Jump to content

Biltema epoxy filler - erfaringer?

Napoli

Recommended Posts

Jeg har kjøpt med meg en boks med Biltemas epoxy filler, for å korrigere en ujevn glassfiberreparasjon på kjølen av en jolle.

Noen som har erfaringer med denne? 

https://www.biltema.no/en-no/boat/boat-care/epoxy/lightweight-epoxy-filler-2000042332

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 2 minutter siden:

Jeg har kjøpt med meg en boks med Biltemas epoxy filler, for å korrigere en ujevn glassfiberreparasjon på kjølen av en jolle.

Noen som har erfaringer med denne? 

https://www.biltema.no/en-no/boat/boat-care/epoxy/lightweight-epoxy-filler-2000042332

Lett å bruke denne. Blander 50/50 og smører på. Lett å slipe over når den har herdet. Er det stort område du skal korrigere?

Har brukt denne til småreperasjoner på høsten ned i 10 grader, og det har gått fint ifht herdinga.

Landcrab skrev Just now:

Lett å bruke denne. Blander 50/50 og smører på. Lett å slipe over når den har herdet. Er det stort område du skal korrigere?

Har brukt denne til småreperasjoner på høsten ned i 10 grader, og det har gått fint ifht herdinga.

Flott, det var det jeg håpet at skulle være svaret. 

Området er ca 50x7 cm. Må bygge litt opp, da glassfiberen "buler" litt over gammel kjølhøyde noen steder. Jeg har ikke gjort selve reparasjonen (kjøpt båten brukt med reparasjonen gjort), men den ser/høres ok ut.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Hulda skrev 3 minutter siden:

Har bruk tilsvarende med tilsatt glassfiber. Utrolig bra resultat. Påført 2005, holder enda. 

Ferdig med innblandet glassfiber, eller klippet du opp matte og mikset inn? (Går det an egentlig? - og har det noe for seg?)

Da kan jeg jo komme med min egen tilbakemelding også. Syns denne fungerte fint, lett å jobbe med, og passe rask herding i 10-12 grader. Veldig lett å slipe på. Mulig at dere som synes den herder fort har jobbet i høyere temperaturer?

Hulda skrev for 5 timer siden:

Hvilken er 'denne'?

Den i linken ? :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Napoli skrev for 13 timer siden:

Da kan jeg jo komme med min egen tilbakemelding også. Syns denne fungerte fint, lett å jobbe med, og passe rask herding i 10-12 grader. Veldig lett å slipe på. Mulig at dere som synes den herder fort har jobbet i høyere temperaturer?

I tillegg til temperatur spiller mengde du blander inn. Det er en sterk eksoterm reaksjon (dvs avgir varme mens det herder) og blandes det mye som man har i en beholder litt for lenge da herder det veldig fort. 

På spakel basert på polyester kan mengden herder varieres og dermed herdetid. Biltemas glassfibersparkel som har blitt nevnt av noen i denne tråden er en polyestersparkel.

Biltemas epoxy filler er IKKE en polyestersparkel. På epoxy skal det ALLTID brukes spesifisert blandingsforhold. Ellers oppnåes det ikke riktig styrke og hardhet.

Litt merkelig at noen svarer med sine erfaringer med polyestersparkel når trådstarter spør etter erfaringer med epoxysparkel. Har de ikke skjønt at dette er to helt forskjellige produkter?

Santa_Claus skrev 1 time siden:

Litt merkelig at noen svarer med sine erfaringer med polyestersparkel når trådstarter spør etter erfaringer med epoxysparkel. Har de ikke skjønt at dette er to helt forskjellige produkter?

Hvem har svart med erfaring med polyestersparkel? Hvis det er meg du referer til kan jeg presisere; Det er avhengig av total mengde du blander, forsatt med riktig forhold herder/resin. Jeg mente ikke at du kan variere mengde herder. Hvis du blander totalt 10g vs 100 kg epoxy i en beholder blir det stor forskjell på temperaturutviklingen og hvor raskt det geler. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...