h2o Startet 13.November.2005 Del på Facebook Startet 13.November.2005 Har 2 dieseltanker, en på hver side og hver på ca 250 liter. Disse er forbundet med en 1/2" slange for utligning av innholdet. båten blir ofte liggende litt mot styrbord, og da renner diesel over til den siden og båten krenger enda mer til styrbord. Siden båten blir liggende på skrå renner det heller ikke tilbake! Er det noen tips til hvordan dette kan unngås? Jeg kan selvfølgelig stenge forbindelsen, men vil helst lage ett system som ordner seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 Jeg går ut fra at utligningsslangens forbindelser er i bunnen av tankene, og at disse er på samme nivå. Du setter inn enveisventiler i hver tankstuss slik at dieselen kun kan renne ut, men ikke inn. Samtidig monterer du en T-stuss på denne slangen og bruker uttaket på denne som tilførselslange til motoren. Da vil du alltid få tilførsel fra den tanken som har det høyeste dieselnivået og derav høyest trykk. Dette kunne kanskje virke, eller hva? Sikkert noen som har synspunkter på dette. Sitér dette innlegget Link to post
urabus Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 Men kva med retur dieselen? Ellers vil Baisiken sitt opplegg fungere meinar eg... Sitér dette innlegget Link to post
urabus Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 Samme oppleg på retur da, men med motsatt retta ventilar...Alltid pumpe inn i tanken med lavest trykk... Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Jeg ser ikke noe problem med returen. Jeg regner med at denne går til en av tankene og gir en nivåheving der. Dette vil medføre at forbruket tas fra denne tanken inntil nivået blir utjevnet. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 14.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2005 Dette høres jo fornuftig ut, blir dette prinsippet brukt på nye båter, eller er det litt tilfeldig dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Jeg ville selvsagt laget en relativt mye mer avansert løsning. Denne ville bestått av pumpe for pumping fra den ene til den andre (og omvendt), og en logisk styring. Denne styringen ville så gått ut fra at båten skal være i vater sidveis, og altså sørge for at ved krenging vil mest mulig drivstoff bli pumpet over i tanken på høyeste side for å oppveie krengingen. Unødvendig avansert? Ja. Kul teknisk greie? Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 blir dette prinsippet brukt på nye båter, eller er det litt tilfeldig dette her. Det var en idè jeg fikk, og derfor litt tilfeldig. Om det lar seg gjennomføre eller ikke, er vanskelig å være sikker på. Det burde jo helst vært utprøvd i et modellforsøk. Men jeg håper du får endel kommentarer fra andre. Det får man jo vanligvis her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 I prinsippet er bruk av enveisventiler som Baisiken foreslår en god ide. Problemet er bare at slike enveisventiler sjelden holder helt tett. Over tid vil nok dieselen renne over til den laveste tanken likevel. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Baisiken Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 enveisventiler sjelden holder helt tett. Over tid vil nok dieselen renne over til den laveste tanken likevel. En liten utetthet tett tror jeg ikke er det helt store problemet. Men det er viktig at begge tankene er montert i samme høyde. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 (redigert) En liten utetthet tett tror jeg ikke er det helt store problemet. Men det er viktig at begge tankene er montert i samme høyde.Hvis båten ligger stille i en uke eller fem, kan en liten utetthet spille ganske stor rolle. Selv om båten ligger på skakke, vil væskeoverflaten i begge tankene være like høyt over dieselpumpa på motoren. Den tanken som ligger "nederst" (og dermed inneholder mest diesel) vil derfor ikke tømmes raskere enn den andre. Grunnen til at ventilene ikke holder tett, er at trykket vil være det samme på begge sider. Det blir da ikke noen krefter som holder den lukket. Enveisventiler arbeider etter prinsippet om at det er en trykkforskjell fra den ene siden til den andre. Kanskje ikke forslaget til Anonym var så dumt likevel? Men en enklere løsning er å lagre alt ølet på den ene siden. Redigert 14.November.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Baisiken Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Men en enklere løsning er å lagre alt ølet på den ene siden. Det forutsetter at ølet blir LAGRET for å opprettholde vekten. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Selvfølgelig, men det regner jeg da med at det er. Man drikker da ikke opp ølet uten å etterfylle. Makan til slendrian! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Krapyl Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Hvis jeg har forstått dette rett. Altså, for å holde trim på båten, må diesel og øl forbrukes i nøyaktig samme mengde. Skal du langt? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Rolf Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Hvis jeg har forstått dette rett. Altså, for å holde trim på båten, må diesel og øl forbrukes i nøyaktig samme mengde. Skal du langt? Spørs om han kommer særlig langt..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bjoris Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 (redigert) Jeg ser du har en Viksund 270, jeg har en Viksund 850 som nok har samme løsning som deg (vet ikke om Viksund har funnet på noe smart i mellomtiden), men jeg har iallefall ikke noe stort problem med dette. Ser det varierer fra tid til annen, men ikke når den ligger i ro uten folk ombord. Du kan vel ikke ha så mye slagside når du ligger i ro at det går MYE diesel over i feil tank? Det er jo minimalt med selvforsterkende effekt ved liten krengning. Har du 5-6 karer på ripa så går det jo "en mann" til over i tanken som ligger lavest, men det går jo tilbake når båten retter seg opp igjen... Sånn sett ser jeg at det kan være et problem når du har mange ombord i havn (utpå har du kanskje flaps som retter opp dette?). I slike ekstrem situasjoner ser jeg for meg at jeg stenger tankene manuelt, men det har ikke vært aktuelt til nå og vi har vært 6 ombord en god stund, da hadde det kanskje gått over 50 liter, ca 40 kg... mao ingen betydning for slagsiden, MEN hadde jeg kunne pumpe over til styrbord tanke i slike tilfeller kunne jeg redusert slagsiden. Det hadde jo vært greit, men det blir jo en annen diskusjon... Du kan jo prøve deg med et innlegg på den nye BÅTPRATEN HOS VIKSUND.NO Redigert 14.November.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
JRK Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Hei, Her tok det litt av med både det ene og andre. Jeg har omentrent samme problemstilling som deg. Problemet mitt er at i sofaen på ene siden av båten sitter det gjerne 3-4 stykker og på andre sidene sitter det bare 1. Jeg har løst dette med å montere en kran på luftingen til den ene tanken. Om denne stenges renner det ikke diesel mellom tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Aero Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Heisann. Har en enkel og vedlikeholdsfri løsning som vil utligne skjevhet under drift, men ikke når båten ligger i ro. Figuren viser båt sett bakfra: Returdiesel vil renne i det røret som ligger ”vannrett” (i forhold til båten når denne ligger rett). Dersom båten haller til styrbord vil dieselen renne mot styrbord side, men røret går til babord tank, og v.v. Etter en stund vil båten rette seg, men som sagt, dette vil bare ”jobbe” så lenge motoren går. Det er fremdeles ikke løsning på båt som ligger ubrukt en tid. Aero. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Lotus har en glimrende løsning som han nylig omtalte i en annen tråd. Han har en elektrisk pumpe som kan flytte drivstoff mellom tankene. Med denne kan han til enhver tid trimme båten slik at den flyter beint. Løsningen med enveisventilene vil nok også fungere, men ventilene må være av fjærbelastet type. Disse har et lite åpningstrykk, men er neppe noe problem for fødepumpa. Returen kan trolig enklest gå til ene tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Heisann. Har en enkel og vedlikeholdsfri løsning som vil utligne skjevhet under drift, men ikke når båten ligger i ro. Figuren viser båt sett bakfra: Returdiesel vil renne i det røret som ligger ”vannrett” (i forhold til båten når denne ligger rett). Dersom båten haller til styrbord vil dieselen renne mot styrbord side, men røret går til babord tank, og v.v. Etter en stund vil båten rette seg, men som sagt, dette vil bare ”jobbe” så lenge motoren går. Det er fremdeles ikke løsning på båt som ligger ubrukt en tid. Aero. Jeg tviler på at dette vil fungere. Når båten heller til styrbord vil det selvfølgelig renne diesel ned i slangen til babord tank, men inntaket til tanken kommer så høyt at jeg tviler på at det at det vil renne oppover. Samtidig er jo også den andre tankstussen blitt lavere slik at det også kan renne inn her. Jeg tror at disse forhold vil utjevne hverandre slik at returen går til en vilkårlig tank, kanskje lik mengde til begge tanker. Min tanke var at i havn ligger båten i vater sidelengs med lik dieselmengde i begge tanker. Under gange kan ventilene hindre opphoping i en tank hvis det blir skjev belastning om bord. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 14.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2005 Når jeg kjører med båten forsvinner problemet, som Bjoris var inne på bruker jeg trimflaps for å rette båten under gange, og diselen vil således utjevne seg selv. Det som har skjedd her imidlertid er at båten i havn har ligget med sterkt vindpress mot styrbord side, slik at fortøyningene har trukket den litt over mot styrbord. Dieselen har således runnet over her, med den virkning at båten blir liggende slik. Dersom jeg tar en tur med båten retter dette seg opp men vil oppstå på ny neste gang det blåser. Dette betyr egentlig ikke så mye, men det er kjekt om det kan unngås. Løsningen er sansynligvis å stenge utjevningsslangen eller lufting til en tank ved landligge. Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Jeg kan selvfølgelig stenge forbindelsen, men vil helst lage ett system som ordner seg selv. Det var dette du spurte om. Løsningen er sansynligvis å stenge utjevningsslangen eller lufting til en tank ved landligge. Dette er konklusjonen din. Hvorfor spurte du da? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Løsningen er sansynligvis å stenge utjevningsslangen eller lufting til en tank ved landligge. Dette er konklusjonen din. Hvorfor spurte du da? Kanskje fordi det er den beste løsningen, og at det etter 20 innlegg i tråden ikke har kommet fram noe som er bedre og enklere. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Lotus Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 En slange fra bunnen av den ene tanken og over til den andre. Hmmmmm. For et par år siden ble en Scand Atlantic stjålet fra Scands brygge på hasseltangen i Grimstad. Den ble slept til en brygge i Tvedestrand. Der kappet tyvene drivstoffslangen og forsvant med motoren. Scand fikk igjen båten sin med et par hundre liter diesel i bunnen. Forsikringsselskapet ville ikke skrote skroget, men skifte ut alt som luktet av diesel. Etter iherdige forsøk måtte man bare innse at diesellukta hang i fremdeles og ville henge i for bestandig. Moralen? Minimaliser risikoen for at man får kjølsvinet fullt av diesel. Det er kanskje liten sjanse for at noe skulle gå galt med din utjevningsslange. Hvis du ikke føler deg som en heldig person er første skritt å fjerne din kjekke utjevningsslange i bunnen av tankene og plombere hullene. Neste skritt er å montere et stigerør ned fra toppen i hver tank. Forbind stigerørene med en slange og en Marco tannhjulspumpe. Den koster 1000 kroner og pumper 17 liter i minuttet med 1m høydeforskjell. Jeg kjøpte min på Maritim. Biltema har nøyaktig den samme pumpa til 800 kroner, men uten produsentens logo. Du har ingen høydeforskjell. Du vil antagelig kun ha behov for å pumpe den ene veien, så skjevt som båten din tydeligvis ligger. Da trenger du bare et stigerør i tanken du pumper fra. En løsning som er sikker, relativt rimelig og behagelig lettvindt. Lotus PS: Vil du stole på flaksen, kan du koble tannhjulspumpa direkte til den eksisterende utjevningsslangen. Tannhjulspumpa tetter neppe 100%, men med et par minutters pumping, er du snart i balanse. Nå har du 2 mulige feilkilder: Pumpa kan en dag begynne å lekke og slangen kan en dag begynne å lekke. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Jeg hadde tilsvarende problem med min Saga 35 da jeg overtok den i fjor høst. Den krenget ørlite til babord når den lå stille, og det skulle bare litt vind/sjø i tillegg så så det ut som en skadeskutt kråke som kom. I tillegg føles det lite behagelig å være i en båt som stadig krenger kanskje 10 grader. Kjøpt 180 kg. bly hos en lokal skraphandler og la inn på stb. side - og bingo - problemet løst. Har ikke merket mere til dette problemet overhodet. Jeg også den farlige løsningen med et grovt utjevningsrør fra tank til tank i bunnen. FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.