Jump to content

Kabelsko med hurtigkobling

Skrukken

Recommended Posts

Jeg bruker slik på batteriet på fiskebåten.  Altså en 60 hk totakter Evinrude. Bruker i stedet for hovedstrømbryter. Fungert fint I 5 år.

Ville ikke brukt slik på turbåten med en 200 hk rekkesekser som trekker mye strøm ved oppstart.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 49 minutter siden:

Jeg bruker slik på batteriet på fiskebåten.  Altså en 60 hk totakter Evinrude. Bruker i stedet for hovedstrømbryter. Fungert fint I 5 år.

Ville ikke brukt slik på turbåten med en 200 hk rekkesekser som trekker mye strøm ved oppstart.

Har de faktisk på startbatteri jeg. Passet bra at de er beskyttet med plasthette der de sitter.

De tåler opptil 800A. Ser ikke for meg motor trekker så mye. Å de sitter som støpt på polene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Skal en stadig koble fra og koble til batteriene, må vel en slik tilkobling være grei. For egen del kobler jeg til batteriet når det er nytt, og så kobles det fra når det må skiftes, sånn ca. etter 8 - 10 år. Da foretrekker jeg andre typer tilkobling.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hurtigklemmene er forsåvidt greie når batteriet blir demontert ofte. Men blir det gjort veldig ofte som daglig eller ukentlig, bør man være obs på at batteripolen blir litt deformert for hver gang de monteres, og til slutt så vil ikke klemmene sitte skikkelig da batteripolen har krympet. En bedre løsning som tar noen sekunder ekstra er å bruke konvensjonelle batteriklemmer med fast bolt, så erstatte mutter med en solid plastknott med messing eller rustfri stålinnsats: Disse er langt bedre enn en vingemutter da man får mye mer moment uten bruk av verktøy: batteri.jpg.fdbc4a42341fd2679def870d7afdf4d0.jpg

Jag har dessa sedan många år, men i två "sommarbilar" där batteriet kopplas bort eller plockas ur flera gånger om året. Fungerar bättre än jag trodde, och har aldrig givit dålig kontakt.

Men i min båt - nej. Där går det mycket högre strömmar, är grövre kablar (95mm²) och de batterierna skall ändå inte kopplas i och ur flera gånger om året.

I en liten båt med lägre maxström och där batteriet kan behöva plockas ur för att inte stjälas - ja, då skulle jag montera dem i båt.

Ingemar E.

NB Forum

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...