Jump to content

Motorbytte Beneteau First 305. Valg av motor.

Belia

Recommended Posts

Da har nok min gamle Yanmar 2GM20 sjøvannskjølte 16HK på rett aksling fra 1985 gjort sitt. Båten er en First 305 fra '85 på ca 31 fot og 3600 kg. 

Jeg synes det er utfordrende å finne den "beste løsningen" for veien videre. I dag brukes båten til korte turer på fjorden, men ønske er å få flere helgeturer/overnattingsturer/ferieturer selv om båten ikke er den største. 

Målet er i utgangspunktet å installere selv. Både av kostnadshensyn, men også fordi jeg har lyst, og kan få god hjelp.

Har følgende alternativer nå: 

1. Kubota-basert motor. 

Lar meg friste av Craftsman Marine sin 27HK. 

Utfordringer her er overgang til annet merke, samt 3 sylindret, som krever ombygging av motorbeddingen. 

Her må jeg også se på hvor stor plass jeg har i motorrommet.

Alternativt leverer Craftsman en på 16HK som er tosylindret. 

2.Kubota-baset motor. Nanni. 

N3.21-motoren på 21 HK virker fin. 

Har vel samme utfordringer som motor over. 

Her har jeg fått tilbud, men synes det er noe høyt. Her vurderer jeg opp mot verdi av båt. 

3. El-motor.

Jeg har grenseløs tro på el-drift. Kjører i dag el-bil med stor vogn bak. Tenker at fremtiden er el i båt også (uten at jeg vil starte noe diskusjon om dette her).

Her er det mange leverandører, de som kanskje er mest profilert har dyre alternativer på størrelse 10kW-motorer. 

Det som frister mest er Ev Thunderstruck, der 10 kW motor og reduksjonsgir koster ca 3000$ før frakt og toll. 

Går jeg feks for 4 12V 100Ah Lifepo4 koster det ca 25000. Dette er lite foreløpig, men har en generator jeg kan bruke som rekkeviddeforlenger. 

Her har jeg nødvendig el-kompetanse til å installere selv. 

Dette alternativet gir mange fordeler med vedlikehold, og jeg tror det er mer fremtidsrettet. 

4. Alternativ jeg ikke pr nå vurderer som reelle: 

Ny Yanmar 3YM20 kunne jeg ønsket meg, men har forstått det slik at prisen er høy. 

Ny VP motor ønsker jeg i utgangspunktet ikke. Har aldri vært borti disse, samt at prisen virker høy, så har ikke sjekket ut dette alternativet. 

Noen som har gjort samme vurderinger, eller har nyttige innspill jeg ikke har tenkt på så langt? 

Hilsen

Belia

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...