Skrukken Startet 14.September.2021 Del på Facebook Startet 14.September.2021 Er det noen som bruker slike for og enklere ta ut og inn batterier ? https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/batterikabelsko-med-hurtigkobling-2000037791 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Det kan jeg aldri tenke meg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Disse havner nok på nei-lista sammen med vingmuttere. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Skrukken Svart 14.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2021 Kan jeg i samme slengen spørre om det benyttes vaselin eller lignende på batterier som beskyttelse mot irr? Ja, jeg er å anse som en amatør så det er sikkert et dumt spørsmål😁 Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Det dummeste er vel å ikke spørre når man lurer på noe. Jeg har brukt batteripolfett i perioder, men er usikker på om det er nødvendig når man renser polsko og kabelsko et par ganger i året. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Martin_ Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Det er best å skru til polsko med skikkelige bolter/muttere, som er brukt på vanlige polsko. Syrefri vaselin fungerer fint som pol-fett. Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Oppdaget at jeg har slike på startbatteriet til dieselaggregatet. Virka solide og greie de, men hadde foretrekt skikkelige om jeg skulle installert det selv... Tror ikke de blir bytta før evt problemer oppstår.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Jeg bruker slik på batteriet på fiskebåten. Altså en 60 hk totakter Evinrude. Bruker i stedet for hovedstrømbryter. Fungert fint I 5 år. Ville ikke brukt slik på turbåten med en 200 hk rekkesekser som trekker mye strøm ved oppstart. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Grand Banks jr skrev 49 minutter siden: Jeg bruker slik på batteriet på fiskebåten. Altså en 60 hk totakter Evinrude. Bruker i stedet for hovedstrømbryter. Fungert fint I 5 år. Ville ikke brukt slik på turbåten med en 200 hk rekkesekser som trekker mye strøm ved oppstart. Har de faktisk på startbatteri jeg. Passet bra at de er beskyttet med plasthette der de sitter. De tåler opptil 800A. Ser ikke for meg motor trekker så mye. Å de sitter som støpt på polene. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Mulig jeg har en annen type, men i alle fall veldig lik. De sitter godt på det er sant, men tror ikke det er så greit å få på skikkelig tykk kabel på de jeg har. Men kan jo huske feil også 😉 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Er enten 35 eller 50 kabel på mine Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lars H. Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Skal en stadig koble fra og koble til batteriene, må vel en slik tilkobling være grei. For egen del kobler jeg til batteriet når det er nytt, og så kobles det fra når det må skiftes, sånn ca. etter 8 - 10 år. Da foretrekker jeg andre typer tilkobling. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Har du en påhenger, og trenger å ta med deg batteriet hjem fra tid til annen, må da dette være flotte klemmer. Hver ting til sitt bruk. De passer heller ikke på Hulda sine 60 kg batterier. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Hurtigklemmene er forsåvidt greie når batteriet blir demontert ofte. Men blir det gjort veldig ofte som daglig eller ukentlig, bør man være obs på at batteripolen blir litt deformert for hver gang de monteres, og til slutt så vil ikke klemmene sitte skikkelig da batteripolen har krympet. En bedre løsning som tar noen sekunder ekstra er å bruke konvensjonelle batteriklemmer med fast bolt, så erstatte mutter med en solid plastknott med messing eller rustfri stålinnsats: Disse er langt bedre enn en vingemutter da man får mye mer moment uten bruk av verktøy: Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.September.2021 Del på Facebook Svart 16.September.2021 Jeg prøvde med disse, men de passet ikke i plast batteri-boksen fra Biltema (ble for høyt) så da ble omplassert til ballast. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 16.September.2021 Del på Facebook Svart 16.September.2021 Jag har dessa sedan många år, men i två "sommarbilar" där batteriet kopplas bort eller plockas ur flera gånger om året. Fungerar bättre än jag trodde, och har aldrig givit dålig kontakt. Men i min båt - nej. Där går det mycket högre strömmar, är grövre kablar (95mm²) och de batterierna skall ändå inte kopplas i och ur flera gånger om året. I en liten båt med lägre maxström och där batteriet kan behöva plockas ur för att inte stjälas - ja, då skulle jag montera dem i båt. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.