Jump to content

Vurderer ny (brukt) båt: Uttern S57, erfaringer?

Smiley

Recommended Posts

De to - tre siste årene har vi vært mye flinkere enn tidligere til  bruke båten mye på godværsdager. Fruen har derfor stadig hintet at det kunne vært fint med en båt med litt mer passasjer-komfort enn den vi har i dag. Dagens båt er en 18 fots skjærgårdsjeep importert fra Kina i 2016, med en Evinrude 135 DI. Vi er veldig fornøyd med størrelse, og ikke minst motoriseringen. Men båtens finish er ikke 100% og vi mangler stuerom til alle puter etc.

For noen uker siden fikk fruen øye på en Uttern S57, og falt fullstendig! Vi har nå kikket litt på disse, og jeg må si at de ser ut til å dekke alle våre behov. 
Vårt båtbudsjett tilsier ca. 2017-18 modell, da disse nå gjerne ligger til salgs for 250.000,- pluss. Min eneste bekymring er motoriseringen; de er stort sett alle sammen utstyrt med Mercury 115hk. Noen få eksemplarer med 150hk.
Vil 115hk føles litt svakt på denne båten? Den er en god del tyngre enn den jeg i dag har med 135hk. På oppgitt toppfart i annonsene ser man dette tydelig med 34kn sammenlignet med de 41 jeg klarer  presse ut av dagens båt. Nå er ikke toppfarten særlig viktig for oss, men jeg regner med at man da merker motoriseringen like tydelig i ren styrke og akselerasjon? Vi har vannski, wakeboard, ring og bananbåt, og vil gjerne fortsatt kunne dra dette. Selv om det ikke er særlig ofte noe av det er i bruk.

Er det noen her som har med erfaring med dette båtoppsettet, og som kan berolige / bekrefte mine tanker? Jeg hører gjerne andre tanker og meninger rundt denne båten også!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...