AkselJ Startet 11.September.2021 Link til dette innlegget Startet 11.September.2021 (redigert) Hei, Jeg kjøpte nylig min første Seilbåt en Albin Vega 27, jippi! …med en sprukket dørken i cockpiten. I dørkenet er det en fastskrudd del som utgjør det meste av gulvet i brønnen i cockpiten. Om man har et nytt dørken så er det en grei ting å skifte. Selgeren sa at det var en enkel sak å få tak i, men jeg har ikke klart å finne noen som selger den slags på nett. Er det noen her på forumet som har vet hvor man kan få tak i nye dørken til en Albin Vega 27, eller hvor man kan få det reparert? Redigert 11.September.2021 av AkselJ (see edit history) Link to post
Krimart Svart 12.September.2021 Link til dette innlegget Svart 12.September.2021 Forstår ikke helt hva du mener? Har du noen bilder? Link to post
AkselJ Svart 12.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2021 (redigert) Takk for engasjement. Her er et bilde jeg fant på nett som gir en god oversikt av luka/dørken jeg trenger å skifte/reparere. Nederst er det to bilder av virkeligheten. Jag har et par litt dårlige bilder av de faktiske dørken, som har en ettermontert serviceluke (som også er ødelagt). Målene kan også ses i hvit perle. Øverst til høyre , under skoen på dette bildet kan man skimte gaffa som skjuler sprekken. Til venstre for dette så ser man en skrue-rekke som holder en midlertidig forsterkning på plass. Redigert 12.September.2021 av AkselJ (see edit history) Link to post
Krimart Svart 15.September.2021 Link til dette innlegget Svart 15.September.2021 Aha, da forstår jeg bedre. Det finnes sikkert noe forum for Albin Vega eiere du kan spørre. Slike plastluker du har gaffa på finnes det mange varianter av du kan kjøpe, pass på å velge en variant beregnet på dørk og som tåler å bli tråkket på. Men egentlig trenger vel du en hel ny plate. Det er mulig disse kan kjøpes, hvis ikke må du trolig lage en selv eller reparere den du har. Hva slags materiale er den laget av? Link to post
AkselJ Svart 20.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Takk for svar. Tror den er laget av glassfiber. Det er helt sikkert overkommelig å reparere om man har plass til å gjøre det. Det er kanskje det som må til. Forsøker et par Albin-forum først eller noen vrakhandlere. Om du vet om noen som vraker båter og selger deler på den måten, så er det bare å skrike ut. Link to post
Krimart Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Er det glassfiber+ polyester er det overkommelig å reparere den selv. Men de plast-lukene med sprekk, er det noe som har kommer til siden? Er det noe tidligere eier har satt inn p.g.a skaden? Link to post
Bergen Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 Er ganske sikker på at det lå en Vega i "haugen" av vrakbåter (godkjent mottak) hos Norscrap West på Askøy når jeg passerte dem på søndag. Jeg tror egentlig ikke at de driver med salg av brukte deler til småbåter (det står spesifikt at de ikke gjør det for bildeler), men du risikerer ikke annet enn et avslag om du spør dem. https://www.norscrapwest.no/tjenester/hugging-av-skip-og-fartoy-?gclid=EAIaIQobChMIrdan74KQ8wIVxgUGAB2obQuzEAAYASAAEgKGavD_BwE Link to post
Bergen Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Båten er fortsatt urørt Link to post
Geb Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Søk opp "Albin Vega Group" på facebook. Der finner du flere tips. Disse dørkplatene er i svakeste laget (hvertfall uten teak-trallverk eller tilsvarende over), så løsningen til tidligere eier med å lage en ekstra luke i dørkplaten har ikke vært så gjennomtenkt. Link to post
AkselJ Svart 27.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Bra tips der @Bergen, jeg forsøker å ta kontakt med dem. @Geb det var sikkert ikke en klok avgjørelse å svekke konstruksjonene ekstra. Angående trallverk, så tenker jeg å få tak i noe slikt. Har dere erfsring med å lage slikt, eller kjøpes det på mål? Link to post
Geb Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 I Vegaen jeg hadde fulgte det med, vet ikke om tidligere eier hadde laget selv eller ei. Vær oppmerksom på at trallverket ikke må være for tykt, da kommer det borti rorkulten. Link to post
AkselJ Svart 26.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 Tenker det er hyggelig å vise hva jeg endte opp med å gjøre. Det ble mange timer, men nå har jeg både kunnskaper og ferdigheter med glassfiberarmert epoxy. Påstanden om at dørken er i svakaste laget støtter jeg fult og helt. Da jeg begynte å slipe i det originale arbeidet kom det frem flere defekter som jeg valgte å håndtere, når jeg først var i gang. Jeg valgte å forsterke område rundt luka og avrunde hjørnene for å redusere spenningene der. I tillegg gikk jeg for å beholde serviceluka for enkel tilgang til smørekoppen til propellakslingen. Med det så krysser jeg fingrene for at den holder godt, men et tralleverk vil nok uansett vurderes. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn