Jump to content

Erfaring med båtpool (elektriske båter)?


Gladlaxen

Recommended Posts

Skal på prøvekjøring med "Kruser" i helgen. De tilbyr en form for båtdeling. Du betaler en fast pris i året, også kan du benytte deg så mye du vil av båtene uten ekstra kostnad. Du slipper å vedlikeholdz og leie for båtplass. Det er også gratis drivstoff. Det koster fra ca 17-40.000 kroner i året for å disponere en elektrisk snekke. Prisen kommer an på hva slags abonnement du velger.  Andre raskere båter er også tilgjengelig, men da til en høyere pris.  Er det noen som har personlige erfaringer med dette konseptet? 

 

Jeg ble litt nysgjerrig... Første tanken som slo meg er rekkevidde. Under ideelle forhold kan båten gå i 6-7 timer på en lading. Det begrenser rekkevidden. Sånn som i helgen var jeg på en dagstur med båten min hvor vi kjørte ca 70+ nm på 4 timer. Til sammenligning i 5 knop med el-snekke hadde det tatt 14 timer. Med andre ord ikke har den ikke nok strøm til en dagstur av samme kaliberet. Det begrenser bruke til kortere turer i skjærgården. 

 

Det andre jeg tenker på er tilgangen på båter. Hvis det er meldt fint vær en helg ser jeg for meg at det kan bli stor rift om båtene. Kanskje det ikke er like lett å få tatt seg en tur i skjærgården når man har lyst. At man gjerne må planlegge turen i god tid. 

 

Noen med erfaringer?

 

 

Bilde av el snekken "Green Waves".

4x3P1011441-2-1030x772.jpg

FB_IMG_1630443182870.jpg

Redigert av Gladlaxen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som denne båten er ribbet for utstyr! kun for å kjøre passasjerer med. ingen pulpit på fordekket. for 40000 hadde jeg kjøpt meg en brukt gummibåt med en liten påhenger om kjøring A-B med en åpenbåt i sakte fart var formålet! mer miljøvennlig, så slipper man å produsere en ny båt masse batterier osv. osv.  Tråkk i setet båt i 2021 får meg til å stille spørsmålstegn over båtdesignen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tanken på å dele båt med flere i stedet for å eie er bra da. I stedet for at mange kjøper seg ny båt og bare bruker den få dager I året, så kan man dele båt og den blir brukt nesten hver dag. Det må være bedre for miljøet. Ikke slipper den ut eksos, og det er så stille ombord at du kan prate. Ikke forstyrrer du naboene hvis du starter opp tidlig på morgenen. I mange båter støyer motoren så mye at man ikke kan ha en normal samtale. Man slipper båtpuss, vinterlagring, service, vedlikehold. Tanken er veldig god, men jeg er mer bekymret for rekkevidde og tilgang på båt når jeg vil bruke den.

 

Å eie en båt koster fort mange tusen i året. Mer enn det koster å være med i en båtpool. Jeg tør ikke å tenke på hvor mye jeg har brukt på vedlikehold og bensin denne sesongen her. Jeg kunne sikkert ha betalt for flere medlemskap for det jeg har brukt.

Redigert av Gladlaxen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var å prøvde en slik båt i helgen. De hadde tilbud om gratis prøvetur til de som ønsker å bli mer kjent med konseptet. Jeg må si at det er lenge siden jeg har kost meg sånn ombord i en båt. Det går ikke an å beskrive hvor deilig det var å slippe motor lyd og eksos. Det eneste du hører i marsjfart er sjøen som skvulper mot skroget. Når vi kjørte gjennom en smal kanal med sterk strøm måtte båten få full gass. Selv da var det ikke lyd å snakke om. Det var mindre lyd enn det er ombord i en seilbåt. På grunn av el motoren kommer kraften kontant,og båten oppleves langt i fra undermotorisert. 

 

Rekkevidden tror jeg ikke blir et problem siden de flere gjestehavner har tilgang på strøm. Båten lades fullt i løpet av 4 timer fra 0. I praksis kjører man den aldri helt tom, så ladetid en blir kanskje 2-3 timer. Båten går i opp til 7 timer på en lading i snekke fart, noe som tilsvarer opp mot 35 nautiske mil rekkevidde. Det er sjelden man kjører lengre enn det med en snekke hvis man skal på dagstur uansett. 2-3 timer, lading går også fort hvis man skal utforske litt, prate med andre båtfolk, og spise litt mat osv. De fleste turer for mange er bare en liten tur ut for å fiske, bade, og grille på en holme. Da trenger man ikke å lade. Hvis man skal reise land og strand rundt for å overnatte velger man uansett enn annen type båt.

 

Dette er mer en type båt for de som liker å være ute på sjøen og ikke har dårlig tid. En båt som passer fint på en hytte, eller for de som vil ha seg en tur på sjøen en finværsdag.

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å bli medlem i båt pool med det første, men liker konseptet. Jeg tror båt pool passer best for de som ikke bruker båt så ofte. Jeg fikk forståelse av at de fleste medlemmer er ute med båten i snitt 15 ganger pr. sesong. De som bruker den mest er kanskje ute 30 ganger sa representanten. Hvis man bruker båten mer enn det kan det kanskje være en utfordring å finne ledig båt når man vil ut. Ting må derfor planlegges mer. Jeg liker å kunne bruke båten min akkurat nå jeg vil. 

 

En ting er i hvert fall sikkert. Jeg har fått smaken på El, så kanskje det blir en elbåt etter hvert.. :) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Så må man skille mellom støy og lyd.

 

En snekke med f.eks. en gammel FM med tørreksos lager lyd (go'lyd), ikke støy.

 

Forøvrig er konseptet med elbåt og denne poolen helt topp hvis en aksepterer begrensingene ved dette.

 

For min del er båtbruken slik at elbåt foreløpig er uaktuelt.

 

Sommeren er for kort til å måtte dele båten med noen også.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

En moderne firetakter lager jo ikke nevneverdig støy i 4-6 knop heller 1000-1500 omdr.   Jeg har prøvd å søke på Youtube for å høre de nye V12 motorene til Mercury.. i den fartten høres bare vindstøy!!

Jeg leste en notis der de hadde testa større elbåter som var hurtiggående og der var det omtrent like mye støy ved førerplassen som med en tilsvarende cabincruiser.   Tanken om båtpool er sikkert smart for noen, men har ikke veldig mye med elbåt å gjøre. det kan like godt være vanlige båter.   Per i dag koster elbåter dobbelt så mye som tilsvarende med forbrenningsmotor. mye mindre rekkevidde, ikke utbygget og logistikk rundt lading, Båtene synes jeg ser for flate ut i konstruksjonen, lite maritime detaljer i form av rekker kryssholdt osv. de fleste er minimalistisk utstyrt med tanke på en hel dag på sjøen.  Uthavn et par dager tror jeg egentlig ikke funker noe særlig.

Mulig jeg tar helt feil, men tror dette er oppfattningen til de som bruker båten endel over avstander og ikke de som bruker den et par ganger i året.  For meg er jo båt en personlig ting og noe jeg vil ha privat eie og drifte selv. samme gjelder hus hytte bil og MC

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Båten i innlegget er den rimeligste båten man kan dele på. Til neste år får de bla Hydrolift E-22 som er en elektrisk skjærgårdsjeep. Man har ulike prismodeller i medlemsskapet ut i fra om man skal bruke båten bare på dagtidi ukedagene, eller hele tiden. 

 

Man har også 4 ulike typer medlemskap. Du har komfort (billigst), komfort+, premium, og premium x. 

 

Komfort+ er bare en litt kjappere snekke. Premium er for de som vil kjøre Hydrolift sin båt. Premium X er for de som vil kjøre en båt som heter X-Shore, som er en båt som koster 2,5 mill. 

 

0x0.jpg

 

Man kan låne båter som er billigere hvis man har et dyrere medlemskap. Prisene varierer fra 30.000 kroner til 156.000 kroner i året. 

 

-morten- skrev for 2 timer siden:

En moderne firetakter lager jo ikke nevneverdig støy i 4-6 knop heller 1000-1500 omdr.   Jeg har prøvd å søke på Youtube for å høre de nye V12 motorene til Mercury.. i den fartten høres bare vindstøy!!

Jeg leste en notis der de hadde testa større elbåter som var hurtiggående og der var det omtrent like mye støy ved førerplassen som med en tilsvarende cabincruiser....

 

Båten min lager svært lite lyd i 5-6 knop og på tomgang, men du vil alltid høre en svak lyd fra motoren. Det er ikke noe problem å ha en normal samtale. Med en elbåt i den farten hører du bare sjøen. Det er derfor noe helt annet. 

 

Nå vet jeg ikke hva slags støy du refererer til med hurtiggående elbåter, men i høy fart vil det uansett bli vindstøy og lyder fra skroget. Har selv eid mange ulike elbiler og det er liten forskjell på støy når man kjører på motorveien fordi dekkene lager lyd. 

Gullfisk skrev 1 time siden:

Badebåt for småturer i nærområdet, uten overnatting. Hvor mange er det egentlig meningen skal dele båt i en slik pool?

 

Det kommer flere modeller til neste år. De vil ikke si eksakt hvor mange som deler på en båt, men de tar ikke inn flere medlemmer enn at det skal være mulig å dele. Slik jeg forstå det tar de erfaringer de får under veis for å optimalisere tjenesten. I følge representanten fra Kruser skal båtene være såpass tilgjengelig at det skal være som å ha sin egen båt. Ut i fra deres erfaringer bruker folk i snitt båtene 15 ganger i løpet av sesongen sa han. De mest ivrige bruker de 30 ganger. 

 

De skal også begynne å tilby mat levering fra lokale spisesteder. Man kan booke mat gjennom appen man booker båt, også står middagen klar når man kommer ombord. Man må naturligvis betale ekstra for dette. 

Hydrolift_-E22_with-Decal-Kit-1-scaled.jpg

Hydrolift-E-22-Sprayhood4x3_5.jpg

tekniske-data-300x300.png

Redigert av Gladlaxen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt redd for hva slags effekt båt pool tjenesten får for oss som alt leier båtplass, eller for andre folk som ønsker seg plass til sin båt. Dette er en tjeneste som virker å ekspandere fort. Det er fra før mangel på båtplasser i de store byene. Det er mulig at prisene på båtplasser vil stige som følge av dette, og at det blir vanskelig for vanlige folk å skaffe seg båt dersom man bor på steder hvor det er tøff konkurranse fra før. Man blir da kanskje til slutt presset til å bli medlem av en båt pool tjeneste for å kunne benytte båt. Bare en liten tanke. 

 

Ellers syns jeg konseptet virker bra dersom man er en type som bare bruker båten til dagsturer. Jeg syns ikke prisen er avskrekkende for de rimeligste båtene i hvert fall. Eneste jeg er skeptisk til er hvor lett tilgjengelig båtene blir. Her i Bergen føler jeg alle skal ut på sjøen dersom det er meldt fint vær. Jeg ser for resten at Kruser har svart på dette spørsmålet.

 

Sitat

Krusers konsept er basert på at medlemmene opplever god tilgang på båt. Dette er ofte det aller viktigste for medlemmene, og derfor er det også vår høyeste prioritet.

89% av medlemmene våre har oppgitt i vår kundeundersøkelse at de mener tilgangen på båt er god eller meget god, og 90% av sesongmedlemmene fra 2020 ble med oss videre til 2021 blant annet på grunn av dette.

For å sikre god tilgang for våre medlemmer har vi et begrenset antall medlemmer per antall båt. Dette gjelder både hver hjemhavn og generelt i hele vår elbåtpool. Dette er grunnen til at vi oppfordrer til tidlig kjøp for å sikre seg en plass for kommende sesong.

Vårt bookingsystem er også lagt opp slik at det skal bli en rettferdig tilgang for alle medlemmer. Du har tilgang til én forhåndsbooking av gangen (3 eller flere dager frem i tid) og ubegrenset antall impulsbookinger (samme dag eller 1-2 dager frem i tid). Mer om dette i spm om våre bookingregler.

Vi opplever at du på de aller fleste dager vil ha mulighet til ledig booking samme dag, men på ekstra finværsperioder eller spesielt lørdager lønner det seg å booke 2 dager (eller mer) frem i tid. Men vi opplever også knalldager og helgedager med mye ledig kapasitet på kort varsel. Det er også mulig å sette seg på varsel for kanselleringer dersom dagen/tiden du ønsker skulle være fullbooket.

 

Link to post
Share on other sites

Med en medlemsspris på opp mot 156 000,- i året:eek: og bruk mellom 15-30 ganger iåret.

 

Altså mellom 5 000 og 10 000 kroner pr/tur.

 

Man får jo nærmest kjøpt en skjærgårdsjeep med samme nytten og 10 ganger rekkevidden for samme summen som dette medlemsskapet koster.

 

 

Selv med det "billigste" alternativet koster hver tur 2000,- for gjennonsnittsbrukeren.

Da hadde jeg kjøpt meg en kajakk og ett telt isteden.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Gladlaxen skrev for 1 time siden:

Båten min lager svært lite lyd i 5-6 knop og på tomgang, men du vil alltid høre en svak lyd fra motoren. Det er ikke noe problem å ha en normal samtale. Med en elbåt i den farten hører du bare sjøen. Det er derfor noe helt annet

Det er min erfaring også.

 

Jeg har sittet på i min kamerat sin Uttern med 250hk Mercury V8 noen turer i sommer.

 

I 5 knop er det kjølevannets kontrollstråle fra motoren man hører.

 

I 20-40 knop er det vinden som støyer.

 

Så det har skjedd mye her de sist årene

 

 

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 8 minutter siden:

Med en medlemsspris på opp mot 156 000,- i året:eek: og bruk mellom 15-30 ganger iåret.

 

Altså mellom 5 000 og 10 000 kroner pr/tur.

 

Man får jo nærmest kjøpt en skjærgårdsjeep med samme nytten og 10 ganger rekkevidden for samme summen som dette medlemsskapet koster.

 

 

Selv med det "billigste" alternativet koster hver tur 2000,- for gjennonsnittsbrukeren.

Da hadde jeg kjøpt meg en kajakk og ett telt isteden.

 

 

Når jeg er på dagstur med båten min bruker jeg fort 2000 kroner i fuel. På toppen kommer verditap, havneleie, service og vedlikehold. Jeg syns ikke 30.000 kroner i året er ille med tanken på det. Hvis man bruker båten ofte sparer man fort inn de pengene. Spørsmålet er hvor ofte man får båt, og om båten du låner dekker behovene man har. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, hanto1 said:

160K for å låne en X-Shore som  går  30kn  i ca 30 minutter :crazy: Deretter 6+ timers lading ved 32 A kontakt..

 

 

noen forstår det ikke, noen vil ikke skjønne virkeligheten!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Nå må man sammenligne epler og epler her. Det er ikke kun 5 knops båter som tilbys. 

 

 

Den "el snekka" som det henvises til her, kan man sammenligne med en Polar 20 med en Marna el.

 

Den tøffer glatt i 5 knop om den får 2-3 liter drivstoff i timen. Og om det etter 6-7 timer er tomt, svinger man innom en plass og fyller på en skvett og tøffer videre etter 5 minutter ( man kan ta lenger pause hvis man vil)

 

"Tøffelyden" må ikke forveksles med støy.

 

Altså elbåt og slik pool er helt sikkert greit for noen.

 

Bor en i f.eks. Oslo, og av og til kunne tenke seg ett avbrekk med en liten tur på sjøen, så er jo dette helt topp.

 

Men for den "tradisjonelle" båtbrukeren er neppe dette godt nok.

 

 

 

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

De færreste av oss her på BP er i målgruppen. 

 

Jeg vil anta at de mest interessante kundene her bryr seg om slike ting:

- har ikke båtplass og trenger ikke tenke på det

- slipper å tenke på opplag

- slipper å tenke på kjøp (velge båt, innkjøp etc)

- slipper å tenke på vedlikehold

 

De har penger nok og betaler gjerne for å kjøpe seg fri fra forpliktelser og beslaglagt tid. Det å regne ut pris per båttur er ikke aktuell matematikk.

 

De tenker miljø. (Miljø er feks utslipp i Oslofjorden, noe som er en sak.)

 

Jeg tror hoved kjøpegruppen her vil ha noen få båtturer i året, slippe stress med å eie og har nok å betale med. Det å kunne si at man kjører helelektrisk båt kan også tenkes å ha status i visse kretser.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 4 timer siden:

 Det er fra før mangel på båtplasser i de store byene. Det er mulig at prisene på båtplasser vil stige som følge av dette, og at det blir vanskelig for vanlige folk å skaffe seg båt dersom man bor på steder hvor det er tøff konkurranse fra før. Man blir da kanskje til slutt presset til å bli medlem av en båt pool tjeneste for å kunne benytte båt. Bare en liten tanke. 

 

 

 

Her både tror og håper jeg at du tar feil.

Med en båtdelingstjeneste som Kruser blir det færre båter fordelt på flere båtbrukere. Altså mindre press på båtplasser.

 

En gjennomsnittlig baatplassen.no-bruker (hvertfall de mest aktive her inne) bruker båten(e) sine mye mer enn en gjennomsnittlig båteier. Det poenget ser jeg, og jeg tror ikke en båtdelingstjeneste vil passe inn her.

 

Men så er det også mange mange fritidsbåter som bare brukes et fåtall ganger i.l.a sesongen. For de båteierne vil en båtdelingstjeneste ofte lønne seg. Egentlig et genialt opplegg dersom det passer bruksmønsteret ditt.

 

Jeg har selv hvert medlem av bildelingstjeneste i 2-3 år. Dette fungerte ypperlig for meg.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 4 timer siden:

Bruker du 2000 kr i fuel for en dagstur i 5 knop??

 

Hva slags doning er det du kjører?

 

nomen skrev for 4 timer siden:

Bruker du 2000 kr i fuel for en dagstur i 5 knop??

 

Hva slags doning er det du kjører?

 

Jeg kjører ikke i 5 knop da 😅 Er en Merry Fisher. Jeg hadde en snekke før som gikk mellom 6 og 8 knop, men gikk over til pilot house fordi jeg ville utvide radiusene min når jeg skal på dagstur. For meg hadde det derfor ikke fungert med en el-båt som går i 5 knop. Da måtte jeg i så fall hatt en vanlig båt i tillegg til lengre og mer spontane turer. På hytten hadde det kunne gått med en el-båt. Der er det mest ut å fiske. 

Link to post
Share on other sites

Geb skrev 41 minutter siden:

Her både tror og håper jeg at du tar feil.

Med en båtdelingstjeneste som Kruser blir det færre båter fordelt på flere båtbrukere. Altså mindre press på båtplasser.

 

En gjennomsnittlig baatplassen.no-bruker (hvertfall de mest aktive her inne) bruker båten(e) sine mye mer enn en gjennomsnittlig båteier. Det poenget ser jeg, og jeg tror ikke en båtdelingstjeneste vil passe inn her.

 

Men så er det også mange mange fritidsbåter som bare brukes et fåtall ganger i.l.a sesongen. For de båteierne vil en båtdelingstjeneste ofte lønne seg. Egentlig et genialt opplegg dersom det passer bruksmønsteret ditt.

 

Jeg har selv hvert medlem av bildelingstjeneste i 2-3 år. Dette fungerte ypperlig for meg.

 

Det vil ta tid før det finnes el båter som passer til alle. Derfor tror jeg det fortsatt vil selges fritidsbåter samtidig som båtpool tjenester ekspanderer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...