Timmeeh Startet 6.September.2021 Del på Facebook Startet 6.September.2021 Hoy, holder på å pusse opp en tresfjord 29 nordic. Skal sette opp en isotherm defroster som varmes av motoren, og etterhvert en varmtvannsbereder på samme sløyfe tenker jeg. Da må jo en vannvarmer på diesel være tingen? Luftvarmer trenger jo egne kanaler, kan ikke kjøres på samme? Par spørsmål rundt dette. Ta en 3kw varmer som eksempel.. - vil kjølevæska sirkulere fritt gjennom sirkulasjonspumpa til vannvarmeren når motoren går? Så den kan monteres etter motoren feks, så pumper den varmt vann via defroster - vvb - motor? - vil det ta lang tid å varme opp vannet såpass at jeg får effekt fra defrosteren? Er 18L frostvæske på motor. Usikker på hvor mye som er innom termostaten, for den varmer vel ikke opp alt?? - er det kurant å montere små radiatorer / varmevifter som varme til kai istedetfor å bruke defrosteren? Tenker støy og slikt. Kan vannvarmeren stå på auto og holde en gitt temp på vannet, så kan man regulere dette på en radiator inne feks? - kan dette fjernstyres fra tlf så man kan forvarme motor og båt hjemmefra? Bruker båten hele året til fiske. Ellers tips mottas med takk. Størrelse, produsent, løsninger... Tenker å montere den ute på dekk, for å få lett tilgang til både friskluft og føring av eksos ut over rekka. Er et stuerom stb side ute, rett ved motorrom jeg tenker den passer fint i. Egen dieseltank? Burde man brenne parafin eller går de problemfritt på diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 6.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2021 Eller er det en fordel å bruke en manifoil ala denne karen https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/roerdeler-fittings-messing/manifoil-messing-m--hull--2-x-3-4--og-4-x-1-2--p1007390 Dvs, varme ut fra motor - vannvarmer - manifoil. Så koble alle komponenter parallelt? Kuleventil ut til defroster, vvb og evt en radiator i kabin? Så samle alle returslanger med t-stykker? Da kan jeg jo også stenge defroster hvis jeg vil ha luft men ikke varme på sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 6.September.2021 Del på Facebook Svart 6.September.2021 Jeg har en Eber M10 Hydronic installert, men defroster, vvb og motor er ikke koblet til denne. Det er kun 2 radiatorvifter i serie (1 på bad og 1 i salongen) som går på Eber'n. Eber regulerer vanntemp, og temperaturen i salongen / bad styres ved hjelp av viftehastighet. Har også tenkt tanker på å koble sammen med motor-systemet, men iflg tidligere tråder så kan dette by på utfordringer. Bl.a. hvis du får en lekkasje så risikerer en å tømme hele kjølevannsystemet for motor inkludert. Ser noen har lagt inn en varmeveksler for motor slik at denne fortsatt har separat system. Er også usikker på sirkulasjon gjennom motor når denne står, og sirkulasjon gjennom Eber'n når motor går. I tillegg er det dette med ekspansjonstank som er montert høyere enn motors tank (VP D4).. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 6.September.2021 Del på Facebook Svart 6.September.2021 Du kan jo benytte deg av Isotemp sin 40 liters bereder med to separate varmesløyfer. En sløyfe fra motor og en sløyfe for vannvarmer og defroster. Da har man ikke utfordringer med motor tilkoblet vannvarmer og defrostere,med fare for lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 6.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2021 Skjønner. Jeg tenker jo at jeg må ha defroster på motor, for å slippe å måtte kjøre denne vannvarmeren hele tida selv når motor går. Det er jo overskuddsvarme som brukes fra motor så det er jo bare en fordel. Ser poenget med å minimere antall sløyfer for å redusere risikoen for lekkasje og påfølgende varmgang i motor. Men hvis disse kobles paralelt, med kraner, så tenker jeg det er en god løsning til mitt bruk. Vinterstid feks vil jeg jo ikke bruke vannsystemet så mye, da kan denne stenges. Samme med havneradiator/vifte. Så da blir det jo kun vannvarmeren gjennom defroster og motor. Så når jeg kommer i båten starter jeg en lunket motor og kjører igang defrosteren, og forhåpentligvis har varm båt ila kort tid. Med såpass mange kaldstarter så skal jeg ha meg en form for motorvarmer uansett. Er strøm i havna så en 230v slangevarmer kan jo gjøre nytten, men de er jo ikke så effektive som en dieselbrenner. Tenker jeg rett her eller er det noe vesentlig jeg ikke har tenkt over? Må jeg ha enda en ekspansjonstank hvis noen av slangene / komponentene monteres over denne? Ekspansjonstank er på motor, så rett under dekksnivå. Eller vil det beste være å ha alt montert under denne for å være sikker? Tror det kan la seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Jeg har gjort det veldig enkelt hos meg, da det primært er varmtvann i uthavn som er behovet. Har koblet inn en Eber Hydronic 5 Kw i kjølevæskekretsen på motor. Hadde opplegg med varmtvannstank og defroster fra før. Varmer og sirkulasjonspumpe er laveste punkt, ekspansjonstank på motor er høyeste punkt. Fra sirkulasjonspumpe går det via varmer, varmtvanstank, defroster, motor, og tilbake til pumpe. Når motor går, sirkulerer det fint gjennom pumpe og varmer. Har en 40 liters Isoterm vv tank, og denne blir bruksvarmvarm på 60min. Da er det bare å dusje og vaske opp over en lav sko. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Frivakt Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Jeg har hatt vannvarmer installert i to sesonger nå. Basert på erfaringer med opplegget, har jeg gjort noen justeringer i løpet av denne tiden. Etter disse endringene er jeg svært fornøyd med løsningen. Nedenfor beskriver jeg de ulike fasene av installasjonen. Legger også ved noen skisser. I utgangspunktet hadde båten en dobbel kjølevannssløyfe med motor, defroster og vv-tank (fig. 0). Sirkulasjonen ble drevet av motorens sirkulasjonspumpe. Jeg satte inn en Autoterm 5 Flow i eksisterende sløyfe, rett før varmtvannstanken. Varmeren har en medfølgende sirkulasjonspumpe som skal stå rett før varmeren. Ved kjøring av vannvarmeren stengte jeg en av ventilene til motor. Dermed hindret jeg sirkulasjon gjennom motor, samtidig som jeg fikk trykkutjevning med motorens ekspansjonstank. Etter installasjonen hadde jeg problemer med at det sirkulerte luftbobler i systemet. Hørte det på sirkulasjonspumpen, som ruset innimellom. Satte derfor inne en ekstra ekspansjonstank ved sirkulasjonspumpen. Jeg var nå kvitt luftproblemene, men jeg begynte å bli lei av å passe på ventilene hele tiden. Ofte glemte jeg å åpne den stengte ventilen ved kjøring, noe som medførte at motoren ikke varmet varmtvannstanken. Jeg installerte derfor en plateveksler, slik at de to sløyfene ble skilt helt fra hverandre. Dette opplegget er jeg veldig fornøyd med. Det går an å sette opp varmeren slik at varmerens sirkulasjonspumpe automatisk starter når motoren kjører. Når det gjelder spørsmålet ditt om å komme til oppvarmet båt, så leveres det en GSM-modul til den varmeren jeg har. Med den kan du starte varmeren fra mobil. Hvis du skal bruke et slikt oppsett som jeg har til å varme motor, kan du sette inn en ekstra sirkulasjonspumpe i motorkretsen. Da får du sirkulasjon i motor når du ønsker det. Ellers blir motoren overaskende varme ved kjøring av varmeren, selv uten sirkulasjon. Varmen forplanter seg gjennom det stillestående kjølevannet også. Jeg er eller svært fornøyd med Autoterm og med leverandøren Servitek. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Informativt og utfyllende svar! Hvilke type varmeveksler benyttet du? Er den ekstra ekspansjonstanken montert på samme høyde som motorens ekspansjonstank? Er det en lukkekontakt på varmeren som er koblet til tenningsbryter på motoren (for å starte sirk.pumpe ved drift motor)? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Martin_ skrev 18 minutter siden: Hvilke type varmeveksler benyttet du? Jeg kjøpte en Zilmet PT 30-20 plateveksler fra Heiz24 i Tyskland. Dette er en forholdsvis stor varmeveksler. 30 cm lang og med 20 plater. Tror det også kan fungere med en mindre. Ved motorkjøring ligger temperaturen i ekstern sløyfe bare så vidt under motortemperaturen. Kjøpte også tilpasset isolasjon. Martin_ skrev 29 minutter siden: Er den ekstra ekspansjonstanken montert på samme høyde som motorens ekspansjonstank? Ja, det er den. Men med separate sløyfer betyr det ingen ting. I samme sløyfe er det nok heller ikke så viktig så lenge man ikke åpner begge tankene samtidig. Martin_ skrev 30 minutter siden: Er det en lukkekontakt på varmeren som er koblet til tenningsbryter på motoren (for å starte sirk.pumpe ved drift motor)? Nei, kontrollenheten i varmeren leser spenningen og starter pumpen når spenningen er på ladenivå. Det er også mulig å styre dette manuelt. Et kort trykk på startknappen på panelet starter varmeren, mens den kun starter pumpen dersom man holder startknappen inne noen sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Det var jo en skikkelig veksler med bra isolering rundt, proft opplegg 👍 Men vil ikke sirkulasjonspumpen på varmeren da starte hver gang man ligger på landstrøm, og ladespenning øker? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 (redigert) Jeg har et tilsvarende opplegg, men bruker aldri vannvarmeren på diesel. Grunnen er ganske enkelt at den sammen med defrosteren tapper batteriene uforholdsmessig mye når jeg ligger i uthavn og trenger varme i kabinen. Når jeg er i marinaen varmer jeg med landstrøm, og under veis har jeg motorkretsen som varmer tilstrekkelig. Så for meg er egentlig vannvarmeren ganske bortkastet. Men defrosteren kjører jeg ofte for å få varmluft under veis. Redigert 7.September.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frivakt Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Martin_ skrev 31 minutter siden: Men vil ikke sirkulasjonspumpen på varmeren da starte hver gang man ligger på landstrøm, og ladespenning øker? Det stemmer. Så man må enten starte pumpen manuelt når man skal kjøre med motor, eller stoppe den når man skal ligge på landstrøm. Men begge deler styres enkelt fra panelet. NilsPils skrev 14 minutter siden: Jeg har et tilsvarende opplegg, men bruker aldri vannvarmeren på diesel. Grunnen er ganske enkelt at den sammen med defrosteren tapper batteriene uforholdsmessig mye når jeg ligger i uthavn og trenger varme i kabinen. Det er riktig at varmer og defroster til sammen trekker noe strøm. Vi har en batteribank på 360Ah, og vi benytter varmeren ofte. Det er klart at den kan ikke kjøre i timevis i uthavn. Etter en time eller to er det gjerne mer enn varmt nok. Da skrur vi av, og med lukket bakdør holder varmen seg bra i kabinen. Oppvarming av varmtvann trekker ikke all verden med strøm. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Frivakt skrev for 2 timer siden: Vi har en batteribank på 360Ah, og vi benytter varmeren ofte. Jeg må nok utvide batteribanken og skaffe meg en solcelle. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Timmeeh Svart 7.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2021 Mulig dette blir litt bortkastet for min del da jeg leser hva andre bruker det til.. Vvb har jo 230v element, så det jeg kommer til å bruke vannvarmeren til er jo i hovedsak å få lunk i motoren på vinteren så jeg får varm luft i kabinen kjapt ved oppstart. Kanskje kan dette gjøres billigere med en 230v motorvarmer med sirkulasjonspumpe? Få 60gr på kjølevannet så blir det jo fort varmt i båten, og jeg slipper kaldstartene jeg vegrer meg sånn over? Til å begynne med, det er jo en hel masse greier man må kjøpe når man fikser gammel båt??? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 7.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2021 https://www.okonomi-deler.no/tilbehor/elektrisk-tilbehor/motorvarmer/slangevarmer-defa/universalvarmer-1500w Denne er jo litt futt i. Med fjernstyring så har jeg vel varm motor på et par timer? Båten ligger i havn med 16a sikring til landstrøm. Er en slangevarmer uten pumpe noe særlig? Kanskje litt tryggere? Uansett hva jeg ender opp med så vil sikkert behovet justeres etter bruken av båten. så det er gøy å se hville løsninger dere endte opp med og hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.