Nicco Startet 4.September.2021 Link til dette innlegget Startet 4.September.2021 Hei. Er nødt til å finne ut hvordan jeg skal få laget en solid krybbe til en 43 fots stålbåt på rundt 25 tonn. Tenkte sette kjølen på isopor, type xps og støtter av 2/8 eller større. Finner lite info på nettet, så lurer på om noen har erfaring med lagring av så tunge båter, og evt noen tips å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.September.2021 Link til dette innlegget Svart 4.September.2021 Mange måter å løse det på, det er jo stort sett et dimensjoneringsspørsmål. Det kommer jo litt an på hvordan undervannsskroget er utformet, og hva du har tilgang til av materialer og muligheter selv. Ellers kan jo alt kjøpes for penger. Jeg lagde meg en solid krybbe og to bukker til båten vår, den løsningen kunne du greit ha brukt på den båten, men muligens gått opp noe i dimensjon. Lagde delene av HUP (firkantrør) som jeg sveiste sammen og malte. Isopor/XPS hadde jeg nok droppet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 4.September.2021 Link til dette innlegget Svart 4.September.2021 Hadde vært greit å hvite vilken type skrog det dreier seg om. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Og kan kjølen ta hele belastningen kan du lage to slike Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Og er kjølen slik, så går ikke det: Tådstarter må nesten fortelle litt om hva slags båt dette gjelder. For stålkjøl, er det beste underlaget stål eller aluminium. Jeg gremmes hver gang jeg ser den sveisebulken jeg har på BB baug. Så at den kom. Var ikke noe problem å fikse det den gangen. Hadde ikke tid, og glemte hele greia. Nå er det tilnærmet umulig å fikse det. Sitér dette innlegget Link to post
Nicco Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Jeg har ikke så mye info om båten enda da den står i Kristiansund, og jeg ikke skal opp før i oktober. Tenkte å bruke treverk, pga pris, og at jeg ikke har tenkt å ha den på land mer enn til våren. Får heller legge til info når jeg vet mer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Hulda skrev for 7 timer siden: Jeg gremmes hver gang jeg ser den sveisebulken jeg har på BB baug. Så at den kom. Var ikke noe problem å fikse det den gangen. Hadde ikke tid, og glemte hele greia. Nå er det tilnærmet umulig å fikse det. Kan du ikke bare legge i litt sparkel? Nicco skrev for 6 timer siden: Jeg har ikke så mye info om båten enda da den står i Kristiansund, og jeg ikke skal opp før i oktober. Men du vet vel om det er en seilbåt eller motorbåt? Nicco skrev for 6 timer siden: Tenkte å bruke treverk, pga pris, Du skrev isopor i første innlegg, det blir jo litt annerledes. Hvis du skal lage understøtter av treverk så kan du lage klosser av 48x198 som du skrur sammen. Det blir solid, men du må spre vekta mer enn om du har stålbukker som jeg har. Jeg har laget bukkene av 100x100 HUP, og har en eikekloss oppå. Bak har jeg en støtte som ligner litt den @Roger jo har, men vesentlig kraftigere. Tok det jeg hadde av materialer... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Komodo skrev for 7 timer siden: Kan du ikke bare legge i litt sparkel? Jeg er vaksinert mot sparkel, er ei kløne med sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.