Jump to content

SCAND BALTIC - LANDTERNER UTEN LYS.


C2CV

Recommended Posts

Hei.

Har 3 spørsmål i dag.

- Min Scand Baltic fra 1985 har lanterner som jeg ikke får til å lyse. Og i tillegg har bryterpanelene noen merkeskilt som har falt av og ikke gjør søket noe enklere. Selv om vi bare bruker båten i finvær og er hjemme før det blir mørkt, er det fint å få orden på dette problemet. Lanternene, styrbord, baborforran og bak er vel trolig på samme bryter, men hvor sitter denne bryteren? Legger ved bildene av bryterpanelene på begge sider av roret, og om noen kan identifisere hvilken bryter som betjener de, er jeg svært takknemlig. Pærene og sikringene er intakte, menlyse det vil de ikke usansett hvilken bryter som blir ektivert. 

- Som dere ser er også bryterne gamle og slitt i overflata, og trolig må noen byttes. Hvor får man kjøpt slike brytere til denne båten?

- Lanterneglassene er av typen Hellamarine og har startet å sprekke av tidens tann. E også disse å få kjøpt fortsatt og hvor? 

Laster opp bilder som forklarer.

Brytere v.side_0701.jpg

Brytere_h.side_0702.jpg

Lanterne1_0700.jpg

Lanterne2_0698.jpg

Link to post
Share on other sites

Disse bryterne har en tendens til å få dårlig kontakt inne i de. Jeg har skrudd opp de og pusset over kontaktflatene med sandpapir og deretter crc etc.

Hvilken bryter det er aner jeg ikke, men høres ut som bryterfeil om ingen lyser.

Jeg byttet ut med carlingswitch/superswitch på en Classic jeg hadde. De er noen mm større i bredden, så kuttet i plata med en kniv.

lenke: https://webshop.nettbaat.no/products/-superswitch-brytere--se-utvalget?gclid=EAIaIQobChMIp5y7zfrh8gIVxbTtCh2p3AQ8EAQYASABEgKOgfD_BwE

 

De gamle bryterne er Hella, jeg fant aldri de i handel den gangen.

 

9CA0FC69-9C2B-46A8-8FC6-3356C9CD3BE4.jpeg.5d89418a597ae0394cdd759508b7698e.jpeg

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bryterne sitter mest sannsynlig på bryterpanelet på det første bildet ditt.

Der er en av bryterne merket "ANC.L" som er anchor light (ankerlanterne).

 

Ta ut bryteren. Bruk et multimeter og se om det kommer strøm til, og går strøm ut i fra denne bryteren.

Om det gjør det, så bruk multimeteret til å se om det kommer strøm opp til lanterna.

 

Selve lanterna er så enkel at om det er "feil" på den, må det eneste være dårlig kontakt, mest sannsynlig pga. irr.

 

Vet ikke om du får kjøpt nye glass, men disse Hella-lanternene får du kjøpt ny hos de fleste båtutstyrsforhandlere.

 

Om det er bryterne som har tatt kvelden, beskriver @jørnen god løsning for bytte av brytere om du vil beholde det gamle panelet.

 

Bryterpanel..JPG

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil tro at bryteren til høyre, merket SEA .L er for de vanlige lanternene. Sea Light. Jeg ville begynt med å rengjøre denne.

 

Sjekk også sikringsboksen. Mine lanterner vil aldri virke når høstmørket kommer, da må det rikses litt med sikringer for å få lyset i gang igjen. Ting som ikke blir brukt irrer og slutter å virke. 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har også Baltic men fra 98. Samme problem med lanternene i år. Viste seg å være sterk korroderte (irret) ledninger ved dekkontaktene. Det er 2 stk rett ved lanternemaste. SEA.L (Sea Lights) er det lysene på hver side, nede mot dørken i cockpitten. 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
C2CV skrev 17 minutter siden:

PiperBill, når du skriver: "  Sea.L (Sea Lights) er de lysene  på hver side, nede mot dørken i cockpitten", mener du da utvendig styrbord og babord lanterner?

Nei ikke lanternene. Innvendig lys nede mot dørken.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...