Jump to content

Grunn til reklamasjon ?? Se bilde.

Rune.f

Recommended Posts

@Knude Her vet vi at det er både importør og lokal forhandler inne i bildet. Og så du mener du virkelig at kunden skal forholde seg til en utenlandsk produsent? Det vil si at om min bil får problemer som dekkes av garanti eller forbrukerkjøpsloven, skal jeg måtte forholde meg til produsenten i Tyskland? Mitt naturlige valg ved en reklamasjon der forhandler var uvillig, var at importøren ordnet opp overfor meg. Og jeg går ut fra at importøren fikk dekket dette fra produsenten. For det CE systemet du refererer til har ingen innvirkning på Forbrukerkjøpsloven som legger ansvaret overfor kjøper på forhandler/selger.
Derfor skriver jeg at: "Om en forhandler ikke vil ordne opp, kan importøren gjøre det." (overfor kunden)

Er helt enig i Kundes poeng her. Dette er en jobb som forhandler normalt vil viderefakturere importør som vil viderefakturere produsent. Slik er det i bilindustrien også. Reklamasjonsarbeid er normalt dårligere betalt (til lavere satser) enn normal verksted-timespris men dette skulle jo også bare mangle da forhandler tjener på provisjon på salg i første hand og på avanse på deler osv. Dette er ikke en kost som ender opp som en forhandlerkost. Regningen ender til syvende og sist opp hos fabrikken.

Så det er absolutt merkelig merkelig at det sitter langt inne hos forhandler å utføre jobben. De kommer jo ikke til å gjøre dette med tap da de vil viderefakturere sine kostnader. Men med tanke på en del av disse siterte "anmeldelsene" for denne bedriften fra enkelte kunders dårlige erfaringer ville jeg nok holdt et øye med kvaliteten på det arbeidet som skal utføres.

Og derfor er det utrolig viktig å levere kvalitet slik at man unngår reklamasjoner utført i land med høye kostnader. Spesielt for selgere som satser på å levere båter fra utenlandske produsenter i land med lavere kostnader. Det skal ikke så veldig mange timene med etterarbeid på en mindre båt før regnestykket på produksjonen går i minus.

Har desverre hele tiden hatt intrykket av at dette er en useriøs bedrift, selv om de tilsynelatende er flink til å selge og har bra produkter!  Men når det kommer til service etterarbeid og reklamasjoner, så bør dem sterkt frarådes!

Synd at det skal være sånn!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Dette med tilbakeføring av reprasjonskostnader er kontraktsavhengig. Noen ganger er kalkulert avanse hos sluttselger ment å dekke reklamasjonskostnader. Andre ganger, av erfaring på båtmotorer, er timer godkjent fra produset så lavt og reklamasjonsprosedyren så infløkt at det for sluttselger ikke lønner seg å reklamere videre i systemet. Så det kan være delforklaringen på generelt grunnlag. 

Hadde en oversettingsjobb på et fransk produkt tenkt markedsført i Norge. Ga besked om at de med sine reklamasjonsbetingelser ville havne i heisen nokså omgående. Ba dem ta kontakt med norsk advokat. Svaret var at det fikk eventuell norsk forhandler ta seg av. Deres betingelser lå fast.

Hulda skrev 1 time siden:

Dette med tilbakeføring av reprasjonskostnader er kontraktsavhengig. Noen ganger er kalkulert avanse hos sluttselger ment å dekke reklamasjonskostnader. Andre ganger, av erfaring på båtmotorer, er timer godkjent fra produset så lavt og reklamasjonsprosedyren så infløkt at det for sluttselger ikke lønner seg å reklamere videre i systemet. Så det kan være delforklaringen på generelt grunnlag. 

Hadde en oversettingsjobb på et fransk produkt tenkt markedsført i Norge. Ga besked om at de med sine reklamasjonsbetingelser ville havne i heisen nokså omgående. Ba dem ta kontakt med norsk advokat. Svaret var at det fikk eventuell norsk forhandler ta seg av. Deres betingelser lå fast.

Dette er helt riktig. Kjenner til flere eksempler hvor norske importører har sagt fra seg reklamasjonsrett mot produsent mot en høyrere marginal på produktene. Dog skulle jo ikke dette forandre TS rett å vende seg til Erling Sande for å få rettet opp i feilen, da dette i følge norsk forbrukerlov ikke kan avtales bort.

I mitt hode og min verden har jeg en avtale med selger når jeg kjøper en vare. Og forholder meg derfor til selger når det gjelder alt som måtte vedrøre denne varen.

Hva slags avtale selger har med sin leverandør, eller leverandøren har med sin produsent er meg knekkende likegyldig. Det får bli mellom dem.

Om selger oppfører seg som i dette tilfelle blir det selvfølgelig mer komplisert, noe som jeg heldigvis aldri har opplevd, og jeg skjønner godt at TS søker råd i dette forumet.

Når det gjelder Lundamo Auto har jeg hørt rykter av typen "en som kjenner en som...." osv.

Det ser iflg. denne tråden ut til at disse ryktene ikke har vært grunnløse.

Jannmar skrev 20 minutter siden:

I mitt hode og min verden har jeg en avtale med selger når jeg kjøper en vare. Og forholder meg derfor til selger når det gjelder alt som måtte vedrøre denne varen.

Hva slags avtale selger har med sin leverandør, eller leverandøren har med sin produsent er meg knekkende likegyldig. Det får bli mellom dem.

Dette er vel en rettighet man har som kjøper ift. kjøpsloven. Det er selger av varen som står ansvarlig for reklamasjonene overfor kjøper. Ingen andre. Hva som skjer videre bakover er uinteressant for kjøper.

Det er ganske useriøst av selger når selv oppfordringer fra importør om å ta tak i saken ikke fører fram. Slike firmaer kan det være god grunn til å holde deg unna.

Chiefengineer skrev On 16.11.2021 at 16.20:

Dette firmaet driver ikke god butikk. Det er ikke på randen av konkurs men de har heller ikke tjent penger siden 2017 og egenkapitalen er halvert på samme tid.

Det overskuddet som ble opptjent i årene fram tom. 2017 ble stort sett tatt ut i utbytte som helhet til eier uten å prioritere og bygge styrke i firmaet.

Hmmmm......

De flytta vel fra et eldre litt slitent lokale på lade til nytt, stort og moderne lokale på tiller rundt den tiden. Jeg vet ikke hva de eier eller leier av lokaler, men de har oppgradert hvertfall..

jeg var veldig fornøyd med servicen sist jeg brukte de i 2020.. de fant feilen?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 4 måneder senere...

Det er mye riktig i det dere alle nevner/antyder her, det sier vel mye uten att jeg sier mere.

Jeg vil ikke levere båten til noen jeg vet ! mangler kompetanse på alle felt når det gjelder båt.

Fikk tillatelse fra høyete hold til å levere båten for rep hos en forhandler jeg har god erfaring med 15-17mil fra aktuell forhandler, skal ha den dit ilpt av våren.

Kommer aldrig til å levere båt til service/annet hos forhandleren båten ble kjøpt av, var innom der flere ganger ifbm feilmonterte komponenter å ting som ikke fungerte da båten var ny, kom ingen vei, fikk også da tillatelse til å bruke forhandler jeg har tiltro til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...