Jump to content

Hello, kan jeg bruke denne ekkolodd på båten min?


Theguy

Recommended Posts

Hi, jeg er ganske uerfarne med båter, men må ha en ekkolodd.

Båten min er en askeladden 645 fra 2002, og har en innenbords motor.

Kan jeg bruke denne ekkolodd?  

 

 

Garmin Striker Vivid 7sv med GT52HW-TM  

 

https://www.finn.no/223906151

 

Det var en som spørt om jeg hadde dobbelt skråg, men jeg har ikke peiling for å være helt ærlig.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en svinger som skal monteres bak båten ut fra det jeg kan se.

 

https://seatronic.no/garmin-gt52hw-tm-hekkmontert-ekkoloddgiver

 

Det betyr at den bør monteres bak, i kanten mellom der bunnen slutter og akterenden starter. 

 

Følg monteringsanvisningen. Den skal monteres lengst vekk fra propellen, men også et sted der det ikke er turbulens i vannet. 

 

Noen skrur den fast i glassfiberen, men selv har jeg limt fast en impregnert trekloss som er "malt" med Tec7, og som giveren er skrudd i. Har holdt for meg. Jeg hadde ikke lyst på flere hull i glassfiberen. 

 

Du kan også montere den fast inne i båten, men da blir signalene svakere, og da MÅ du være helt sikker på at det ikke er luftbobler mellom svinger og vannet. Det finnes ulike metoder for dette. Men jeg anbefaler å ha den på utsiden hvis du skal finne fisk.

Link to post
Share on other sites

On 9/12/2021 at 4:53 PM, Grand Banks jr said:

Hvis du skal fiske i saltvann så hør på @abbor. Det er stor forskjell på svingere.  Mange svingere er beregnet til bruk i ganske grunne ferskvann, og saltvann er både dypere og påvirker ekkoloddet en del. Uten at jeg kan det tekniske om det.

 

Takk, jeg tror jeg skal poste en annen tråd om dette, jeg er veldig usikkert, helt sikkert at  de i butikkene prøve å selge meg noe jeg ikke trenger..

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
Theguy skrev On 11.9.2021 at 10.07:

https://www.finn.no/223906151

 

Det var en som spørt om jeg hadde dobbelt skråg, men jeg har ikke peiling for å være helt ærlig.

Hvis det var en som skal selge hekkmontert svinger som spør om du har dobbelt skrog så er jo det et litt rart spørsmål hvis du skulle montere den hekkmonterte på hekken, for da har det vel ingen betydning om skroget er dobbelt elelr ikke. Det er hvis man skal innvendig og sende signalet gjennom bunnen av båten det er av betydning.

 

Selv har jeg hekkmontert og det fungerer stort sett greit. Men noen ganger når jeg kommer opp i fart så blir det 0,0 meters dybde. Dette er visst ganske vanlig på hekkmonterte da det blir noe turbulens og luft der. Når jeg da slakker av til jeg blir innhentet av hekkbølgen så er alt i orden igjen og jeg kan gi på og som regel slippe unna problemet.

 

Det har riktignok hendt dette har skjedd også i lav fart på ca 4-6 knop en sjelden gang, men det er med svingeren montert rett foran propellen. Svingeren skal jo monteres langt unna propellen (og helst på en bestemt side i foorhold til rotasjonsretning på propellen, som er riktig hos meg). Men så kom det en propell til på båten min etter at ekkoloddet var montert, og dem propellen måtte komme på den sida hvor ikke badetrappa var, men hvor ekkoloddet stod. Men det problemet oppstår så sjelden at jeg tror ikek jeg gidder å flytte ekkoloddet over på andre siden, som også betyr noen nye hull i skroget.

 

Trenger du forresten et så veldig dyrt ekkolodd? Det koster jo mange tusen kroner det du linker til. Selv kjøpte jeg et til ca 1300 kr på Jula for litt over 2 år siden, og det har fungert fint for meg. Jeg ser dybden (stort sett) og det kommer opp symbol for fisk og dybden de er på. Og hvis jeg ligger i ro og hiver ut makrellsnøret så er loddet i bunn tolket som en fisk, så da kan jeg se hvor langt ned jeg har sluppet denne (og det er en bekreftelse på at den finner dybden på ting i vannet). Prisen har vel steget litt, men ikke så veldig mye.

 

Det du kikker på har vel litt fler funksjoner, men har du bruk for det og er det verdt pengene?

 

Mitt har også vanntemperatur.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...