chris_a Startet 31.August.2021 Del på Facebook Startet 31.August.2021 Hei, Jeg har fått tak i en gammel Rana 17 Fisk som jeg ønsker å benytte som en innføring i stell og vedlikehold av båter. I den forbindelse har jeg et par spørsmål vedrørende fremgangsmåte og produktvalg for å gi overflatene på båten nytt liv. Før noen forteller meg at det ikke er "verdt det", så fikk jeg båten gratis og jeg blir ikke veldig lei meg om den må knokses om et par år, prosjektet blir mest for læringens skyld. På bildet har jeg allerede fjernet toppen av båten, påhengsmotor, alt påmontert utstyr (med unntak av kjøllist) samt. pusset sår og mesteparten av skrog over vannlinjen med 80-korning. Neste steg (tror jeg) blir å fylle sår med epoksysparkel og pusse jevnt. Mine spørsmål er da; Må jeg grunne hele båten eller kan jeg male rett på den matte og godt vaskede/avfettede overflate? Eventuelt, må områder med sparkel grunnes? Båten skal være hvit, hvilken maling kan jeg benytte - kan det funke med 2-komponent polyuertan fra Biltema? Har ikke sprøyte så det blir god kvalitets ruller, kanskje med en fordriver. Toppen av båten tenker jeg å bare vaske godt og skure med acetone, for deretter å male rett på med sort bengalakk - det går vel greit? Ønsker innsiden av båten i matt hvit, hva finnes av muligheter her? Gulvet er sammenhengende med vegger, så ser for meg et produkt med god slitestyrke. Til slutt må jeg ha en runde med bunnsmøring. Vet ikke hvilken bunnsmøring som er benyttet før, men ønsker en sort selvpolerende. Hva må jeg gjøre av forarbeid før det kan smøres på? Setter pris på alle svar og forslag, jeg er helt blank hva angår båt Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.August.2021 Del på Facebook Svart 31.August.2021 Hei, du må i alle fall også slipe overflaten, i tillegg til vask og avfetting. Avfett før og etter sliping. 2K polyurethan fungerer godt, men litt uskikker på Biltema sin. Har prøvd tidligere og da fungerte det dårlig, men forstått det slik at dagens er en annen produsent enn den jeg brukte. Men det kan være verdt å prøve med Internasjonal sin. Bruk ruller beregnet på 2K, og en fordriver. Jotun har noen gode (men dessverre dyre) ruller. Jobb i en retning med rulle og rett etterpå diagonalt med fordriver. Kan være lurt å være to pers. Bengalac er ok, men det vil ikke være like slitesterkt som 2K, så jeg ville valgt 2K på overbygg også. Også innvendig ville jeg bruk 2K. Forarbeid for stoffing kommer an på hvor mye arbeid du vil legge ned. Det enkleste er bare å male over med nytt, og er det brukt selvpolerende tidligere (som er mest sannsynlig) bruder ikke det være noe problem. Men er det brukt mykt bunnstoff må vel det skrapes før du legger på selvpolerende. Tips: Skaff deg en billig digital kjøkkenvekt og vei opp komponentene med den hvis du ikke skal bruke alt i en boks med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 31.August.2021 Del på Facebook Svart 31.August.2021 (redigert) Testet Biltema sin, helt ubrukelig med rulle. Eneste du får tak i (tror jeg) her til lands som gir bra resultat uten sprøyteutstyr er vel Double Coat fra Dycas.no Gir et tilnærmet sprøyteresultat med kun rulle. Redigert 31.August.2021 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 31.August.2021 Del på Facebook Svart 31.August.2021 Budsjettvalget kan være Bengalack. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Krimart Svart 31.August.2021 Del på Facebook Svart 31.August.2021 larshans1 skrev 3 minutter siden: Eneste du får tak i (tror jeg) her til lands som gir bra resultat uten sprøyteutstyr er vel Double Coat fra Dycas.no Gir et tilnærmet sprøyteresultat med kun rulle. Hm, har du belegg for denne påstanden? Jeg har brukt international, en fungerte veldig bra med rulle og fordriver. Jeg har ikke prøvd double coat men mulig jeg prøver den neste gang, den er noe rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
chris_a Svart 31.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2021 Krimart skrev for 9 timer siden: Takk for utfyllende svar! Som bildet viser hadde skroget mange skader ned til glass, som jeg nå har pusset ned. Noen anbefalinger for å løfte flaten her opp igjen til den omliggende gelcoaten? Kan jeg bruke et slags epoksysparkel som jeg kan grunne rett på, eller må jeg på med ny gelcoat/topcoat først? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 31.August.2021 Del på Facebook Svart 31.August.2021 Krimart skrev for 8 timer siden: Hm, har du belegg for denne påstanden? Påstanden om hva jeg tror? Ganske sikker på at jeg tror det, men også ganske sikker på at jeg ofte tar feil. Vet at International også har en type strekklakk, men har ikke sett den til salgs noe sted. Hvor kjøpte du? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 (redigert) chris_a skrev for 6 timer siden: Takk for utfyllende svar! Som bildet viser hadde skroget mange skader ned til glass, som jeg nå har pusset ned. Noen anbefalinger for å løfte flaten her opp igjen til den omliggende gelcoaten? Kan jeg bruke et slags epoksysparkel som jeg kan grunne rett på, eller må jeg på med ny gelcoat/topcoat først? Så lenge der er mindre skader i gelcoat, og ikke ødelagt glasfiber, holder det å sparkle med polyestersparkel. Hvis du likevel skal male over med noe, så trenger du ikke bruke dyr gelcoatsparkel, du kan kjøpe en fin polyestersparkel på Biltema og bruke den. Ingen grunn til å gå for epoxy over vannlinjen i alle fall. Epoxy limer bedre og gir en sterkere masse, men er også dyrere of hardere å slipe, så det vanlige er å bruke det kun under vannlinjen. larshans1 skrev for 5 timer siden: Påstanden om hva jeg tror? Ganske sikker på at jeg tror det, men også ganske sikker på at jeg ofte tar feil. Vet at International også har en type strekklakk, men har ikke sett den til salgs noe sted. Hvor kjøpte du? ok, sorry. Der er en viss forskjell å skrive at «Doublecoat har etter min erfaring gitt veldig bra resultat» uten å rakke ned på alle andre ved å skrive at «Doublecoat er det eneste». Da bør man i alle fall ha prøvd alle alternativene. Jeg kjøpte på Martim i Arendal. Ser som sagt at mange skryter av Doueblecoat og prisen er lavere en International, men ser også at Dycas har veldig høye priser på mye av «tilbehøret». 170 kr for en halv liter xylen er friskt. Også betenkelig at de pusher xylen fremfor aceton, mye mer skadelig løsningsmiddel. Jeg er også uenig i at det er bedre enn aceton. Redigert 1.September.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catosan Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Jeg som flere andre har hatt god erfaring med Double Coat fra Dycas. Men så var jeg spesielt opptatt av at jeg slapp å bruke fordriver, siden jeg var alene om jobben og er for petimeter til å gjøre jebben raskt nok Godt pusset underlag, lite støv i luften og god arbeidstemperatur på 18-20 grader, så tror jeg dette blir en suksess nesten uansett lakkprodusent. Hvis du får med deg en, så en ruller og en fordriver lakken, så blir det hyggelig også. Jeg brukte vanlig Biltema-aceton når jeg lakkerte med Double Coat, uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
chris_a Svart 1.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2021 Catosan skrev for 9 timer siden: Jeg som flere andre har hatt god erfaring med Double Coat fra Dycas. Men så var jeg spesielt opptatt av at jeg slapp å bruke fordriver, siden jeg var alene om jobben og er for petimeter til å gjøre jebben raskt nok Godt pusset underlag, lite støv i luften og god arbeidstemperatur på 18-20 grader, så tror jeg dette blir en suksess nesten uansett lakkprodusent. Hvis du får med deg en, så en ruller og en fordriver lakken, så blir det hyggelig også. Jeg brukte vanlig Biltema-aceton når jeg lakkerte med Double Coat, uten problemer. Takk for svar! La du på noe grunning, eller gikk du rett på med 2-komp lakk på slipt gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Catosan Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 chris_a skrev 4 minutter siden: Takk for svar! La du på noe grunning, eller gikk du rett på med 2-komp lakk på slipt gelcoat? Jeg slipte ned hele skroget for å ordne opp i gammel moro, så jeg gikk for epoxyprimer på hele skroget, jotun sin nyeste. da fikk jeg en veldig jevn flate under lakken, og jeg kunne sette vannlinjen der jeg ville etterpå. Det er garantert billigere måter å gjøre det på, og så lenge gelcoat'en er slipt godt så er det sikkert ikke nødvendig med grunning i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Jeg bruker samme produkt fra Dycas rett på mattslipt gelcoat. Bildet fra der jeg sluttet sist. Da skroget ikke er polert før så bare vasker jeg med vann før lakking med korthåret rulle. Blir veldig blankt å fint. Etter noen gode råd fra @Solbris II som selger dette har det til nå fungert veldig bra. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
chris_a Svart 1.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2021 Knude skrev 8 minutter siden: Jeg bruker samme produkt fra Dycas rett på mattslipt gelcoat. Bildet fra der jeg sluttet sist. Da skroget ikke er polert før så bare vasker jeg med vann før lakking med korthåret rulle. Blir veldig blankt å fint. Etter noen gode råd fra @Solbris II som selger dette har det til nå fungert veldig bra. Takk for info! Tenker jeg prøver meg på Biltema 2komp rett på mattslipt gelcoat. Satser på den hefter på områder som er fylt med epoksysparkel også Hva tenker folk er enklest på innsiden av båten? Her trenger jeg ikke noe glans, bare et slitesterkt og enkelt påført produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Catosan skrev for 10 timer siden: Jeg som flere andre har hatt god erfaring med Double Coat fra Dycas. Men så var jeg spesielt opptatt av at jeg slapp å bruke fordriver, siden jeg var alene om jobben og er for petimeter til å gjøre jebben raskt nok Godt pusset underlag, lite støv i luften og god arbeidstemperatur på 18-20 grader, så tror jeg dette blir en suksess nesten uansett lakkprodusent. Hvis du får med deg en, så en ruller og en fordriver lakken, så blir det hyggelig også. Jeg brukte vanlig Biltema-aceton når jeg lakkerte med Double Coat, uten problemer. Å vaske med Aceton drar fram voksen i gelcoaten og det kan føre til at lakken får dårligere vedheft. Avfetting bør derfor foregå med andre ting som ikke drar voksen opp i dagen. De Ijssel har eget produkt til dette. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars Hansen Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Catosan skrev for 13 timer siden: Godt pusset underlag, lite støv i luften og god arbeidstemperatur på 18-20 grader, så tror jeg dette blir en suksess nesten uansett lakkprodusent. Jeg sto innendørs med ca 20 grader, og gjorde en test med Biltema sin variant for å sammenligne. Der Double Coat ble tilnærmet sprøytelakkert, så ble resultatet med Biltema sin omtrent som rullet grunning. Ikke verdt å bruke pengene på... Sitér dette innlegget Link to post
Catosan Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Solbris II skrev for 10 timer siden: Å vaske med Aceton drar fram voksen i gelcoaten og det kan føre til at lakken får dårligere vedheft. Avfetting bør derfor foregå med andre ting som ikke drar voksen opp i dagen. De Ijssel har eget produkt til dette. Da lærte jeg noe nytt.. Da har jeg nok hatt flaksen på min side, ettersom jeg kjøpte inn og brukte De Ijssel sin egen avfetter, men den gikk jeg tom for etter jeg la på primer, men før lakken. Så da brukte jeg bare Aceton videre, siden jeg hadde nok av det liggende etter støpingen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 (redigert) Solbris II skrev for 14 timer siden: Å vaske med Aceton drar fram voksen i gelcoaten og det kan føre til at lakken får dårligere vedheft. Avfetting bør derfor foregå med andre ting som ikke drar voksen opp i dagen. De Ijssel har eget produkt til dette. Er dette noe du tror eller vet? Xylen fungerer bra det er ikke det, men Aceton er bedre for deg enn xylen og minst like bra etter min erfaring. Poenget med å avfette er jo å bli kvitt fett/voks etc. hvis det er voksrester i gelcoaten får du dårlig vedheft. Poenget med avfetting ar å fjerne det. Men avfett både før og etter slip, før påføring av lakk. Jeg har hørt om teorien at man "drar opp" voks, men hvis det er voks i porer i gelcoaten vil jo den "dras opp" når man laker også. Dert er bedre å kvitte seg med voksen før du lakker. Redigert 2.September.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Krimart skrev On 31.8.2021 at 16.02: Hm, har du belegg for denne påstanden? Har ikke belegg for noen påstand, bare ALLE svært positive kommentarer jeg fikk i marinaen i fjor (hadde lakkert skroget med lakk og andre nødvendige produkt fra https://www.dycas.no/ ) Mange nektet å tro at båten var lakkert - og i alefall ikke med mohair-rulle (de kjøpte jeg på BT) At diverse anerkjente båtverft også bruker lakk fra denne produsenten betyr vel noe? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Krimart Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 altera mulier skrev for 1 time siden: Har ikke belegg for noen påstand, bare ALLE svært positive kommentarer jeg fikk i marinaen i fjor (hadde lakkert skroget med lakk og andre nødvendige produkt fra https://www.dycas.no/ ) Mange nektet å tro at båten var lakkert - og i alefall ikke med mohair-rulle (de kjøpte jeg på BT) At diverse anerkjente båtverft også bruker lakk fra denne produsenten betyr vel noe? Som sagt, tviler ikke på at Doublecoat er bra. Men lurer på belegget for formuleringen "den eneste". Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Krimart skrev for 3 timer siden: Er dette noe du tror eller vet? Xylen fungerer bra det er ikke det, men Aceton er bedre for deg enn xylen og minst like bra etter min erfaring. Poenget med å avfette er jo å bli kvitt fett/voks etc. hvis det er voksrester i gelcoaten får du dårlig vedheft. Poenget med avfetting ar å fjerne det. Men avfett både før og etter slip, før påføring av lakk. Jeg har hørt om teorien at man "drar opp" voks, men hvis det er voks i porer i gelcoaten vil jo den "dras opp" når man laker også. Dert er bedre å kvitte seg med voksen før du lakker. Ja! Dette er noe jeg vet! Ref kursene jeg kjører sammen med @Knude! Acetonen virker som et løsemiddel. Vi bruker det til å rengjøre verktøy etter glassfiberarbeider. Det er ikke løsemiddelet som er avgjørende her! I arbeid med polyester bruker jeg verneutstyr. Det samme med epoxy. Aceton fjerner altså ikke fett i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Litt til om emnet "Aceton" Aceton er utmerket til å ta bort urenheter som gammel poleringsmiddel ,fett og rester av Rubbe pasta før man mattsliper gelcoat. Gelcoat innholder ikke styrenløselig patafinvoks. Det gjør derimot gelcoatsparkel og topcoat så der skal man være forsiktig med Aceton. Det viktige i denne forbindelsen er å være sikker på at alt slipestøv er fjernet. Selv foretrekker jeg å støvsuge med en sånn " kost " så tørrask . Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Krimart Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Knude skrev for 3 timer siden: Gelcoat innholder ikke styrenløselig patafinvoks. Det gjør derimot gelcoatsparkel og topcoat så der skal man være forsiktig med Aceton. Topcoat er uansett krevende å få vedheft på p.g.a voksen, men derfor er avfetting desto viktigere. Hvorfor skal man da være forsiktig med aceton? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Krimart skrev for 2 timer siden: Topcoat er uansett krevende å få vedheft på p.g.a voksen, men derfor er avfetting desto viktigere. Hvorfor skal man da være forsiktig med aceton? Det er jo forklart litt lenger opp her. Aceton har den effekten at den trekker voksen til overflaten. Bremseskiverens for eksempel gjør ikke det. Forskjellig kjemi rett og slett. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Krimart Svart 3.September.2021 Del på Facebook Svart 3.September.2021 (redigert) Solbris II skrev for 9 timer siden: Det er jo forklart litt lenger opp her. Aceton har den effekten at den trekker voksen til overflaten. Bremseskiverens for eksempel gjør ikke det. Forskjellig kjemi rett og slett. Kan du finne en referanse som bekrefter dette? Sorry at jeg er skeptisk. Min egen erfaring er at aceton fungerer svært godt. En kjemiker jeg har snakket med sier det samme. Faglitteratur jeg har lest er klar på at avfetting er viktig for god vedheft. Aceton er et godt løsningsmiddel og som fjerner fett, samtidig som det fordamper fort så det blir lite hinne igjen. At det trekker opp voks fra porer betyr jo bare at den gjør "jobben". Du vil jo heller ha lakk eller resin i porene enn voks for god vedheft. Men du selvsagt sørge at acetonen fjerner den voksen som trekkes opp. Redigert 3.September.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 3.September.2021 Del på Facebook Svart 3.September.2021 Sakset annen info om aceton: STORE MEDISINSKE LEKSIKON Skriv 1 eller flere tegn for å se søkeforslag. aceton (fysiologi) Brødsmulesti Store medisinske leksikon Medisin Diagnostikk og utredning Klinisk kjemi Artikkelstart Aceton er et stoff som dannes i organismen ved redusert karbohydratomsetning, for eksempel ved sult og ved diabetes. Kjemisk formel er CH3COCH3. Aceton hører til ketonlegemer. Når disse stoffene hoper seg opp i organismen, utvikles acidose. Aceton skilles ut med urinen (ketonuri) og med utåndingsluften, som får acetonets karakteristiske, fruktaktige lukt. Denne lukten er derfor et varsel om at acidose er under utvikling. Pasienten må komme under behandling straks, ellers kan pasienten gå i koma. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.