Jump to content

Beste turseilere under 26 fot?


zooper

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en seilbåt som barna også har lov til å ta ut alene, altså under 8 meter (26 fot). Den vil bli brukt av til dags og helgeturer i Oslofjorden, ofte med to voksne og to barn - eller de voksne eller barna alene (under 16 år). Ferien vil tilbringes på leid seilbåt på 42-46 fot.

 

Vi er godt vant med store fullspekkede båter, så er litt kresne på utstyr - men mindre kresne på det kosmetiske.

 

Jeg har sett litt på Maxi 77 (26 fot), men de fleste er veldig dårlig utstyrt. Det gir ikke mye mening å investere +100.000,- i utstyr til en båt til 35.000,- og som fortsatt vil være "primitiv". Jeg vil helst at tidligere eier har tatt verditap på mye utstyr (kan være gammelt så lenge det fungerer).

 

Jeg innser at jeg ikke kan få alt jeg ønsker meg i en slik båt, og at jeg må kutte på noe.

 

Jeg ønsker fortrinnsvis en båt med følgende utstyr. "Må ha" er merket med "*" (må selvsagt finne meg i oppgradere mye):

 

-*Innenbords motor (bla pga lading)

-*Furlex

-*Pumpetoalett med *septiktank, "y-ventil og septikmåler

-Cockpittelt

-God instrumentering (*logg, -*dybdemåler, vindinstrument?, *kartplotter)

-*Autopilot (rorkult)

-Ankervinsj (gjerne foran og bak)

-Self tailing vinsjer

-Lazy bag eller *Lazy jacks som minimum

-*Kjøleboks

-*Kokeapparat, fortrinnsvis gass

-*Kjøkkenvask, helst med ferskvannstank

-*Landstrøm

-Solcelle (100-200w)

-*Cockpit-bord

-Baugspyd med ankerrulle og kasettstige?

-200 A forbruksbatteri (min *100)

-Rorkult

-*Badestige

-Kryssholdt midtskips

-Baugpropell?

-*Min 4 køyer

-*Alle tau til cockpit

-Løygang som ikke er helt i veien

 

Er det realistisk å finne noe? Kom gjerne med innspill!

Link to post
Share on other sites

Beste båten? Grinde uten tvil. Men den er 8.20 så spørs om du vil at barna dine skal lyge til onkel politi... Den holder seg også høyt i pris og jeg forstår det slik at det er et bra marked for de. Ikke minst så er de noe av det vakreste som flyter. Neste på lista er Alo Mikkel. Bra båt, men mange er halvfabrikata og de holder seg ikke akkurat så godt i pris. Men er likevel en flott mini havseiler. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en Maxi 77 og den er blant de rommelingste i denne klassen. Her mine kommentarer:

 

-*Innenbords motor (bla pga lading) lurt. Serlig om du skal ha kjøleskap, det bruker energi. Jeg selv har 200 Ah med blybatteri + 50W solcellepanel. Det rekker fint i uthavn to døgn. 

-*Furlex Lurt. Disse blir fort gamle og umulig å skaffe deler til. 

-*Pumpetoalett med *septiktank, "y-ventil og septikmåler Lurt. Maxi 77 kan utstyres med septik, men det er ikke vanlig. Uansett vil du ha båt med eget avlukke. Det har ikke M77. 

-Cockpittelt - 26 fotere har skjelden telt. Du må opp i størrelse. 

-God instrumentering (*logg, -*dybdemåler, vindinstrument?, *kartplotter) Lurt. Vindinstrument klarer jeg meg fint uten. 

-*Autopilot (rorkult)  Autopiloter som Raymarine ST2000 er ikke alltid helt i "WATER" og kan pendle. Funker ikke på kryss. 

-Ankervinsj (gjerne foran og bak)  haha, på en M77? Du vil ha større båt. Jeg tar med meg musketrening med å dra opp 12 kg for hånd. Har med meg anketau til cockpit og drar opp. Det er fin morgentrim. 

-Self tailing vinsjer   Slike vinsjer er veldig kostbare. på M77 duger originalvinsjer helt fint. 

-Lazy bag eller *Lazy jacks som minimum  Det er lurt med jacks. 

-*Kjøleboks  Du vil ha med kompressor. Kjøleboks ala Biltema sluker strøm. Men du vil ha diesel og da har du jo nok av strøm

-*Kokeapparat, fortrinnsvis gass . Her er menigheten delt. Jeg syns rødsprit duger fint. 

-*Kjøkkenvask, helst med ferskvannstank  . M77 har vanligvis 25 liter ferskvann. Kan utvides med soft tank under benker. Det er gunstig for å flytte vekt frem og så er lagringsplass under benker helt ubrukelig uansett. 

-*Landstrøm Ja

-Solcelle (100-200w)  Ok. Gjengen som seilte arken med M77 hadde gigantisk stativ bak. Alt går. 

-*Cockpit-bord  i en M77? Da vi jo ha manilla-bord ellerhva det nå heter. 

-Baugspyd med ankerrulle og kasettstige?  Det heter BAUGSPRYD! :clap:

-200 A forbruksbatteri (min *100)   Du vil ha mer. 2x150A 

-Rorkult smart 

-*Badestige Dette må du ha pga om noen havner i vannet. 

-Kryssholdt midtskips    Ikke så vanlig.

-Baugpropell?  Ikke på en 25 foter.  Prøv å venne deg til tanken uten. Det går helt fint med litt trening. 

-*Min 4 køyer  

-*Alle tau til cockpit

-Løygang som ikke er helt i veien   Løygang er din venn for trimming. Typisk turseilere har løygang på hyttetak. Jeg foretrekker løygang og tilgang til skjøte lett tilgjengelig for kunne slippe ut i råser. Har du på hyttetak, så vil du ikke raskt kunne slippe ut. Det er serlig viktig på moderne båter med stort hovedseil. (Maxi 77 har lite hovedseil og lygang i veien for nedgang til cockpit. Syns ikke det er stress. Parkerer vogn på siden når jeg er ikke seiler. 

 

 

 

Oppsummert vil du ha en litt større båt enn M77. I 26 verden må du prioritere en båt som seiler bra, fordi de ikke seiler så fort. 5 knop er helt vanlig. 6 knop er hurra. Da velger du bort alt som streker, serlig baugpropell. Ville sett etter en Fenix. Er en til salgs i Fredrikstad nå for 80k, ref facebook side til Norsk Maxiklubb. Fenix seiler bra.

Link to post
Share on other sites

@Luske_Ludvig

 

Du har mye bra å fare med.

 

Enig i at en godt pkassert 50w solcelle kan holde, om man har større forbruksbank og man er nøktern (kids er ikke nøterne). Var ikke klar over at man kunne presse inn 300ah med gel i disse små båtene.

 

Cockpittelt klarer man seg uten, men jeg har sett det på 26 foteren - også Maxi 77 om jeg ikke husker helt feil.

 

Baugpropell bruker jeg så og si aldri, selv på 46 fot. Med rorkult og innenbordsmotor, eller pphenger, så klarer man seg fint uten med erfaring. Det var mer tanke på kidsa som godt kunne nyttegjøre seg av noe slikt. Men det er dyrt, krever batterier og kabler (vekt og plass). Men å drømme er gratis.

 

Min bekymring for rødsprit er ikke så mye varmeeffekt ifht brenselvolum, osv - men brannfare ved uvettug bruk - som å etterfylle på varm brenner, søle, osv - igjen, kids. Nå får man helt greie gassapparater til noen hundrelapper.

 

Kryssholt midtskips gjør det blant annet til en lek å legge seg long side på trang brygge plass - selv med vinden vekk fra brygga. Veldig nyttig om man har uerfaren mannskap og/eller skipper. Det er en smal jobb å ettermontere noe som duger - jeg har gjort det på tidligere båter som har manglet dette.

 

Godt å høre at Maxi 77 er godt egnet til vannposer. Nå holder nok 25 liter lenge om man også vet å bruke sjøvann.

 

Løygang på hyttetaket er ikke et must - og gir nok mer problemer på en slik båt enn det løser. Under seil har det stort sett bare fordeler med løygang i cockpit. Det er først i havn, eller med cockpittelt oppe under fart, at jeg savner å få vekk løygangen. Så mye sagt så liker jeg sjelden å styre båten under teltet pga sikt - kler heller på meg.

 

Phenixen, spesielt den med klassisk innredning og ikke dinette - er en veldig fin båt - men for stor.

 

Jeg ønsker egentlig ikke en litt større båt - den må være mye større for å dekke alle mine mest vesentlige behov (ca 42 fot) - om det bare var snakk om å ha tilgang til en enkelt båt. Det er på grunn av barna at jeg ikke kan ha større enn 26.

 

For min egen del så foretrekker jeg å ha en stor båt liggende langt ut i Oslofjorden for å slippe den lange kjedelige transportetappen, og heller ha en liten båt innerst i fjorden rett nedenfor der jeg bor - til korte finværsturer.

 

Jeg eide stor båt før, men solgte den i en travel periode. Siden har jeg leid ulike store båter i feriene, og har begynt å sette pris på de fordelene dette gir framfor å eie en tvangstrøye til en mill, som man bruker for lite, og hvor pengene bare fortsetter å fosse ut, gir bekymringer, stjeler tid, gir en dårlig samvittighet om man heller får lyst til å gjøre noe annet eller seile feks med en annen båt i et annet land. Men, jeg har savnet det å kunne ta meg en kort tur utpå en gang i blant - utenom ferieturen. Med en liten båt og leie i tillegg innbiller jeg meg at jeg får i pose og sekk.

 

Og fra nå av kaller jeg det baugspryd - tenke seg til at jeg har sagt feil i 30 år!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes den er av de beste små seilbåtene, finnes også som Sun Fast-modell. De er ikke ofte for salg. Ble ikke solgt så mange siden man fikk en større Bavaria til samme pris da de var nye. Samtidig er de noen år gamle så prisen bør ikke være så ille, anslagsvis 200-300.000. Tok et kjapt søk nå og fant en i Flensburg merket solgt med pris 220.000,-

En annen som også kan være fin er Beneteau 265.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 25 minutter siden:

Wow, av bilder synes det å være veldig mye turbåt i liten forpakning i den Jeanneauen. Kommer de ofte for salg? Hva ligger disse på i pris? Aner meg at de koster en del...

 

Tror du kan gi opp å få tak i en slik båt i Norge. Jeg har fulgt markedet for små båter (20-26 fot) i mange år, og det hører til sjeldenhetene at de dukker opp for salg. Solgte nylig en Jeanneau Sun 2000 (22 fot) og ut fra responsen og antall henvendelser kunne jeg solgt båten fem ganger. Det tyder på at det er særdeles få båter i markedet. Båten jeg har i dag har jeg vært på utkikk etter i siden 2018. Først i høst dukket den første opp for salg i det norske markedet. 

Link to post
Share on other sites

Generelt sett høres det ut som du egentlig vil ha en større båt? Hvie poenget er dagsturer i Oslofjorden som barna kan seiele, ville jeg sett etter noe enklere båt med gode seilegenskaper, First class 8 eller noe? Det finnes noen nyere små turseilere som i alle fall har pumpetoalett med eget avlukke, men du må opp i pris. Sjekk feks Maxus 26 eller Mariner 26. Du kan få lading fra påhenger også hvis du velger riktig. Mht rorkult autopilot fungerer min ST1000 glimrende på kryss, også i en del vind, men båten min er bare 1400 kg da. På romt slør med bølger er det noe værre, da blir det en del sikk-sakk.  Baugpropell trenger du virkelig ikke, heller ikke ankervinsj. Om du trenger furlex er litt smak og behag, men for en båt i denne størrelsen er stagkroker helt greit. Hovedargumentet for furlex er plassen seilene tar under dekk med stagkroker. Argumentene for stagkroker er enklere, mindre leamikk, dårlig profil på delvis innrullet seil. Mht storseilsskinne finnes det skinner du kan ta av når du ligger i havn. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk også Junker 26.  Den ble senere også laget som Hurely 800.  Den er nøyaktig 8 meter lang, men mulig du kan file en cm av akterspeilet for å få den under ;-) Også mulig den ryker på motorstørelsen (originalt 10 Hk, men Hurley finnes også med 15 Hk.)

 

I likhet med flere andre her synes jeg nok listen din bærer preg av at du er vant til større båter.  Båter i 25-26-fotsklassen blir fort veldig overlesset hvis de dyttes fulle av anktervinsjer, cockpit-telt og annet utstyr.  Da blir fort lite plass til folk og båten blir kjedelig å seile.  Båter i denne størelsen er svært letthåndterte og har små seil som også er forholdsvis lette å håndtere og pakke bort.

 

Jeg ville tatt både ankervinsj og baugpropell vekk fra listen, og flyttet dem over til må absolutt ikke ha.  Med andre ord:  Er båten utstyrt med noe av dette ville jeg styrt unna.  Lazyjacks og Furlex hadde jeg flyttet fra "må ha" til "kanskje kjekt å ha".  Igjen, båter i denne størelsen har ikke seil på flere titalls kvadratmeter, så det tar ikke mye mer en fem til ti minutter å pakke dem vekk.  Forseil med stagkroker har lite leamikk, og kan fint ligge på dekk i seilsekken sin når dere er i havn på tur, og evt. legges inn i forpiggen i hjemmehavnen.  Det andre forseilet, f.eks. fokken eller 3-eren, får fint plass under putene i forpiggen.  Forseil på stagkroker blir også værende i båten når de berges.  De kan slippes ned på dekk fra cockpit hvis du går mot vinden, og så strikkes fast i manntauet med en kjapp tur på dekk.

 

Kryssholt midtskips tror jeg fort kan komme i veien for genuasjøtene og være lette å snuble i.  Et trick som kan gjøre samme nytte kan være å feste en fangline i enten røstjern eller trinsen til genuasjøtet.  Dette er punkter som er laget for stor belastning.

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Enig med @Xtian, med et unntak: Lazycjack er jo kjempeenkelt å montre, og det er greit når du soloseiler å slippe storseilet rett ned uten å måtte brette (og uten at det blir liggene i en haug på hyttetaket). Jeg selv har en 25-fots seilbåt med Honda 8Hk, helt greit for lading. ST1000 autopilot, forseil med stagkroker (har tre seil Genoa 1, 2 og stormfokk) oppvask etc gjøres i plastbaljer. Vann på løse kanner, koking på jetboil med propan/butangass. Portapotti. Anker håndteres for hånd. Solcelle, Wallas 1300 varmer. Synes alt er helt OK med et unntak, er ikke helt venner med portapottien men innfunnet meg med at septiktank og pumpedass er urealistisk. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...