Jump to content

Vribar propell; 2 versus 3 blader...


Nondeju

Recommended Posts

Hei sjøfolk,

 

Jeg leser meg opp for tiden og saumfarte forumet deres. 

 

Så for å samle tankene rundt vribare propell, sikkert flere har tenkt på:

 

Jeg ser sjark/andre båter med de to typene vribar propell: 2 og 3 blader.

Hva er fordel/ulempe med begge typene når det gjelder fremdrift/bruksverdi ( hastighet, drakraft, manuvrerbarhet, henge på plass ift fisking osv) og mekanisk sett ( er den ene mere idiotsikker, livslengde, ingeniørmessig konstruksjon, drivstoff forbruk, osv)

 

For å legge ned noen spørsmål:

 

Er det lett å bytte fra 2- til 3-bladet propell? Hvor mye mekking blir det?

 

Med samme motor, hva er fordelen eller ulempen med den ene eller andre typen ift hastighet og andre saker? Jeg har sett 17hk sjark med 3-bladet og 30hk med 2-bladet, og 100+hk med Warn gear og 3-bladet fast.

 

Jeg antar at man ikke får skuta forbi skrog-hastigheten ( snakker om 16-30hk Sabb eller lignende) nødvendigvis, men drivstofforbruket går opp "enormt"?

 

Mindre varmgang i motoren ved fisking med 2 bladet og "tomgang" pga mindre vann-motstand, eller mindre/mindre forbruk?

 

Lavere hastigheter mulig med 2-bladet ved fisking med samme turtall? ( og evt fordeler/ulemper).

 

3-bladet propell har konstruksjonsmessige fordeler at det er mindre slitasje på kabler/kraftoverføringer og holder lengere, også på grunn av mindre interne slitasje i propell-huset (eller hva det heter)?

 

Er det en ånd som sier: "Båten din kom med dette anlegget, så respekter disse særegenheter, og lær å sette pris på det, som f eks MB Unimog-miljøet har?

 

Gjerne lemp på evt spørsmål som dere kommer på for å gjøre tråden mest mulig komplett. Jeg savnet en slik dedikert tråd, så kanskje vi kan lage en til oss alle. Om det likevel finnes en slik tråd, har jeg ikke klart å finne den. Da legger vi denne død og maser jeg et annet sted. : )

 

J.

vribar propell.jpeg

Link to post
Share on other sites

Propeller og propellberegning er en meget komplex operasjon.  Antall blader en propell har er bare en liten del av alle parametrene. Ting som er veldig viktig er diameter, stigning, bladareal ,bladfassong, konstruksjon av hub, vinkel på aksel OSV.  Eivin Amble har skrevet mange artikkler om propeller i BM og må si jeg har lært masse der. ett propellblad er i teorien mest effektivt, men må ha stor diameter og får store vibrasjoner, noe som er lite praktisk.. alle propeller er et kompromiss. Moderne vridbaranlegg oppveier jo litt for problemstillinger på hvisse områder da.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kan bli en artig tråd å følge.

Fordelen med Sabb og vribart var å kunne ligge i ro under fiske uansett strøm.

Og greit når man går til kai.

Bakdelen på litt større anlegg er pris.

Da velges oftest sluregear. 

Har man en motor med toppturtall på 3600 eller høyere er "tomgangshastigheten" ikke så stor som de som har maks på 2200 hvor båten omtrent hopper når man kobler inn.

 

Ellers eksempel på en vripropell på en 25 fots båt som har stor trekkraft..

Her kan båtfører velge riktig stigning for å oppnå "maksturtall" på motor uavhenig av fart man oppnår når det slepes.

 

 

 

 

42988629_1058182374354123_6970677074675630080_n.jpg

35460449_955428314629530_8585680830620237824_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja Eivin Amble har skrevet noen meget interessante artikler, som overgår parametre av mine kunnskaper óg målet av denne tråden. Likevel, åpen for å berøre alt som er relatert.

 

Det må være også noen fiskere med erfaringer her ute også...og mekkere, og mennesker som har blitt glad i Sabb som meg selv.

 

Min diesel karrieren startet med MB 240 og 300 diesel og Unimog seinere. Men denne Sabben er å gå tilbake til en mere ur-variant av oljepresserne.

Hjalp en kompis overhale en 16hk to sylinder. Fasinerende enkel.

Nå blir det snart min tur å passe på en en stund.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...