Jump to content

Yamaha Utenbordsmotor - Vedlikehold / Klargjøring for Vinter


norsemanGrey

Recommended Posts

Heisann. Jeg har en liten skjergårdsjeep med en Yamaha F50H utenbordsmotor som jeg kjøpte for 3 år siden. Den har ikke blitt brukt veldig mye og jeg har ikke gjort noe særlig med den på vår og vinter annet enn å kjøre den gjennom med ferskvann. Så jeg regner med det kanskje er på tide å ta en ekstra sjekk på ting og litt vedlikehold når jeg nå skal ta den opp for vinteren. Manualen er på dette punktet er noe lengste laget og det meste kan man jo som vanlig "ikke gjøre selv", så ikke så lett å bli klok på. Jeg lurer derfor på om det var noen her som kunne gi meg litt tips og råd til hva jeg faktisk bør og kan gjøre selv. Jeg er ikke ukjent med pipesett og vant til bli oljete på henda. Har bare ikke så mye erfaring med båtmotorer :) En ting jeg har sett at jeg må gjøre er å bytte anoder, men det er slikt som er relativt greit å følge med på.

 

Takker for alle tips og inspill!

Link to post

Anoder (som du er inne på), bytte impeller, sjekke tennplugger, bytte drivstoff- og oljefiltre, grease på smørepunkter, oljeskift på girhus og motor (om det er en 4-takter), smøre propellaksling, se over elektriske koblinger og eventuelt stramme til. Og sikkert et par ting til jeg har glemt 🙄

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
1 hour ago, HiWard said:

Anoder (som du er inne på), bytte impeller, sjekke tennplugger, bytte drivstoff- og oljefiltre, grease på smørepunkter, oljeskift på girhus og motor (om det er en 4-takter), smøre propellaksling, se over elektriske koblinger og eventuelt stramme til. Og sikkert et par ting til jeg har glemt 🙄

 

Takker for svar! Høres ut som ting jeg skal klare å få til. Noe står forklart i manual. Bytte impeller ser ut som en  litt større jobb. Muligens jeg venter med det og lar det bli tatt på en service til neste år :) Vet du forresten hva slags grease/smørning jeg bør bruke og hvor jeg kan få tak i det jeg trenger?

Link to post

Vannfast/marine grease. F.eks. Quicksilver 2-4-C.

Impeller holder gjerne fint 5-6 år med normal fritidsbruk, selv om noen av produsentene gjerne vil at man skal bytte hvert 3. år eller til og med hvert 2. år.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...