Jump to content

Suzuki DT90 - Gåen ECU?


Steinrawr

Recommended Posts

Tjohei. D

 

Jeg har noen problemer med min 1999 modell Suzuki DT 90, V4 og har forsøkt nærmest alt i min makt. Heldigvis har suzuki utrolig dårlige verkstemanualer som ikke samsvarer helt med motorene mine, så.. hurra for det.

 

Symptomer: 

  • Går ujevnt og rykker
  • Treg respons / bogging / rykker mer når jeg gir gass
  • Lite kraft 

 

Hva har jeg gjort, og utelukket:

  • Nye tennplugger - riktig gap
  • Bensintilførsel - får nok bensin
  • Forgasser renset - flottører justert
  • Forgasser tunet til spec - vaiere og stag er synkronisert
  • Luftinntaket er åpent
  • Tennhetter og coiler fungerer normalt og har motstand etter spec (har byttet på dem og testet, problemet er likt)
  • Primary Coils (på flyhjulet) målt til 220 Ω (innenfor spec)
  • Condenser Coils (på flyhjulet) målt til 220 Ω (innenfor spec)
  • Batteriladecoil målt til 0,2 Ω (innenfor spec)
  • Motoren er ellers hel og pen og alle kontakter sitter godt.

 

Slik dette ser ut for meg, er det ECU som ikke gir riktig informasjon ut til tenningsystemet. Når jeg tar ut tennhetten på sylinder 2 under gange skjer det ingenting. Ingen endret gange, tikking eller tilsvarende som kommer når jeg trekker ut andre tennhetter, og derfor mistenker jeg at det er noe galt med tenningen og ECU. Når jeg prøver andre coiler og tennhetter på samme signal som sylinder 2 tenner den fortsatt ikke, men de ser ut til å funke ellers.

 

Så vidt jeg vet skal sylinder 1+4, 2+3 tenne samtidig. Her kan du se en video av at jeg prøver å kjøre båten: 

 

Hva tror du dette kan være? 

Er jeg på riktig spor? 

Hvor i all verden kan jeg få tak i en ECU å evt. teste med? En 20 år gammel motor er det ikke bare-bare å finne deler til, og det er tilsynelatene ingen verksteder som har diagnoseutstyr til disse lengre heller.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en forgassermotor så har du nok ingen ECU.

 

Derimot antagelig en slik https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=215250782

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 time siden:

Hvis du har en forgassermotor så har du nok ingen ECU.

 

Derimot antagelig en slik https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=215250782

Du har selvfølgelig helt rett!

CDI er riktig! 👍😊

 

Taskeladden skrev 51 minutter siden:

hva sier en kompresjonstest? 

 

 

Har tatt flere. 

Kald: 105-110 psi på alle

Varm: 105 psi på alle

 

Arny skrev 30 minutter siden:

Prøv å flytte pulser/trigger coil nærmere svinghjulet-synes å huske en suzuki eier som gjorde det med hell.

 

Hm! Det kan jeg jo forsøke på! Er ikke mye å gå på der, men skal se hva som går. 

 

Har prøvd å ta av svinghjul også, men det er jaggu godt fastrusta 😂

Link to post
Share on other sites

Skal forsøke meg på å måle hva pulse coils gir av spenning i dag, men er litt blank på hvordan? Er det nok å kjøre starter for å måle? Eller bør helst motor gå?

 

Det kan se ut som den ene pulscoilen er litt langt unna, faktisk. Denne er vesentlig lengre unna 

1747113485_2021-09-1411_47_01-Foto-GoogleFoto.jpg.8a3c2069279e41c7dfbe30acec63b008.jpg

enn denne

1062649654_2021-09-1412_01_15-.jpg.bb08236bcac8f409203f2ae06444012d.jpg

 

I tillegg skulle jeg tatt av svinghjulet, men det sitter jævlig fast. Tror dere svinghjulet tåler å bli presset av med en slik trearmet avdrager? Har ikke bolter og utstyr for å presse av ellers.

1055900582_2021-09-1411_49_16-Avtrekker-Biltema_no.jpg.326c3161f44330717e2921975de76a28.jpg

Link to post
Share on other sites

Kom på at jeg hadde et hjullageravdragerverktøy, og jaggu passet det med noen bolter jeg fant liggende og svinghjulet kom av.

 

Fikk justert pulse coils. De er nå så perfekt plassert at jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det skal være greit, men motor går enda ujevnt og har svak gnist, spesielt ille på syl. 2.

 

Har forsøkt litt mer feilsøking nå: 

Pulse Coil 1 gir tydelig 10-15 vac når svinghjulet passerer.  Pulse Coil 2 gir såvidt 3vac..

Samme resultat før og etter justering. I tillegg måler jeg 220Ω på begge, som skulle tilsi at de begge er i orden, men likevel er de ikke det?

 

Jeg har ikke målt spenningen etter CDI, men det er såvidt gnist i sylinder 2, de andre er litt sterkere.

 

Noen med geniale forslag til videre feilsøking eller mulige syndebukker?

Redigert av Steinrawr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen tanke, siden puls coil bare forteller CDI når den skal tømme strøm ut i tennpluggen er jo at det kanskje er en annen coil som ikke leverer som den skal? Men hvilken er det i så fall? Jeg har jo målt motstand i alle, og alle har motstand iht. bruksanvisningen.

image.png.3858eddf9aeef35eabe861fcac1e6314.png

Slik ser det ut under svinghjulet

  • 10 - Pulse Coils 
  • 7 - Coil, battery charging no.1
  • 8 - Coil, battery charging no.1
  • 4 - Coil, magneto primary 1
  • 5 - Coil, magneto primary 2
  • 12 - Coil, gear counter
Link to post
Share on other sites

jerognal skrev for 10 timer siden:

Defekt pluggkabel? De varer ikke evig. Mulig du da må skifte coilen om pluggkabel er støpt fast.

Har forsøkt å omrokkere alle coilene/pluggkabler og samme resultat. 

 

Måler også riktig motstand i hetter og kabling. 

 

Det er gnist, men den er veldig svak på sylinder 2.

 

Hvis jeg starter motor og drar ut tennkabel på sylinder 2 eæhører jeg Ingen forskjell på gange, og tennhetta er helt stille. 

 

Derimot når jeg drar ut noen andre sylindre går motor merkbart ujevnt og det kommer en veldig tydelig tikkelyd fra tennhetta. 

Link to post
Share on other sites

Arny skrev for 18 timer siden:

mål spenningen som går til den svake coilen når motoren går,og sammenlign med de andre. Du må da bruke et peak voltmeter for å få rett måleverdier-bare å google.

 

Har ikke peak voltmeter, men jeg måler helt tydelige forskjeller på pulse coils i alle fall. Men, primary coils (som jeg mistenker bygger spenningen til kondensatorene i CDI) har jeg ikke fått målt på noe vettug måte enda. 

 

Uansett er det tilnærmet umulig å få tak i deler til denne motoren, så jeg er litt stuck uansett. Ikke Bare-bare å fikse selv om jeg finner feilen når jeg er prisgitt at noen selger en delemotor med fungerende deler. 

 

Regner med du mener å google hvordan jeg får laget eller skaffet et "peak voltmeter", for google har nesten null info på denne motoren. Dette er alt jeg har klart å spore opp vedr. måleverdier på tenning:1693118606_2021-09-1315_59_55-SuzukiOutboardWorkshopServiceManual-AllMotorsbyglsense-issuu.jpg.6e23b5f1eb5e1088f8d6a87ce35fb454.jpg

 

Iht. til denne informasjonen er alt i orden...

Link to post
Share on other sites

Heile service manualen ligger her:

Tror du har rett i det med Primary coils, dei lager spenning til coilene.

Men trur (her kan eg ta feil) at den eine lager strøm til f.eks 1 og 2, og andre til 3 og 4.

 

Har hatt samme motor selv, men hadde ikke problem med den.

Hadde/har ein DT140 (som ligger på pall og venter på båten skal bli ferdig oppshinet), den hadde ein gang tidligere noen elektriske problem i strømforsyningen til coiler, det viste seg til slutt å være dårlig kontakt i ein av ledningene/koblingene mellom Primary coil og CDI/ECU (denne er EFI).

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

Bergsholmen skrev for 8 timer siden:

Heile service manualen ligger her:

Tror du har rett i det med Primary coils, dei lager spenning til coilene.

Men trur (her kan eg ta feil) at den eine lager strøm til f.eks 1 og 2, og andre til 3 og 4.

 

Har hatt samme motor selv, men hadde ikke problem med den.

Hadde/har ein DT140 (som ligger på pall og venter på båten skal bli ferdig oppshinet), den hadde ein gang tidligere noen elektriske problem i strømforsyningen til coiler, det viste seg til slutt å være dårlig kontakt i ein av ledningene/koblingene mellom Primary coil og CDI/ECU (denne er EFI).

 

 

Yes, den manualen har jeg fulgt. Og av en eller annen grunn er den et hakk mer mangelfull på DT90 på en del. 

 

Ja, du har helt rett, det er to primary coils og de genererer strøm til hvert sitt par sylindre. Jeg har faktisk ikke gått over alle ledningene, men det er litt spesielt at jeg måler korrekt motstand på alle coilene. Jeg får riktig måleverdi iht. bildet jeg la ut over, når jeg måler fra ledningene som går inn til CDI. Jeg finner ingen info på hvilke verdier som skal være ut fra CDI.

 

Jeg ser jo at voltmeteret mitt gir vesentlig lavere volt på en av coilene enn den andre. Samme resultat på pulscoil. Men har jo ikke noe nøyaktig tall. De fleste online suzukiforhandlere er fri for coiler, hurra. :lol:

 

Jeg lot motor gå i 10-15 minutter på tomgang/lav gass i går, og inspiserte pluggene. 

Sylinder 1: Svart, tørr

Sylinder 2: Ingen tegn til gnist, plugg helt blank og dekket i olje/bensin

Sylinder 3: Ingen tegn til gnist, plugg helt blank og dekket i olje/bensin

Sylinder 4: Gråbrun, tørr

 

I tillegg prøvde jeg å koble ut TPS og oljeinjeksjonen fra CDI etter tips fra noen andre som hadde hatt lignende problemer. absolutt ingen forskjell jeg klarte å observere eller høre, men jeg skal forsøke å koble totaktsolja helt av, og blande en egen liten bensinkanne og kjøre direkte fra den, for å være helt sikker på at ikke motoren drukner i olje.

 

I mellomtiden får jeg bare tråle internett etter coiler og evt en reserve CDI. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...