Jump to content

Yamaha 9.9/15hk 2-takt vs Yamaha 9.9/20 4-takt ?


Rune.f

Recommended Posts

Vil en 15"/250kg's båt oppnå høyere fart med litt last med en 4-takt med 20hk forgasser enn en 2-takt oppgadert til 15hk(13,5) ?

Noe som vet:worry: 

Vurderer å gå fra 2006 9.9/15 til 4-takt 9.9/20, men må i tilfelle klare minst 4-5knop ekstra med 2 voksne da poenget er å kunne komme seg litt lengre på kortere tid når line skal settes.

Link to post
Share on other sites

Nei det har jeg liten tro på, men snakker bare ut fra Yamaha. En oppjustert 9,9 Yamaha 2 takt er ikke så langt unna en 9,9 med 20 hk forgasser 4 takt. Har selv sett begge versjoner i bruk.  Tenker på Yamaha sin V-max 2 takter. Forskjell blir det nok først ved å bytte til den helt nye 20hk Yamaha 4 takt. Den er testet til å gå endel bedre enn en 9,9 med 20 hk forgasser

Link to post
Share on other sites

På jolla til sønnen var det en eldre Yamaha 9,9 2t. denne bytta vi til en 10/15 Merc 4t. var en god del tyngre så klart.

4t hadde mye lavere lyd/frekvens, lavere forbruk, slapp oljeblande bensin, og har elstart. den kan også trimmes til 20hk med forgasserbytte.  toppfartt med Yamaha ca 18-19knop toppfartt med Mercury ca 20-21knop

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Linea skrev for 1 time siden:

... Forskjell blir det nok først ved å bytte til den helt nye 20hk Yamaha 4 takt. Den er testet til å gå endel bedre enn en 9,9 med 20 hk forgasser

Kan du dele den testen med oss?

 

Linea skrev for 1 time siden:

En oppjustert 9,9 Yamaha 2 takt er ikke så langt unna en 9,9 med 20 hk forgasser 4 takt. Har selv sett begge versjoner i bruk.  Tenker på Yamaha sin V-max 2 takter. 

Det er ingen teknisk forskjell som påvirker vesentlig ytelse på en Yamaha V-Max og en Yamaha 15hk så lenge det er samme årsmodell. Lakk og dekaler på dekselet er den store forskjellen. 

Link to post
Share on other sites

Er en 15fot Terhi 6020 med styrekonsoll, selve båten er 255kg.

Går fint 17-18kn med bare meg å liner og garn ombord å planer fint ut på 11kn, men når det blir en voksen kar/100kg ekstra ender det på 10-11kn å når ikke planing.

Tenkte kanske den nye 4-takten med 20hk forgasser ga det lille ekstra.

Men vet jo att denne 9.9/15 2-takten er en god motor.

Spørs om løsningen er å kjøpe en større cc 20-25hk.

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå som du har delt hvilken båt det er snakk om så er det nesten mulig å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt: Nei, det er ikke 4kn forskjell.

Forutsatt at begge motorer er montert i samme høyde, begge har montert den best egnede propell og at "litt last" ikke er så mye at båten ikke planer.

Forutsetter også at båten er stoffet og ikke grodd/overgrodd under...

Som @-morten- nevner over så er det viktig å balansere lasten i forhold til båtens egenskaper. To solide karer, bensintank, dreggkasse, reservetank og blytau... alt dette kan ikke plasseres bak, det går bare ikke.

Link to post
Share on other sites

@Dieselfan. 


Finner ikke igjen testen jeg viste til, men det var ikke noe mer en at begge motorene var kjørt på samme båt og mener å huske den nye 20hk motoren klarte ca 4 knop mer. 20 kn med 9,9 - 20 og 24 knop med den nye 20 hesteren. Den er vist også bare ca 8 kg tyngre, men har ca 60 ccm mer. Har selv 9,9-20, og sammenlignet med en eldre 2 takt 20 hk Yamaha så er det ikke sammenlignbart. 

Link to post
Share on other sites

Selv om den "nye" F20 har tatt i bruk F25 blokka og har dermed 432cm3, mot 362 på F9.9/20 Sport, og den har fått EFI, er 6-8kg tyngre, så har jeg for egen del vanskelig for å tro at "20hk skal gå 20% fortere en 20hk" annet under helt spesielle forhold og med et ganske spesielt skrog... og det er lite interessant for hopen, vel?

 

Noen andre som har sett den testen?  Eller dreiemomentkurven?

Link to post
Share on other sites

Skjønner alt dette med att motor må tultes rett/rett propell og vektfordeling, tester alle mine båter grundig rundt dette for å få maks ut av den motoren som er, men vil ha litt mere fart for å raskere komme ut å inn de kilometrene det er ut til fiskeplassene.

Men da har jeg vel fått svar på att det ikke er mye å hente på den nye "20hk" 4-takteren her.

Blir nok da så jeg kjøper er Yamaha 20-25hk 2-takter med mere kubikk.

Link to post
Share on other sites

Det var 3syl Yamaha på den når jeg kjøpte den, syntes det var for stor motor, føltes for tung å syntes også det var mye påkjenning på akterspeilet.

Var derfor jeg satte på 9.9/15hk, ser nå att det beste med 2 mann vil være 2syl 20-25hk.

Går fint med kun meg ombord med 9.9/15hk, 17-18kn, men med en 100kg's kompis er det ned på 10-11kn, som er i minste laget.

Har funnet en veldig fin 2-syl 25hk som jeg nok kjøper.

Har da en 100% strøken 2006 9.9/15 med nytt gass/gir kit som selges.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...