Roger og Olina Startet 5.September.2021 Link til dette innlegget Startet 5.September.2021 Nå begynner jeg å bli lei. Kjøpte meg en ny Raymarine 9" og i og med at det har rullet mange båtpenger i år, så ble det en billig svinger.. Ikke trenger jeg å se fisk osv. Jeg vil bare ha dybden. Leste en del her og gikk rundt med plastposen med vann og kjørte på. Nå har jeg i løpet av de siste 2mnd flyttet den 5 ganger. Til slutt så fikk jeg montert den der det sto en eldre svinger, på akter speilet. Men det samme skjer. Over 4-5 knop, så "mister" jeg dybden. Så kan det være feil på svingeren? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Det er vel heller turbulens og bobler som ødelegger. Det er en hekksvinger du har kjøpt. Da jeg kjøpte mitt Garmin ekkolodd for 10 år siden, tvangsfulgte det med hekksvinger. Den ble aldri pakket ut av esken, var overbevist om at den ikke ville kunne fungere hos meg i hastigheter over et par knop. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Viktig å montere på rett sted. Selv måtte jeg kjøpe ny svinger. Min gamle billigsvinger "så ingen ting" selv om plassering var rett. Kjøpe ny til ca 2000,- og Jeg fulgte denne beskrivelsen (se under). Var en tur å fisket i går og så fisk på nesten 100 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Takker og bukker for det folkens. Jeg har forsøkt flere plasser innvendig først. Nå er denne båten veldig tykk i skroget og det kan jo forekomme luftbobler i plasten. Jeg får krype til korset og kjøpe meg en bronsjesvinger og montere den slik det skal gjøres... brrr, de er bare så forbaskede dyre... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 (redigert) Roger og Olina skrev 22 minutter siden: Takker og bukker for det folkens. Jeg har forsøkt flere plasser innvendig først. Nå er denne båten veldig tykk i skroget og det kan jo forekomme luftbobler i plasten. Jeg får krype til korset og kjøpe meg en bronsjesvinger og montere den slik det skal gjøres... brrr, de er bare så forbaskede dyre... Jeg har vanskelig for å tro at du ikke finner en plass innvendig... Originalt har denne båten jeg har dybdemåler montert innvendig...displayet er på flybridge....tror det er standard...alle jeg kjenner med slik båt har den på samme sted... Nå har du modellen større...ikke noe slikt oss deg..? Oss meg står giveren i tunnelen ( teknisk rom ) under salongen... Redigert 5.September.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Ida Marie III skrev 8 minutter siden: Oss meg står giveren i tunnelen ( teknisk rom ) under salongen... Hei på deg og takk for tips. Jeg har en giver og en slik gjennomgående logg. Dette ligger under luka ved byssa. Dvs, ca midtskips på styrbord side. Men jeg aner ikke hvilket instrument de har vært tilkoblet til. Under min salong, så går halve til motorrom og halve til gjestelugar. Under der igjen har jeg babord dieseltank. Dvs under gjestesengen vegg i vegg med motorrommet. Det bilde jeg legger opp, er av 3818. Men er veldig lik vår båt... (dårlig kvalitet på bilde dessverre) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Har du ingen digital dybdemåler på flybridge...? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Ida Marie III skrev 13 minutter siden: Har du ingen digital dybdemåler på flybridge...? Nope, bare en del instrumenter som ikke virker. Har bare ikke fått sett på dem ennå. Men som sagt, ingen dybdemåler... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Roger og Olina skrev 21 minutter siden: Nope, bare en del instrumenter som ikke virker. Kanskje den er et av dem...? Så du finner ingen steder i skroget der den nye giveren din "slår" igjennom..? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Ida Marie III skrev 1 minutt siden: Kanskje den er et av dem...? Så du finner ingen steder i skroget der den nye giveren din "slår" igjennom..? Nei, dette er wema som er "ettermontert" Ikke en pøkk av dem som virker. Nei, har forsøkt flere steder nå uten å lykkes. Mulig det er en litt for billig giver dette her. Kanskje beregnet for mindre båter.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Roger og Olina skrev 13 minutter siden: Nei, dette er wema som er "ettermontert" Ikke en pøkk av dem som virker. Nei, har forsøkt flere steder nå uten å lykkes. Mulig det er en litt for billig giver dette her. Kanskje beregnet for mindre båter.. Bruker du vannballong i mellom...? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Roger og Olina skrev for 14 timer siden: Over 4-5 knop, så "mister" jeg dybden. Så kan det være feil på svingeren? Hvis du har dybdevisning under denne hastigheten så må problemet være at det kommer luft under skroget når hastigheten går over 5 knop. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PolarLi Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Roger og Olina skrev for 16 timer siden: Jeg får krype til korset og kjøpe meg en bronsjesvinger og montere den slik det skal gjøres... brrr, de er bare så forbaskede dyre... Du behøver ikke kjøpe en bronsesvinger. En gjennomgående plastsvinger til et par tusen vil nok løse problemet ganske greit. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 6.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Ida Marie III skrev for 7 timer siden: Bruker du vannballong i mellom...? Har brukt en pose med vann. Fått signal og limt Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Har brukt en pose med vann. Fått signal og limt Hvordan har du limt, og med hva? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 (redigert) Jeg har hatt innvendig limt hekkgiver av billigste sort i mange år, uten problemer. Har tatt inn fisk ned til 185 m med denne. Eller signaler i alle fall. Fant beste plass med pose med vann, og limt med sakteherdende epoxylim for å unngå luftblærer. Luften bør få komme ut før du presser giveren nedi. Sikaflex etc gir mer demping, så det ville jeg ha unngått. Redigert 6.September.2021 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 En _mulig_ forbedring er å sette svinger i innvendig boks fylt med frostvæske. Svinger skal da stå vertikalt. Airmar P79 giver jeg brukte kommer med ‘boks’ som er justerbar etter skrogvinkel men dette burde være mulig å mekke selv. Frostvæska skal helst være propylenglykol. Ideen er visst at denne frostvæska har noenlunde samme akustiske egenskaper som glassfiberskroget. Fønket greit montert litt aktenfor midskips i Nord Star 31 (brukte plastpose før montering). Mistet signal ved store dyp og over 25 ish knop men så ikke helt problemet med det. Dersom skroget er sandwich så er det nok lite annet enn gjennomgående svinger som fønker særlig bra. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Jeg har et ekstra ekkolodd på akterdekket med hekksvinger. Det virker perfekt når jeg har behov for det under fiske og teinesetting med lav fart. Over ca 5 knop blir de bare krøll . . Ved førerposisjonen inne har jeg et annet ekolodd med gjennomgående svinger som virker hele tiden. Hekksvingeren kommer jeg lettere til for å rense for rur uten å bade. Det kan være spesielt viktig i hummersesongen . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Roger og Olina skrev for 8 timer siden: Har brukt en pose med vann. Fått signal og limt Ja det blir vel mye det samme... Fantino sitt forslag kan du også vurdere... Om en limer den i bunnen må en være veldig nøye å ikke få luftbobler i mellom... Å lage hull er siste alternativ i mitt hode... Minst mulig gjennomføringer under vannlinjen...men det er meg da...? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2021 Komodo skrev On 6.9.2021 at 8.41: Hvordan har du limt, og med hva? Har brukt epoxy. Har også testet med å skjære ut bunnen av en isboks. Lime den fast til skroget og festet svingeren til den, for så å fylle opp med matolje. Fungerer i lav fart, men over 5-6 knop, så er det bortevekk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Roger og Olina skrev for 10 timer siden: Fungerer i lav fart, men over 5-6 knop, så er det bortevekk Da er det ikke luftbobler i skroget som er problemet, men luftbobler under båten. Det er slett ikke sikkert at det vil bli bedre med gjennomgående svinger heller. Prøv ut med vannposen forskjellige steder med litt fart på båten også, ikke bare i havna. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 index skrev for 2 timer siden: Da er det ikke luftbobler i skroget som er problemet, men luftbobler under båten. Det er slett ikke sikkert at det vil bli bedre med gjennomgående svinger heller. Enig med index...? Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Har gjennomgående på min båt, plasser bak i båten foran motor. Funker i skrogfart, men ikke i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 index skrev for 6 timer siden: Da er det ikke luftbobler i skroget som er problemet, men luftbobler under båten. Som @indexsier: Luftbobler under båten. Nå vet ikke jeg hvilken båt du har, men hvordan er tilstanden under vann? Mye groe og/eller rur? Dette vil, når giveren er plassert på innsiden av skroget, gi luftbobler nok på undersiden av skroget til å forstyrre signalet fra giveren under fart. Jeg kjenner heller ikke til den svingeren du viser til, men er det kun en dybdemåler som viser dybden med tall? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 index skrev for 6 timer siden: Da er det ikke luftbobler i skroget som er problemet, men luftbobler under båten. Det er slett ikke sikkert at det vil bli bedre med gjennomgående svinger heller. Prøv ut med vannposen forskjellige steder med litt fart på båten også, ikke bare i havna. Det finnes forskjellige typer av gjennomgående svingere. På en båt i den størrelsen vi snakker om her så kan boundary layer skape problemer. Dette er at det danner seg bobler langs skroget som forstyrrer ekkolkoddsignaler for innvendige eller gjennomgående svingere som ligger i plan med skroget. Svingere som B45, B744V og B260 (det finnes også CHIRP utgaver) har en fairing som styrer vannstrømmen og flytter det akustiske vinduet til svingeren vekk fra skroget, ut fra boundary layer. På båter større enn 25-28' så anbefales svingere med fairing av Airmar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.