Jump to content

Hvilken fremgangsmåte og produktvalg ved maling/lakkering av glassfiberbåt

chris_a

Recommended Posts

Krimart skrev for 14 timer siden:

Topcoat er uansett krevende å få vedheft på p.g.a voksen, men derfor er avfetting desto viktigere. Hvorfor skal man da være forsiktig med aceton? 

@Krimart

Voksen vil ved topcoat legge seg på overflaten. Den blir transportert dit i sammen med styren som også skal ut.(styrenavdampning)

Det er derfor den herder å får en hard overflate noe ikke gelcoat får.

Du pusser flaten å fjerner støvet. Du vasker med aceton. Da vil de små restene av parafinvoks delvis bli oppløst av aceton å du transporterer dette rundt på overflaten med aceton filla. I industrien finnes det prosedyrer på alt dette som er laget på bakgrunn av produsentene av kompositter sine laboratorie resultatet å lang erfaring ved bruk av produktene.

Har selv vært med på analyse av avskrapnings prøve på forskjellige overflater.

Der ble resultatet nedslående med vask av aceton. Noe bedre med styren.

Støvsuging ga minst voks I overflaten.

Om du nå spør etter dokumentasjon så eier jeg ikke dette siden andre har betalt for sånt arbeid.

I denne tråden handler det om å matte ned gammel gelcoat å lakke.

Derfor mitt svar til trådstarter.

Om du er fornøyd med aceton så bruker du det videre.:smiley:

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Krimart skrev for 5 timer siden:

Kan du finne en referanse som bekrefter dette? Sorry at jeg er skeptisk. Min egen erfaring er at aceton fungerer svært godt. En kjemiker jeg har snakket med sier det samme. Faglitteratur jeg har lest er klar på at avfetting er viktig for god vedheft. Aceton er et godt løsningsmiddel og som fjerner fett, samtidig som det fordamper fort så det blir lite hinne igjen. At det trekker opp voks fra porer betyr jo bare at den gjør "jobben". Du vil jo heller ha lakk eller resin i porene enn voks for god vedheft.  Men du selvsagt sørge at acetonen fjerner den voksen som trekkes opp. 

Jeg får referere til @Knude når det gjelder dette. 
Acetonen fjerner ikke voksen men trekker den opp. Det i seg selv gir dårlig vedheft. At Aceton fjerner fett er greit nok. Men voksen gjør underlaget glatt og gir dårligere vedheft. 
Acetonen fjerner jo ikke voksen. Den hjelpen den opp i dagen. 
Og for min del vil det da være enkelt å forholde seg til det en fagmann har fortalt meg og som er tema på kursene vi holder. 
Det er jo ikke slik at jeg er mot Aceton. Jeg bruker det bare ikke til støpejobber eller som fettfjerner før lakkering. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...