Jump to content

Mer hk ut av Aqad30?


Båtsn

Recommended Posts

Jeg har 2stk Aqad30 (110hk) med 290Dp drev stående i en Windy 9800. 
 

Idag bikker den akkurat 20knop ved 3600rpm. Håper å komme opp på ihvertfall 25knop. Må muligens da også bytte propeller?? 

Motorene og drevene er i god stand og

kunne tenke meg å oppgradere for å få ut mer hk. 
 

Jeg forstår det slik at Aqad31 med 130hk er bygd på den samme motor med med intercooler??

Har hørt en som nevnte at det var ennå mer å hente med enkel om/påbygging. 
 

Er det noen som har erfaring med en slik oppgradering? 

 

Har du deler eller kjenner noen er det et pluss☺️
 

 

Dersom dette skulle være et dødfødt prosjekt tar jeg ellers imot råd om evt motorbytte til denne båten. Bør ikke koster dressen?
Bør da med fordel kunne gå på de eksisterende drevene (290Dp) 

Redigert av Båtsn (see edit history)
Link to post

Dieselpumpene kan enkelt skrues opp, slik at du får ca. 10% mer effekt.  Du oppnår nok ikke 25 knop med dette.

Det er viktig å vite at motor er i god stand før dette evt utføres.

 

Aqad 31 er basert på samme blokken, men er en direkte innsprøytet motor med annen topp. 30 motoren er forkammer motor.  Å bygge om fra 30 til 31 tenker jeg blir dyrt. Ihvertfall hvis det må settes vekk

 

Enkleste oppgradering er antagelig å få inn 2 stk Aqad 31. Jeg mener den er levert med 150 hk i kraftigste utgave.

Det finnes også  Kad 32 motor med opp til 170 hk.  Den er også basert på samme blokk.

Med disse motorene kan du trolig  bruke samme drev.

Propellere må nok byttes.

 

Link to post

Topp/stempler er forskjellige. Å har ingen tro på dette lar seg overføre.

Så har du kjøling som da må være krafigere for å klare mer belastning og varme. Så spørs om olje systemet klare kjøle stempler nok. Bare for å nevne noeså spørs om pumpa klare levere det nye dyser trenger.

Så galskap å bare trnke tanken.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Mort1 skrev 9 minutter siden:

Dieselpumpene kan enkelt skrues opp, slik at du får ca. 10% mer effekt.  Du oppnår nok ikke 25 knop med dette.

Det er viktig å vite at motor er i god stand før dette evt utføres.

 

Aqad 31 er basert på samme blokken, men er en direkte innsprøytet motor med annen topp. 30 motoren er forkammer motor.  Å bygge om fra 30 til 31 tenker jeg blir dyrt. Ihvertfall hvis det må settes vekk

 

Enkleste oppgradering er antagelig å få inn 2 stk Aqad 31. Jeg mener den er levert med 150 hk i kraftigste utgave.

Det finnes også  Kad 32 motor med opp til 170 hk.  Den er også basert på samme blokk.

Med disse motorene kan du trolig  bruke samme drev.

Propellere må nok byttes.

 

 

31 hadde vel 140 som maks, første 32 hadde 150hk 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Mort1 skrev 33 minutter siden:

Enkleste oppgradering er antagelig å få inn 2 stk Aqad 31. Jeg mener den er levert med 150 hk i kraftigste utgave.

Er kanskje det rimeligste bytte ja… og dersom jeg får tak i noen med 140-150 så begynner det å hjelpe ??

T

ips gjerne om du vet om noen motorer?. Ikke mye på Finn disse dager. 

Redigert av Båtsn (see edit history)
Link to post
Eika skrev 8 minutter siden:

står

 

Eika skrev 9 minutter siden:

Jeg har både 32p og c6, så da mangler du bare en 32 og ett sett c6 

 

Den står i Kragerø, så det er ikke så lange veien for å hente heller :) 

Tar gjerne en tur fra Porsgrunn til Kragerø?. Har sendt deg pm. 
 

Er det andre som brenner inne med en kad32 + evt propeller er jeg også interessert. 

Link to post
Eika skrev for 13 timer siden:

31 hadde vel 140 som maks

Ihht denne siden

http://www.crommarine.se/volvo_penta/volvo_penta_sterndrive_engine_di.htm

så er aqad 31p-a og Aqad 31x levert med 150hk. Det kan være at de her har oppgitt effekt på veivaksel istedenfor på propelaksel, men jeg har trodd at det skal oppgies effekt på propellaksel når det er snakk om drev...

Link to post
Eika skrev for 13 timer siden:

2x kad32p er bare å smelle nedi, 168 eller 171hk i de. Godt skyv fra 1500rpm 

Enig :thumbsup: Å tyne de gamle 30 motorene fører nok ikke noe godt med seg i lengden. 

 

Eika skrev for 13 timer siden:

Men hadde det vært min båt, hadde jeg solgt begge motorene og drevene så satt en d6 nedi der 

Ja, det er sikkert ikke dumt. Men det drar vel med seg litt mer jobb en folk flest er klar for :wink:

Link to post

Jeg har pleid å bygge opp med finerplater som jeg støper imellom lagene, når platene er montert så sparkler jeg rundt platene sånn at det blir "hel ved", så støper godt innvendigt og utvendigt, så setter jeg somregel ett par knestøtter opp på de gamle hullene. Det er vist overkill ifølge ett par andre jeg kjenner som har gjort denne jobben svært mange ganger 

 

Jeg har bare gjort den jobben 4 ganger, men det har holdt til nå :) 

Link to post
Eika skrev 4 minutter siden:

Jeg har pleid å bygge opp med finerplater som jeg støper imellom lagene,

De platene tilpasser du hullet som skal støpes igjen? Det jeg tenker på er at et originalt akterspeil har innstøpte finerplater over hele akterspeilets bredde og høyde. Dersom man setter inn en løs bit i hullet får denne ingen styrke. Man er da avhengig av at laminatet på hver side av kjernen tar opp belastningen. Men kneplatene du støper inn stiver selvsagt opp. 

 

Presiserer at jeg ikke vet hvordan et slikt akterspeil er dimensjonert, og hvilke krefter som skal tas opp. 

Link to post

Det bøyer seg noe, men ikke i nærheten av like mye som akterspeilet til en påhengsmotor

 

Det er nok flere på forumet som kan mye mer enn meg om det teoretiske, jeg har bare gjort det sånn læremesterene mine(de har jobba med og på båt, lenger enn jeg har levd) har lært meg opp, holdt har det også gjort i flere år. Noen er teoretikere og andre er mer praktisk anlagt, jeg er blandt de siste. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Eika skrev for 4 timer siden:

Det er nok flere på forumet som kan mye mer enn meg om det teoretiske, jeg har bare gjort det sånn læremesterene mine(de har jobba med og på båt, lenger enn jeg har levd) har lært meg opp, holdt har det også gjort i flere år.

Det spiller ingen rolle hva teoriene rundt dette er så lenge det holder i praksis. Jeg prøver bare å få et innblikk :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...