tom Cognac Startet 2.September.2021 Del på Facebook Startet 2.September.2021 Etter nøye og tidkrevende oppmåling fant jeg ut hvor jeg ville ha de nye kryssholtene på dekket. Jeg boret med vanlig trebor, men hadde tapet (godt?) der hvor jeg skulle bore. Jeg startet med et 4mm bor, fortsatt så med 5mm - 6mm - 8mm og til slutt et 10mm bor. Som også er tykkelsen på boltene på kryssholtet. Jeg hadde tapet av 2 grunner. For at boret ikke skulle skli under boringen - og i et forsøk på å hindre at glassfiberen skulle sprekke. Det gjorde den heldigvis ikke. Jeg måtte mikke litt med 10mm'ern for å få nok plass til boltene. Ikke endelig montert, må ha på plass guffe over (i "foten") og "guffe" + metallplate under, hvor plassen er god nok, men plasseringen er korrekt. Jeg er godt fornøyd. Dette blir da litt snobbete? I forhold til det som var? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Popeye70 Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Hvor godt er halegattene dine festet, forresten? Med kryssholtene litt lenger vekk fra båtens senterlinje får du mer drag bakover i halegattene... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Taskeladden Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 vil du hindre gelcoaten i å sprekke er ett godt triks å kjøre borret motsatt vei til du er igjennom gelcoat, så over på vanlig retning etter det. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
tom Cognac Svart 2.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2021 Popeye70 skrev 1 time siden: Hvor godt er halegattene dine feste Er det det jeg kaller puller? Foreløpig sitter de veldig dårlig, bare noen tynne skruer med mutter. Dette skal jeg forsterke kraftig Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 2.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2021 (redigert) Taskeladden skrev for 1 time siden: vil du hindre gelcoaten i å sprekke er ett godt triks å kjøre borret motsatt men det sprakk ikke og nå er jeg ferdig med alt som skal bores (skroggjennomføringer) Redigert 2.September.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
TideRace Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 (redigert) altera mulier skrev 14 minutter siden: Er det det jeg kaller puller? Det du kaller kryssholk kalles også puller, i alle fall i mitt vokabular. Halegatt er de to dingsene du har ytterst på hver side av dekket som gir fortøyningstauet en lik og gunstig fortøyningsvinkel ut fra begge sider på fordekket. Ps: Det ble fint, uansett navn 👍 Redigert 2.September.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 2.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2021 TideRace skrev 12 minutter siden: Det du kaller kryssholk kalles også puller, i alle fall i mitt vokabular. Jeg tror "at kjært barn har mange navn" I følge Norsk leksikon er dette kryssholt: Kryssholt er en treklamp eller et metallbeslag, ofte av form som en lav T, til å sette fast tau på med krysstørn og halvstikk på båter, brygger eller på en flaggstang. - men jeg ser at det jeg kaller puller heter halegatt Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 2.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2021 TideRace skrev 16 minutter siden: Ps: Det ble fint, uansett navn 👍 Takker Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.