Jump to content

Led strips med kontroller til soner i båt


frankive

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en 2m lang ledlist som jeg har testet litt ombord i båten med ulike plasseringer og ser et kjempepotensialt på en del steder for å få til en fin, indirekte og subtil belysning.

Det jeg da ser etter er følgende:

 

Hvite ledstrips 10 meter.  (helst normal hvit (ikke varm og ikke blå), skulle vel være rundt 3000k+ ca.?

En controller/hub hvor alle ledstrips blir terminert og kan dimmes sentralt.

Fjernkontroll for controller.

Løsningen skal kobles på båtbatteri og må derfor tåle fra 11.9V opp til 13.7V(ved landstrøm)

 

Det vil være strekk hvor jeg ikke ønsker led, f.eks. i enkelt hjørner. Jeg er her avhengig av at man f.eks. kan koble kabel (+ - ) for å viderføre strømmen mellom 2 ledstrips.

 

Har noen gjort noen tilsvarende og kan anbefale produkter til foråmet og nettbutikk med konkrete produkter?

Redigert av frankive (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt led controllere og fjernkontroller fra "Milight" som jeg har kjøpt på aliexpress til lignende formål, har ikke hatt problemer de 3 sesongene jeg har hatt dette i båten. Søk på f.eks "milight led controller" på aliexpress.com, finnes en jungel av varianter.  

Redigert av Jørgen Hellestø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt disse: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smartbelysning/smarte-paere-zigbee/gledopto-rgbcct-zigbee-kontroller-for-led-lister-p51266

Koblet direkte med 12V inn (husk sikring).

Ledstriper har jeg med variert hell kjøpt på ebay/aliexpress.

 

Kontrolleren over støttes av zigbee så den kontrolleres med Home Assistant som jeg også har i båten.

I tillegg så kan phillips hue bryterne linkes direkte. Liker designet på dem litt bedre enn konkurrentene. 

https://www.power.no/smarte-hjem/smart-belysning/smarte-kontakter-og-dimmere/philips-hue-dimmebryter/p-1142210/store/?gclid=Cj0KCQjwm9yJBhDTARIsABKIcGZZebFBdJTh1Nox-nmnAGB-KKCXBMU3CthGQDIMKGYMt_1Qtfqj84oaAjSsEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Om du skal bruke ledstripene som vanlig / bakgrunnsbelysning så vil jeg anbefale varm-hvit.

Vanlig hvit lys blir slitsomt i lengden, fint til å bruke i motorrom og slikt hvor man trenger godt lys.

 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf Det var gode tips! Kan da fint bruke Philips dimemren mot den kontrollen?

på den kontrollen har jeg da muligheter til å koble på 4 stk. en-fargede led-strips 12v om jeg forstår det riktig?

Om jeg f.eks. bruker wadatilkobling for å samle noen ledstrips kan jeg vel også koble på enda flere i praksis?

Link to post
Share on other sites

frankive skrev for 16 timer siden:

@Dreuf Det var gode tips! Kan da fint bruke Philips dimemren mot den kontrollen?

på den kontrollen har jeg da muligheter til å koble på 4 stk. en-fargede led-strips 12v om jeg forstår det riktig?

Om jeg f.eks. bruker wadatilkobling for å samle noen ledstrips kan jeg vel også koble på enda flere i praksis?

Du må vel ha en zigbee kontroller (homey, homeassistant etc) for å få bryter og releet til å snakke sammen? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...