Båtsn Startet 10.September.2021 Link til dette innlegget Startet 10.September.2021 (redigert) Jeg har 2stk Aqad30 (110hk) med 290Dp drev stående i en Windy 9800. Idag bikker den akkurat 20knop ved 3600rpm. Håper å komme opp på ihvertfall 25knop. Må muligens da også bytte propeller?? Motorene og drevene er i god stand og kunne tenke meg å oppgradere for å få ut mer hk. Jeg forstår det slik at Aqad31 med 130hk er bygd på den samme motor med med intercooler?? Har hørt en som nevnte at det var ennå mer å hente med enkel om/påbygging. Er det noen som har erfaring med en slik oppgradering? Har du deler eller kjenner noen er det et pluss☺️ Dersom dette skulle være et dødfødt prosjekt tar jeg ellers imot råd om evt motorbytte til denne båten. Bør ikke koster dressen? Bør da med fordel kunne gå på de eksisterende drevene (290Dp) Redigert 10.September.2021 av Båtsn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 2x kad32p er bare å smelle nedi, 168 eller 171hk i de. Godt skyv fra 1500rpm Men hadde det vært min båt, hadde jeg solgt begge motorene og drevene så satt en d6 nedi der Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Er nok to forskjellige motorer. 30 er antikk forkammer motor. 31 er erstatter for fisse på g med nyere teknologi. Går ikke å bygge om disse nei. Bytt til to 31 eller 32 motorer. Begge passer rett på. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mort1 Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Dieselpumpene kan enkelt skrues opp, slik at du får ca. 10% mer effekt. Du oppnår nok ikke 25 knop med dette. Det er viktig å vite at motor er i god stand før dette evt utføres. Aqad 31 er basert på samme blokken, men er en direkte innsprøytet motor med annen topp. 30 motoren er forkammer motor. Å bygge om fra 30 til 31 tenker jeg blir dyrt. Ihvertfall hvis det må settes vekk Enkleste oppgradering er antagelig å få inn 2 stk Aqad 31. Jeg mener den er levert med 150 hk i kraftigste utgave. Det finnes også Kad 32 motor med opp til 170 hk. Den er også basert på samme blokk. Med disse motorene kan du trolig bruke samme drev. Propellere må nok byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Topp/stempler er forskjellige. Å har ingen tro på dette lar seg overføre. Så har du kjøling som da må være krafigere for å klare mer belastning og varme. Så spørs om olje systemet klare kjøle stempler nok. Bare for å nevne noeså spørs om pumpa klare levere det nye dyser trenger. Så galskap å bare trnke tanken. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Guest Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 (redigert) Mort1 skrev 9 minutter siden: Dieselpumpene kan enkelt skrues opp, slik at du får ca. 10% mer effekt. Du oppnår nok ikke 25 knop med dette. Det er viktig å vite at motor er i god stand før dette evt utføres. Aqad 31 er basert på samme blokken, men er en direkte innsprøytet motor med annen topp. 30 motoren er forkammer motor. Å bygge om fra 30 til 31 tenker jeg blir dyrt. Ihvertfall hvis det må settes vekk Enkleste oppgradering er antagelig å få inn 2 stk Aqad 31. Jeg mener den er levert med 150 hk i kraftigste utgave. Det finnes også Kad 32 motor med opp til 170 hk. Den er også basert på samme blokk. Med disse motorene kan du trolig bruke samme drev. Propellere må nok byttes. 31 hadde vel 140 som maks, første 32 hadde 150hk Redigert 10.September.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtsn Svart 10.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Eika skrev 15 minutter siden: 2x kad32p er bare å smelle nedi, 168 eller 171hk i de. Godt skyv fra 1500rpm Drømmer selvsagt om disse motorene???. Jeg får være på utkikk og lagre et søk på Finn? + propeller da…. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 (redigert) Jeg har både 32p og c6, så da mangler du bare en 32 og ett sett c6 Den står i Kragerø, så det er ikke så lange veien for å hente heller :) Redigert 10.September.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtsn Svart 10.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 (redigert) Mort1 skrev 33 minutter siden: Enkleste oppgradering er antagelig å få inn 2 stk Aqad 31. Jeg mener den er levert med 150 hk i kraftigste utgave. Er kanskje det rimeligste bytte ja… og dersom jeg får tak i noen med 140-150 så begynner det å hjelpe ?? T ips gjerne om du vet om noen motorer?. Ikke mye på Finn disse dager. Redigert 10.September.2021 av Båtsn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtsn Svart 10.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Eika skrev 8 minutter siden: står Eika skrev 9 minutter siden: Jeg har både 32p og c6, så da mangler du bare en 32 og ett sett c6 Den står i Kragerø, så det er ikke så lange veien for å hente heller :) Tar gjerne en tur fra Porsgrunn til Kragerø?. Har sendt deg pm. Er det andre som brenner inne med en kad32 + evt propeller er jeg også interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Eika skrev for 13 timer siden: 31 hadde vel 140 som maks Ihht denne siden http://www.crommarine.se/volvo_penta/volvo_penta_sterndrive_engine_di.htm så er aqad 31p-a og Aqad 31x levert med 150hk. Det kan være at de her har oppgitt effekt på veivaksel istedenfor på propelaksel, men jeg har trodd at det skal oppgies effekt på propellaksel når det er snakk om drev... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Eika skrev for 13 timer siden: 2x kad32p er bare å smelle nedi, 168 eller 171hk i de. Godt skyv fra 1500rpm Enig Å tyne de gamle 30 motorene fører nok ikke noe godt med seg i lengden. Eika skrev for 13 timer siden: Men hadde det vært min båt, hadde jeg solgt begge motorene og drevene så satt en d6 nedi der Ja, det er sikkert ikke dumt. Men det drar vel med seg litt mer jobb en folk flest er klar for Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Komodo skrev for 2 timer siden: Ja, det er sikkert ikke dumt. Men det drar vel med seg litt mer jobb en folk flest er klar for Det er jo relativt enkel jobb det, bare å støpe igjen begge hullene i akterspeilet og nye motorvanger, sånn passe kort fortalt. Men det er mange som tar på seg sånne jobber til en relativt fornuftig pris Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Hvordan opprettholder du stivheten i akterspeilet når du støper igjen to hull og tar ut et nytt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Jeg har pleid å bygge opp med finerplater som jeg støper imellom lagene, når platene er montert så sparkler jeg rundt platene sånn at det blir "hel ved", så støper godt innvendigt og utvendigt, så setter jeg somregel ett par knestøtter opp på de gamle hullene. Det er vist overkill ifølge ett par andre jeg kjenner som har gjort denne jobben svært mange ganger Jeg har bare gjort den jobben 4 ganger, men det har holdt til nå :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Eika skrev 4 minutter siden: Jeg har pleid å bygge opp med finerplater som jeg støper imellom lagene, De platene tilpasser du hullet som skal støpes igjen? Det jeg tenker på er at et originalt akterspeil har innstøpte finerplater over hele akterspeilets bredde og høyde. Dersom man setter inn en løs bit i hullet får denne ingen styrke. Man er da avhengig av at laminatet på hver side av kjernen tar opp belastningen. Men kneplatene du støper inn stiver selvsagt opp. Presiserer at jeg ikke vet hvordan et slikt akterspeil er dimensjonert, og hvilke krefter som skal tas opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 De platene tilpasser jeg hullet som de skal monteres i. Har også gjort dette på den store speedbåten min, tetta igjen 3 hull i akterspeilet og nå skal det hardtestes med hydraulisk lift og 3 store 3.3L v6 2taktere bakpå Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Betyr det at kryssfinerplaten i akterspeilet egentlig bare tar opp kompresjonskrefter, ikke bøyemoment? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 (redigert) Det bøyer seg noe, men ikke i nærheten av like mye som akterspeilet til en påhengsmotor Det er nok flere på forumet som kan mye mer enn meg om det teoretiske, jeg har bare gjort det sånn læremesterene mine(de har jobba med og på båt, lenger enn jeg har levd) har lært meg opp, holdt har det også gjort i flere år. Noen er teoretikere og andre er mer praktisk anlagt, jeg er blandt de siste. Redigert 11.September.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Okkaby skrev On 10.9.2021 at 22.10: <> 31 er erstatter for fisse på g med nyere teknologi. <> Kan du utdype?.. Spør for en venn ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Eika skrev for 4 timer siden: Det er nok flere på forumet som kan mye mer enn meg om det teoretiske, jeg har bare gjort det sånn læremesterene mine(de har jobba med og på båt, lenger enn jeg har levd) har lært meg opp, holdt har det også gjort i flere år. Det spiller ingen rolle hva teoriene rundt dette er så lenge det holder i praksis. Jeg prøver bare å få et innblikk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Fantino skrev for 1 time siden: Kan du utdype?.. Spør for en venn ? Elsker Fisse så klart(er jo Dansk) PS: Ja jeg så feilen, men fik ikke endret det, da det var for sent å redigjere Sådan går det via mobil hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.