ikke verdien her vise negativt (minustegn foran) når det brukes mer strøm enn det som tilføres batteribank fra panelet? Fra manual: The current flowing from the solar charger in or out of the battery. A positive notation indicates that current is flowing into the battery and a negative notation indicates that current is being drawn from the battery. Håper noen som har tid og anledning til å forklare litt omkring dette. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Målingene dine er helt som de skal være. Når du samtidig har på forbrukere, gir også panelet mer, både i ampere og watt. Når det gjelder skjermbilde 3, så er det også helt korrekt. Regulatoren viser jo kun strøm eller manglende strøm inn til batteriet når det er mørkt. Hva du bruker til kjøleskap og lys, aner den ikke noe om. For å få kontroll for både lading og forbruk må du ha et battmeter, gjerne fra Victron! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Swingswong Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Appen viser forskjellige verdier fordi: Spenning inn fra panelene er høyere, strømmen lavere. Når denne reguleres til 12v ish vil du se høyere strøm. Om du kobler utgangen fra regulatoren, den helt til høyre, vil denne også måle forbruket ditt. Utgangen kan styres til å alltid stå på eller av, samt en del andre innstillinger. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Den utgangen er vel ikke vanlig å bruke i båt? Den har vel mer relevanse for en hytte. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mbm Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 (redigert) Lars H. skrev for 2 timer siden: Målingene dine er helt som de skal være. Når du samtidig har på forbrukere, gir også panelet mer, både i ampere og watt. @Lars H. Flott. Takk for svar. Sitat Når det gjelder skjermbilde 3, så er det også helt korrekt. Regulatoren viser jo kun strøm eller manglende strøm inn til batteriet når det er mørkt. Hva du bruker til kjøleskap og lys, aner den ikke noe om. @Lars H. Jeg leser manualen slik at regulatoren hele tiden er oppdatert om det trekkes strøm fra batteribank og ev. hvor mye. Fra manual; «A positive notation indicates that current is flowing into the battery and a negative notation indicates that current is being drawn from the battery.» Jeg leser dette som at når det går mer strøm ut fra batteribank enn det som går inn, vil dette indikeres med et minustegn foran verdi som oppført på ‘current’ under fanen for batteri. Er dette feil, eller er det jeg som leser det feil? Klikk for manual - sitat hentet fra side 36 Swingswong skrev for 1 time siden: Om du kobler utgangen fra regulatoren, den helt til høyre, vil denne også måle forbruket ditt. Utgangen kan styres til å alltid stå på eller av, samt en del andre innstillinger. @Swingswong Utgangen (merket load output) er 'on'. Hvordan bruker jeg denne utgangen til å måle forbruk på batteribank? Redigert 27.April.2022 av mbm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Det eneste forbruket den måler er det som går gjennom regulatoren. Den kan ikke måle forbruk ut fra batteribanken så lenge det ikke går gjennom regulatoren. Om forbrukerne dine ikke trekker mer enn 15A går det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.