Jump to content

Utlingning av diesel mengde i 2 tanker


h2o

Recommended Posts

Samme her. Vår NB 8700 tar diesel til motor fra STB tank. Retur går også til STB tank. Mellom STB og BB tank er det en slange som er montert på stusser nede i ytterkant av tankene. Slange er ikke veldig grov kanskje 1", men jeg har ikke målt den. Mesteparten av slangen ligger beskyttet i en støpt kanal helt akterut. Det er kuleventiler for stenging av utløpene på begge tanker.

Jeg har ingen problem med slagsiden når båten brukes om sommeren. På høsten når jeg tømte båten for vann og varmtvann, og en masse pikke pakk merket jeg slagside mot BB. Tankene var da ca 1/2`e., og båten er lett. Ved fulle tanker er det ikke så mye slagside.

Årsaken til slagside er at batterier og ankervinsj gir mer tygnde på BB side når jeg ikke har vann i vanntankt og VV-tank.

 

Regner med at jeg vil toppe STB tank når jeg fyller, men fylle mindre i BB tank på høsten og vinteren neste år. Tror vel at det kan hjelpe, men er usikker på hva som skjer etter man har brukt båten. Finner jeg ut at det siger over til BB tank og skaper slagside så stenger jeg ventil på tanken. Siste alternativ er å legge litt ekstra ballast i STB side.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også to tanker, men her er utligningen 2/3 oppå tankene, har kun en påfylling, retur til bb tank, tapping fra begge tankene mot en vannutskiller/grovfilter. Her har jeg montert en krane på begget inntak slik at jeg kan velge tank. Normalt er begge åpne. Kranene brukes kun når tankene nærmer seg tomme da bb vil alltid ha medre diesel grunnet returen. Med denne løsningen har jeg ikke hatt plagsomme problemer med krenging.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Husker at det på Scand Nordic (alle Scand, tror jeg) var separate slanger til tankene, og 4 kraner.

Jeg stusset noe veldig da jeg hentet båten i Langsund. Jo mer jeg kjørte jo mer fylte bb tank seg. Stb tank sank raskt. Alle kraner var åpne slik forrige eier hadde brukt de. Når det var veldig lite igjen på stb tank var jeg bekymret for at den kunne gå helt tom og kanksje suge luft. Været var dårlig :sad:

 

Jeg stopper før nåla var helt på E. Stengte bb tank og så etter en stund at nivået på stb gikk rette veien, nedover.

 

Ville den kunnet stoppe hvis jeg ikke hadde stengt tanken? Tror returen fra BB gikk til stb og den av den grunn fylte seg. Har vel også med hvor på tanken slangene var plassert.

Etter denne turen hadde jeg bare en tank og retur åpen av gangen

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Slik som lotus skisserer har jeg også gjort det om bord hos meg.. Casa har litt mye vekt på bb side ferieklar og jeg har 2x500 ltr diesel som jeg trimmer med.

Motorene forbruker og returnerer diesel til sin respektive tank, så returproblemer er ikke der.

 

Men jeg opplever at hvis jeg feks har 3/4 tank på bb side og 1/2 på styrbord, vil hevertvirkningen dra diesel gjennom denne tannhjulspumpen og over til den lavere tanken..

Så enten en styring av et slag eller en ventil som lufter begge sider av pumpa når den ikke går, så hevertvirkningen ikke er der...

 

Erik

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...