Rune.f Startet 31.August.2021 Del på Facebook Startet 31.August.2021 Hei, har hatt en Terhi 6020 med styrekonsoll i sommer, liker båten så godt att jeg nå kjøpte en til, denne har Tohatsu 25/30hk med el start. Båten er veldig pen men det ble for 2år siden sluppet ett tungt anker ned på dørken lengst fram i båten som førte til en sprekk i dørken, dette er reparert men det kom vann inn mellom skroglagene, noe som i seg selv ikke er noe problem da skummet iflg Terhi ikke trekker vann, det ble borret ett 10mm hull bakerst/nederst på skroget så vannet rant ut å den er nå helt uttørket. Så til spørsmålet, vannet resulterte i att deler av dørken slapp skummet, dvs att en kjenner ett mellomrom mellom dørken å skummet noen plasser, noen som har ett tips på hva/noe å sprøyte inn via hull for å lime dette samnen igjen ? Råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Teletore Svart 30.September.2021 Del på Facebook Svart 30.September.2021 Hei - jeg har også en slik båt, og det er vann i innerskroget. Båten ligger skjevt i vannet, så det må være en god del vann, og tømmer seg ikke når pluggen er ute - det blir fort vann over nesten hele dørken... I motsetning til hos deg, så får jeg ikke vannet ut... Har boret noen hull i hekken, og da pipler det ut vann når båten står på land. Har avdekket at skrog og innerskrog er stiftet (og sikkert limt) sammen, og bak på hekken har det vært slurv, intet lim eller silikon i skjøten... Kan stikke en kniv tvers igjennom... Slik jeg ser det, så renner det da litt vann inn i skroget når det regner - vannet følger skjøten (bak fenderlist) og i 'skråbakken' ned mot motorbrønn renner det inn i innerskroget - surt.... Vil nå spørre importør om dette... (evt WestSystem i Oslo) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 30.September.2021 Del på Facebook Svart 30.September.2021 Hei, tidligere fikk man kjøpt lim, sparkel og lakk fra Terhi for å reparere slike skader. Jeg har selv gjort det. Skar ut der det var sluppet, hadde på lim og la på delene igjen med press. Sparklet og lakket. Det ble som nytt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 5.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 Se en annen Terhi tråd, der har jeg lagt ved bilder hvordan jeg reparerte den ene jeg har. Du må lete nøye etter skader, det kan være bare en liten sprekk feks i rommet fremme på styrbord side under tofta, mange hiver anker oppi å får du da en sprekk så har du en kumme som stadig samler regnvann som går rett inn i skroget, større skade skal det ikke til, men høres ut som du har større problem. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 5.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 (redigert) Her kopi av mitt innlegg ang reprasjon av Terhi 6020. Veide båten, den har korrekt vekt etter att vann ble tappet ut. Den var blitt reparert av tidligere eier antagelig etter att ett anker har hatt en hard landing. Reprasjonen var utført med Tec 7 og glassfibermatte underst ( også uten å rubbe ) og ett lag med spakkel på toppen, de fleste skjønner att denne kombinasjonen slår feil. Her det jeg gjorde... -bilde 1, rev med hendene av det som var der. -bilde 2, slipte rent og avfettet. -bilde 3, hull/sprikker som må forsterkes for å unngå bevegelse under kommende reprasjon. -bilde 4, rustfri Tig tråd klippes å bøyes til "sting" -bilde 5, tråden varmes å stikkes gjenom abs plasten, sitter godt når den blir kald -bilde 6, "sting" på plass. -bilde 7, alle er på plass, graver nå ut litt av skummet så glassfiberspakkel også kommer på innsiden av dørken, gir ekstra styrke av skadet område. -bilde 8/9, klart for bunnlag=glassfiber sparkel. -bilde 10, glassfibersparkel på plass. -bilde 11, 4 lag glassfibermatte og Polyester på plass. Så er det bare å male med egnet maling å båten vil være sikret for mange nye år. Det var min måte å gjøre det på. Liker ikke Terhi's reprasjons sparkel, det jeg har sett av det så tåler det bevegelse i underlag dårlig, det sprekker, foretrekker glassfibermatte og polyester, har brukt det flere ganger å har aldri måttet ta igjen det Redigert 9.September av Rune.f Rapportér Share Redigert 5.Oktober.2021 av Rune.f (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.