Jump to content

Fairline , Sealine , Galeon eller Atlantis ?


stavernrocks

Recommended Posts

5 fot syken meldte seg fort..

Har i dag en gammel litt trang Scand baltic.

 

Budsjett ny båt er max 1.6 mill!

Størrelse rundt 34 -39 fot

2 voksne og 2x barn

 

Ser på båter med og uten flybridge.. Hva er erfaringer her ?

 

Ønsker en så ny båt som mulig for å få minst mulig problemer :)

 

Liker godt disse :

Fairline targa 34 , Sealine F34 og f34 , Galeon 390 og  Atlantis 39

 

Håper på innspill fra dere om andre merker jeg bør se på og erfaringer dere har :)

 

Vet dette er diskutert før her, men var ganske gamle innlegg fra 2010.. skjedd litt siden da.. Spent på hvor lettsolgte de ulike merkene er nå i Norge.. Kom med innspill 👍

Redigert av stavernrocks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du har stort sett kalasjebåter. Galeon 390 kommer både som kupe og fly versjon.

 

Personlig er jeg litt ødelagt etter å ha eid kalesjebåter etterfulgt av en Targa 37, nå en flybridge båt.

Skal aldri, aldri ha en kalesjebåt igjen. Fantastisk i disse tider med båt der du kan velge om du skal kjøre ute eller lukke døren og kjøre lunt inne. Skal sies at vi bruker båten hele året. 

 

Sommeren så er 95% av kjøringen i friluft, og når det er rufsete, så er vi inne og kan lukke døren til tett båt. Deilig, synes vi.

 

Galeon 390 er en veldig godt bygget båt. Flere på forumet som har eller har hatt. BRS er en av de som har hatt en 390 med strake akslinger og to D6-310 i kjellern. 

 

Galeon er litt ukjent her på berget, men store i europa. Har fått importør i Kristiansand. 

Som subjektiv eier av en 440, så må jeg si at alt av tre, plast og stål-arbeider er av høy kvalitet - og dimensjonert en størrelse over hva som er "nødvendig". 

 

Er også en egen side på FB med mange aktive eiere, og ønsker du mer inngående kunnskap, kan det være greit å spørre der: "For oss Galeoneiere". 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde Atlantis 345 i fjor og oppgraderte til Atlantis 39 i år. Meget fornøyd opplever at alt er kvalitetsmessig utført.

 

Prismessig er vel disse også noe rimligere en Princess og Fairline uten at jeg helt skjønner hvorfor, mener kvaliteten er minst like god som hos engelskmennene, men det handler vel i stor grad om hva den norske kunden ønsker å kjøpe.

 

For vår bruke er god uteplass og to gode soverom med 2 fullverdige bad et stort pluss. Og ikke minst går den veldig bra i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Du bør ta en titt på Nord West 390 også. Bedre byggekvalitet og sjøegenskaper finner du ikke til den prisen.

 

Jeg ville 10 av 10 ganger gått for en NW 390 kontra de du har ramset opp, selv om de hadde vært 20 år nyere. Jeg har til nå ikke eid/sett eller opplevd en båt som kan matche byggekvaliteten og sjøegenskapene en Nord West innehar, bortsett fra Storebro.

Link to post
Share on other sites

Har hatt mye rart av båter,blant annet; princess 388 fly,fairline 43 med fly,princess 50 med fly,princess v39 hardtop,princess v53 med hardtop og soltak og åpen bak.

 

Jeg har egentlig kommet til at åpen båt med hardtop er det riktige for et vestlands klima. Når det er sol og 15-18 grader blir det fort veldig kaldt oppå en flybridge.I en åpen båt blir det liksom litt mer beskyttet,men man sitter fortsatt ute,og det er vel litt av poenget med og være på sjøen...Med flybridge båt satt vi stortsett bak på det lille akterdekket

Link to post
Share on other sites

Vi er eier at Galeonen 390 fly som tidligere har vært i brs sin eie.

Her er det som beskrevet to stk D6 med akslinger.

Galeon har stort akterdekk, store vinduer (en del sammenlignbare båter synes vi har for dårlig utsyn når man kjører inne) stor fb og tre kabiner. Det var viktig for oss når vi valgte ny båt. Galeon er forøvrig en veldig solid båt som gjør den noe tung.

Både Princes, Sealine og Farline er gode alternativer, men den kan bli utfordrende å finne noen med tre kabiner.

Uansett valg så anbefaler jeg en fb båt.

Lykke til med valget

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...