Jump to content

Gammel båt for litt lengre tur - Hvilken?


Arne2

Recommended Posts

I løpet av de siste 3 årene så har jeg vekselvis plasket litt rundt i en plastbåt på 32 fot (Oksø/ADA 32) og en stålbåt på 30 fot. (Seacat 30) Begge med seil. Formål: Lære litt om plast og rust og gamle motorer og kanskje litt om seiling. Gamle disse to gamle båtene fungerer da, og det går da framover, så jeg synes at jeg har lært litt.

 

Første konklusjon det var jo den at langturer, det er i hvert fall ikke noe for meg, her skal det gå langs land. Har så begynt å tenke tanken, "skal tro om det går an å komme seg litt lengre av gårde, eller rettere sagt ut på sjøen?" Synes det er noe trivelig med gamle båter og kunne kanskje tenke men en bitelitt større for en litt lengre tur.

 

Hva velger man da, innenfor sjangeren "gammelt og bra" for en litt lengre tur? Jeg har sett meg ut et par "gamlinger" som jeg synes har litt "sjel for en slik tur":

 

Kings Cruiser 33 - 1

Kings Cruiser 33 - 2

Gambling 34 - 1

Gambling 34 - 2

Hero 101 - 1

* Hero 101 - 2

 

Er det eventuelt noe med disse båtene som kan gjøre dem til et dårlig valg, eller noe man skal være spesielt oppmerksom på?

Er det heller noen andre båttyper man heller bør satse på, og eventuelt heller gå opp i pris, slik at man får noe som "fungerer"?  

 

Ellers de båtene som jeg har. Stålbåten: For høyt tyndepunkt, for smal og for liten for lengre turer. Meget bra for helgeturer. Oksø/ADA 32: Meget bra sjøegenskaper, men jeg tror at de båtene som jeg har nevnt over er litt større og litt stødigere. Den har eller såpass gammel motor og "lav" vedlikeholdsstatus at den behøver en hel del budsjett for å være klar. Tenker da at det kan være like greit å bytte til en litt større og stødigere båt.

 

Kunne nok ha brukt litt mer penger og kjøpt meg noe dyrere, for eksempel en Bavaria eller en Hanse (hvilken?) men det er liksom noe med stilen til disse nye flotte båtene som allikevell ikke aperelerer helt. Det blir liksom "skrivebord fra IKEA med mast og kjøl" i stedet for "gammal båt med sjel". (Og for mange problemer?)

Er det noen som har gode tips eller syn på saken?  (Eller som vet om noen gode tilbud?)

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan vel diskuteres opp og ned, det kommer jo an på personlige preferanser, evner til å reparere ting selv osv. Personlig så er jeg av "man tar det man har" typen, å får det til å funke med det :) 

Tusle rundt i verden med noe man har satt i stand selv, kan reparere selv og ikke har en million i gjeld på man skal betale er en god følelse. 

 

 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Taskeladden said:

Tusle rundt i verden med noe man har satt i stand selv, kan reparere selv og ikke har en million i gjeld på man skal betale er en god følelse. 

 

Ja, det var akkurat det, og så ha mesteparten av reisekassa til reisen i stedet for til investering før oppstart. Hvis man allerede har vært gjennom ganske mange av de reparasjoner og de feil som finnes, så må jo det være en fordel. Har faktisk tenkt tanken på en ny motor og "full oppgradering" til Oksø 32, men samtidig så blir det vel kanskje litt mer "båt for pengene" ved å skifte båt.

 

14 hours ago, enslagsgjest said:

Kjøp en Monsun (eller Rasmus eller 312) så har du båt som gjør det meste.

 

4 hours ago, bjorn.bjerke@online.no said:

Hvorfor ikke se på en HR Monsun? Velprøvd båt til en rimelig penge

 

Ja de to-tre har jeg faktisk hatt i kikkerten lenge, selv om jeg ikke hadde de med i oversikten over. Monsun finnes det jo ganske mange av. Var faktisk og kikket på en men ble litt skeptisk da jeg ankom med Oksøy 32 og oppdaget at Monsunen faktisk var mindre. Men den har jo et veldig godt "rykte" og jeg har aldri prøvd den. (Kanskje feil.)

 

En Monsun som er i god stand kan nok sikkert være en ganske rimelig "billett" til et brukbart framkomstmiddel.  

 

Ellers veldig fin video!

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man snakker om gamle og interessante båter. Her dukket det opp noe som jeg ikke ante eksisterte.

 

Men det spørs om den ikke har original motor. (Den ble vist nok levert med Perkins 49 HK)

 

Men det er en Van de Stadt, altså søsteren til stålbåten min.

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trintella er en fin båt. Så nettopp ev video på Youtube av en ire som skal seile non stop jorden rundt i en Sirena 39 fra 1977 (var det vel, eller 1975). Den er jo langt større enn Monsun. Og seiler nok langt skarpere enn noen av de forannevnte. Ser av fasong ut som en liten utgave av Hulda. Uansett, jeg hadde holdt meg milevis unna teakdekk. Enten dekket ser bra ut, eller bare kan rives av. Det er uansett masse jobb og potensielt kostbart. Og helt unødvendig.

 

Nå skrev jeg, så forsvant det. Pussig. Han fra Irland seiler en Rival 41. Men ellers som beskrevet. Standart 80-tall med finnkjøl, separat ror med skeg og bredde rundt 1/3 av lengden. Her er'n.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forholdet med Hero 101 er vel også at de stort sett er selvbygg. Der man leide former, kjøpte materialer og støpte selv. Vi hadde noen i Son som gikk sammen om å støpe seg båter borte på Hurum. Kvaliteten kan variere fra helt toppers til nokså lurvete. En av de i Son som støpte seg båt på 80-tallet har båten enda, kvalitetsmessig som som et flygel. 

Link to post
Share on other sites

Alle båtene som er nevnt i tråden er solide, gode seilere som har gjort det før. Både Hero og Gambling og Kings Cruiser har gått over de fleste hav. Monsunen også selvfølgelig og til og med en Oksø 32 har gått jorda rundt. Husker ikke hva den het men den var rødmalt mener jeg. Så mer en spesifikk modell kommer det vel an på tilstand og utstyr. Og ikke minst skipperen.

 

For uansett om du har ny motor, nye seil og byttet alle skroggjennomføringer så kommer ting til å skje med båten. Mange ting. Leste om en bortimot fullstendig oppusset Kings Cruiser som holdt på å miste riggen i Karibien. Korrosjon nederst på masta. Og en Hero som mistet roret samme sted. Rassyer med utslitte teakdekk som lekker. Osv osv. 

 

Men helt topp at folk tar vare på flotte gamle båter og drar på langtur med dem. Disse båtene er en billig billett, men den egentlige prisen her ligger vel i egeninnsatsen. Så om det er din drøm synes jeg du skal jobbe mot den. Har drømt om det jeg også, men har lært meg å akseptere at jeg trives best langs havets kanter.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Hulda said:

Forholdet med Hero 101 er vel også at de stort sett er selvbygg. Der man leide former, kjøpte materialer og støpte selv. Vi hadde noen i Son som gikk sammen om å støpe seg båter borte på Hurum. Kvaliteten kan variere fra helt toppers til nokså lurvete. En av de i Son som støpte seg båt på 80-tallet har båten enda, kvalitetsmessig som som et flygel. 

 

Det var en interessant opplysning. Det visste jeg ikke. Har nok lagt merke til at innredningene har vært hjemmelaget, men at det også gjaldt skroget, det var nytt for meg.

 

4 hours ago, zooper said:

Minnes at 101 hadde litt lav takhøyde ved byssa - det blir fort slitsomt på langtur.

 

Har inntrykk av at den har lav takhøyde hele veien. Har vært om bord i et par stykker, og syntes at det for det meste var å gå runt med bøyd hode.

 

1 hour ago, enslagsgjest said:

Ligger forøvrig også en billig Ansø på finn.

 

Den har jeg vært og sett på. En del rust og nokså stor båt med nokså uklar status. Selvbygg, dødsbo og nesten ingen opplysninger, ut over at den har ligget fortøyd og ubrukt i 5-6 år. Kan være et godt kjøp, men kan også følge med "store og i praksis uløselige problemer". Hadde i utgangspunktet heller tenkt å gi litt penger for en litt gammel båt med godt vedlikehold og god status. 

 

33 minutes ago, Sjøstein said:

Har drømt om det jeg også, men har lært meg å akseptere at jeg trives best langs havets kanter.

 

Trives nok best langs kanten jeg også, men har kikket på kartet og funnet ut at man egentlig kommer ganske langt langs kanten, for eksempel ned til Kanariøyene. (Der kan man jo ligge og og slappe av mens kikker på de som drar videre.)

 

3 hours ago, enslagsgjest said:

Hvis man vurderer hero hadde jeg heller sett på 107 enn 101. Trenger ikke være mye dyrere. 

 

Det var kanskje også en ide. Takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, enslagsgjest said:

Er nok samme tror jeg:

 

Ja, fant den tråden jeg også. Noe av teksten i annonsen er også nokså lik den i den første posten. 

 

Allikevell ikke nødvendigvis et håpløst prosjekt. Jo mer man vet, desto bedre.

Edit ..

 

Men tråden var nok påfallende kort...

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trintellaen er flott og sikkert ikke et håpløst prosjekt. Men vær obs på disse gamle teakdekkene. Faren er ikke det du ser men det som evt finnes av fuktighet i sandwichlaminatet under. Særlig hvis teakdekket er skrudd ned i dekket under. Ingen uoverkommelig jobb å fjerne et dekk, sparkle og male. Men må du bryte opp glassfiber og fjerne råttent treverk har du litt å pusle med en stund. Dette gjelder alle eldre båter med teakdekk, men noen (i alle fall HR og Najad) brukte divinycellskum i stedet for balsa. Dette er visst bedre og råtner ikke. Likevel finnes det en del plywood forsterkninger under mastestøtter og genoaskinner osv. som råtner når det kommer fukt gjennom.

 

Det finnes en del eldre svensker som er levert både med og uten teakdekk. Det gjelder i alle fall Monsun, Rasmus, Najad 34, Malø 40 (31 fot) og Sweden Yachts C34. Jeg ville ha sett etter en av dem om jeg skulle hatt eldre langturbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...