C2CV Startet 3.September.2021 Del på Facebook Startet 3.September.2021 Hei. Har 3 spørsmål i dag. - Min Scand Baltic fra 1985 har lanterner som jeg ikke får til å lyse. Og i tillegg har bryterpanelene noen merkeskilt som har falt av og ikke gjør søket noe enklere. Selv om vi bare bruker båten i finvær og er hjemme før det blir mørkt, er det fint å få orden på dette problemet. Lanternene, styrbord, baborforran og bak er vel trolig på samme bryter, men hvor sitter denne bryteren? Legger ved bildene av bryterpanelene på begge sider av roret, og om noen kan identifisere hvilken bryter som betjener de, er jeg svært takknemlig. Pærene og sikringene er intakte, menlyse det vil de ikke usansett hvilken bryter som blir ektivert. - Som dere ser er også bryterne gamle og slitt i overflata, og trolig må noen byttes. Hvor får man kjøpt slike brytere til denne båten? - Lanterneglassene er av typen Hellamarine og har startet å sprekke av tidens tann. E også disse å få kjøpt fortsatt og hvor? Laster opp bilder som forklarer. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.September.2021 Del på Facebook Svart 3.September.2021 (redigert) Disse bryterne har en tendens til å få dårlig kontakt inne i de. Jeg har skrudd opp de og pusset over kontaktflatene med sandpapir og deretter crc etc. Hvilken bryter det er aner jeg ikke, men høres ut som bryterfeil om ingen lyser. Jeg byttet ut med carlingswitch/superswitch på en Classic jeg hadde. De er noen mm større i bredden, så kuttet i plata med en kniv. lenke: https://webshop.nettbaat.no/products/-superswitch-brytere--se-utvalget?gclid=EAIaIQobChMIp5y7zfrh8gIVxbTtCh2p3AQ8EAQYASABEgKOgfD_BwE De gamle bryterne er Hella, jeg fant aldri de i handel den gangen. Redigert 3.September.2021 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.September.2021 Del på Facebook Svart 3.September.2021 (redigert) Bryterne sitter mest sannsynlig på bryterpanelet på det første bildet ditt. Der er en av bryterne merket "ANC.L" som er anchor light (ankerlanterne). Ta ut bryteren. Bruk et multimeter og se om det kommer strøm til, og går strøm ut i fra denne bryteren. Om det gjør det, så bruk multimeteret til å se om det kommer strøm opp til lanterna. Selve lanterna er så enkel at om det er "feil" på den, må det eneste være dårlig kontakt, mest sannsynlig pga. irr. Vet ikke om du får kjøpt nye glass, men disse Hella-lanternene får du kjøpt ny hos de fleste båtutstyrsforhandlere. Om det er bryterne som har tatt kvelden, beskriver @jørnen god løsning for bytte av brytere om du vil beholde det gamle panelet. Redigert 3.September.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.September.2021 Del på Facebook Svart 3.September.2021 Vil tro at bryteren til høyre, merket SEA .L er for de vanlige lanternene. Sea Light. Jeg ville begynt med å rengjøre denne. Sjekk også sikringsboksen. Mine lanterner vil aldri virke når høstmørket kommer, da må det rikses litt med sikringer for å få lyset i gang igjen. Ting som ikke blir brukt irrer og slutter å virke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PiperBill Svart 3.September.2021 Del på Facebook Svart 3.September.2021 (redigert) Har også Baltic men fra 98. Samme problem med lanternene i år. Viste seg å være sterk korroderte (irret) ledninger ved dekkontaktene. Det er 2 stk rett ved lanternemaste. SEA.L (Sea Lights) er det lysene på hver side, nede mot dørken i cockpitten. Redigert 3.September.2021 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
C2CV Svart 14.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2021 PiperBill, når du skriver: " Sea.L (Sea Lights) er de lysene på hver side, nede mot dørken i cockpitten", mener du da utvendig styrbord og babord lanterner? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 C2CV skrev 17 minutter siden: PiperBill, når du skriver: " Sea.L (Sea Lights) er de lysene på hver side, nede mot dørken i cockpitten", mener du da utvendig styrbord og babord lanterner? Nei ikke lanternene. Innvendig lys nede mot dørken. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.