Jump to content

Lage krybbe til 25tonn stålbåt

Nicco

Recommended Posts

Mange måter å løse det på, det er jo stort sett et dimensjoneringsspørsmål. Det kommer jo litt an på hvordan undervannsskroget er utformet, og hva du har tilgang til av materialer og muligheter selv. Ellers kan jo alt kjøpes for penger. Jeg lagde meg en solid krybbe og to bukker til båten vår,  den løsningen kunne du greit ha brukt på den båten, men muligens gått opp noe i dimensjon. Lagde delene av HUP (firkantrør) som jeg sveiste sammen og malte. Isopor/XPS hadde jeg nok droppet. 

Og er kjølen slik, så går ikke det:

20210725_180119.jpg.53249daabbc43c195d7da5b80c5228c3.jpg

Tådstarter må nesten fortelle litt om hva slags båt dette gjelder. 

For stålkjøl, er det beste underlaget stål eller aluminium. 

Jeg gremmes hver gang jeg ser den sveisebulken jeg har på BB baug. Så at den kom. Var ikke noe problem å fikse det den gangen. Hadde ikke tid, og glemte hele greia. Nå er det tilnærmet umulig å fikse det. 

Hulda skrev for 7 timer siden:

Jeg gremmes hver gang jeg ser den sveisebulken jeg har på BB baug. Så at den kom. Var ikke noe problem å fikse det den gangen. Hadde ikke tid, og glemte hele greia. Nå er det tilnærmet umulig å fikse det. 

Kan du ikke bare legge i litt sparkel?

Nicco skrev for 6 timer siden:

Jeg har ikke så mye info om båten enda da den står i Kristiansund, og jeg ikke skal opp før i oktober.

Men du vet vel om det er en seilbåt eller motorbåt?

Nicco skrev for 6 timer siden:

Tenkte å bruke treverk, pga pris, 

Du skrev isopor i første innlegg, det blir jo litt annerledes. Hvis du skal lage understøtter av treverk så kan du lage klosser av 48x198 som du skrur sammen. Det blir solid, men du må spre vekta mer enn om du har stålbukker som jeg har. Jeg har laget bukkene av 100x100 HUP, og har en eikekloss oppå. Bak har jeg en støtte som ligner litt den @Roger jo har, men vesentlig kraftigere. Tok det jeg hadde av materialer...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...