Jump to content

Agm V bly batteri


Rookie_332

Recommended Posts

NilsPils skrev 28 minutter siden:

AGM ER blybatteri  . . .

 

Det er det. Men syren er mettet inn i glassfibermatter, så det kan ligge på siden eller stå på hodet og likevel virke. Ulempen er at man ikke kan fylle på vann når dette fordamper. Så det er litt "bruk og kast" på et vis...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

AGM har vel også et fortrinn om du skal montere batteri inne i båten ved at det ikke avgir knallgass på samme måte som åpne bly/syre. Feks til baugpropell. Men ved utbytting av forbruksbank mener jeg at det er penger ut vinduet med AGM vs Lithium i dag. Et Biltema AGM på 105 Ah kan du vel dra ut ca 50-55 Ah av om du skal være snill. Det koster 2250 kr. For rundt 5000 får en vel et ferdig LiFePO4 inkl BMS på 100 Ah som en kan trekke i 80-90 Ah ut av uten å mishandle det. Spart vekt og plass og aldri ødelagte batterier pga utilsiktet tapping er bonus.

Link to post

Enig i den vurderingen der. Med unntak av at jeg aldri har hatt knallgass på noe videre nivå. Ikke på Hulda, ikke på Sylfiden og heller ikke på Caroline. Og da snakker vi tilbake til 1971. Men er man fullstendig blind for alt, så kan kanllgass naturligvis forekomme. Da burde man heller verken kjøre mixmaster eller bil. En tidligere sjef av meg kom ut av båten barbert til bart skinn over hele hodet. Og båten tok fyr, med et smell. Han skulle bare fikse noe fordi om det luktet pyton fra batteriene. To ganger i året sjekkes batteriene i Hulda for syrevekt og væskenivå. Og så børser man ikke på dårlige verdier. Det blir som å akseptere en liten propanlekkasje. Da snakker vi batterier med kork. Begynner batteriene å miste hvilespenning, ut med dem. Naboen her i havna har nettopp investert i to solcellepanneler, ny dynamo og lithium, ett Yellow Top til baugpropellen. Han er 'over the moon' imponert. De gamle batteriene kjørte han til 'det ene så ut som en ballong', de andre var døde, holdt bare noen timer. Det er da man kjører på flaksen, uansett hvilken energiforsynng det gjelder. Nå satses det vel på at BMS'en funker slik den skal.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Litt off topic men likevel relevant spørsmål. Når jeg ser på spesifikasjonene på AGM så er det ofte store forskjeller i vekten mellom rimelige Biltema AGM og dyrere (Exide, Sønnak) batterier. Biltema 95Ah på 27kg og Exide 100Ah på 36kg. Er det sammenheng mellom vekt og kvalitet mon tror?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Du må også sjekke hvordan kapaiteten er definert for å kunne sammenligne direkte. Vanligvis oppgis kapasiteten med et strømtrekk på C/20, dvs 5A for et 100Ah batteri.  Men enkelte selgere oppgir kapasitet målt med et strømtrekk på C/100, dvs bare 1A med det samme 100Ah batteriet. I siste tilfelle vil oppgitt kapasitet være større enn om forhandleren hadde holdt seg til bransjestandard.

Link to post

 

Vestlandssong skrev 6 minutter siden:

 

Dersom ein bytter frå AGM/syre til Lithium, er det ikkje slik at ein også må foreta noko endringer på ladesystemet som fort kan koste litt? Eller er det berre "plug-and-play"?


Det avhenger av hvordan eksisterende system er lagt opp, og litt ‘filosofi’ også - dvs mange meninger og preferanser. Noen dropper de rett inn og Makspower reklamerer vel med dette. Andre har bare koplet de i parallell med eksisterende blybank. Belastning/varmgang på dynamo pga høy ladestrøm bør uansett sjekkes og evt kompenseres dersom det er et problem.

Link to post
Fantino skrev for 3 timer siden:

Noen dropper de rett inn og Makspower reklamerer vel med dette.

Her er data for et Ritar Litiumbatteri:

  • Model: Ritar R-LFP12V100Ah
  • Kjemi: Lithium jernfosfat (LiFePO4)
  • Nominell spenning: 12,8V
  • Anbefalt ladespenning: 14,4 - 14,6V
  • Vedlikeholdslading: 13,4 - 13,8V (ikke nødvendig med vedlikeholdslading)
  • Maks kontinuerlig forbruk: 100A
  • Anbefalt ladestrøm: <50A
  • Tilkobling: M8 (biladapter kan leveres)
  • Dimensjoner: 330x173x216mm
  • Vekt: 14kg

Jeg kan ikke se annet enn at det skulle kunne droppes rett inn(?). Kan årsaken være at dette kommer med noe integrert inelligens som ivaretar tilpasningen?

 

Prisen er 5490 kroner, altså rundt 2 ganger prisen på et kvalitets blybatteri. Det bør være vel anvendte penger, tatt i betraktning at det kan tappes omtrent dobbelt så mye og varer minst dobbelt så lenge.

 

Jeg er snart i markedet for å bytte ut forbruksbanken og vil da absolutt vurdere litium. Med to sånne ville jeg nesten 4-doble forbrukskapasiteten i forhold til mine to nåværende blybatterier. Da kan jeg også vurdere å droppe eller utsette det planlagte solcelleanlegget.

 

Og til slutt: tror vi prisen går videre ned etter hvert . . ?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Fantino skrev for 4 timer siden:

Det avhenger av hvordan eksisterende system er lagt opp, og litt ‘filosofi’ også - dvs mange meninger og preferanser. Noen dropper de rett inn og Makspower reklamerer vel med dette. Andre har bare koplet de i parallell med eksisterende blybank. Belastning/varmgang på dynamo pga høy ladestrøm bør uansett sjekkes og evt kompenseres dersom det er et problem.

Det er også mitt inntrykk at det er mange meninger og preferanser rundt dette. For min del er det "oppførselen" til BMS som ofte er uklar/udokumentert. Den skal blant annet beskytte batteriet mot utlading (både at det tappes helt tomt og tappes for fort) og opplading (kutte lading ved full kapasitet og begrense ladestrøm inn).

 

Hvordan en dynamo reagerer om BMS plutselig sier "stopp, jeg er mett" og kobler fra, vet man ikke før man har prøvd. Likedan blir det om BMS sier "jeg er sulten, gi meg alt du har" og suger flere titalls ampere over lengre tid.

 

Jeg løste dette med å sette en DC-DC lader mellom dynamo og batteri. Var det nødvendig? Kanskje ikke... Var det fornuft? Kanskje...

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

@NilsPils

 

Du burde kunne droppe disse Ritar-batteriene rett inn så sant du beholder noe bly/syre til feks start/baugpropell, ref. det som nevnes over om at dynamo må ha en plass å gjøre av strømmen om BMS skulle kutte (noe den ikke bør gjøre under vanlig drift om den er fornuftig innstilt).

 

Resten blir litt opp til egen komfortfaktor/filosofi. Dynamo bør sjekkes for temperatur, spesielt ved tomgang. Kan kompenseres med DC-DC lader til Lithium, men Makspower har lagt ut en del referanser på at dette går greit også. Har du VSR kan du få litt utfordring med at det blir liggende inne pga høyere driftsspenning på forbruksbank. Har du bare hovedbrytere blir det som før, bortsett fra at Litium vil lade litt til bly/syre når de er sammenkoplet og motor ikke går. Har du skillediode/FET ladeskille blir ikke det et problem.

 

Og til sist: Du må for all del ikke skrinlegge solceller 😁 De er billige og gir deg et enkelt båtliv. Du kan glemme galvanisk problematikk med landstrøm og slipper å løpe med skitne kabler osv. På kjøpet kan du få sjansen til å konfigurere MPPT til å lade på en måte som er gunstig for Lithium også (lav float eller kople ut floatlading).

Link to post
Fantino skrev 23 minutter siden:

Du må for all del ikke skrinlegge solceller 😁

 

Det skrinlegges ikke, men har med budsjett å gjøre. Jeg vil uansett leve med det jeg har i år. Når båten går i vinteropplag vil jeg sjekke status for batteriene mine med uladningsmålinger og ta det derfra. Dersom jeg velger å beholde batteriene enda en sesong åpner det for semifleksibel solcelle på taket. Jeg har levd med for liten forbruksbank lenge, og det akter jeg å gjøre noe med på den ene eller andre måten (eller begge måter).

 

Blybatteri til motorstart, baugpropell, ankervinsjer og teinehaler vil jeg beholde uansett.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Litt tricky å mene noe om uten å kjenne bankene og strømtrekk på baugpropell. Lithium har så liten intern motstand samt høyere spenning så de vinner nok ‘racet’ og da ville jeg i alle fall hatt BMS ratet til max strømtrekk baugpropell. Og så er det jo litt dumt å måtte slå over nødbryter for å bruke den? Eneste måtte være om nødbryter er fjernoperert. Da kan du bruke signal fra aktivering av baugpropell til å legge inn nødbryter.

 

Bruker @Dreufkjører baugpropell fra ett stk 280 Ah Lithiumbatteri med 250A BMS om jeg husker riktig. Det har visst gått greit så langt jeg har fått med meg erfaringen hans.

 

Poenget med bly direkte på dynamo er kun for å være 100% sikker på å ikke ødelegge likeretter dersom BMS stenger.

 

Red: Det siste avsnittet var vel egentlig ikke så relevant for spørsmålet 😊 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Jeg har en sommers erfaring med thruster på en 280Ah lithium pakke med 250A BMS, jeg er fra Hallingdal og bruker den mer enn alle som er født og oppvokst i båt. Sålangt fungerer det fint som snus. Jeg er ikke redd for cellene men heller at bms skal kutte når jeg trenger den mest. Bmsen min kan kjøre 250A kontinuerlig og 600A momentant. 

Skulle bms kutte er det veldig kjipt der og da. Men for å komme meg hjem er det bare å koble den vekk og være manuell bms. En av fordelene med å ikke ha ett dropin batteri. 

Til nesteår blir banken doblet og strømmen fordelt mellom to banker, ikke pga momentanforbruk men at jeg har lyst til å prøve å ha varmtvann på forbruksbanken. 

 

Lithium er gode greier, men bly fungerer også.. Tenker at det er best å optimalisere oppsettet ut fra eget forbruk og økonomi.. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...