Jump to content

Juksamaskin for fritidsbåt, erfaring?


Gudrun

Recommended Posts

Endte opp med en senebetennelse etter å ha fisket med stang fra båt på 140 meters dyp.

Mens jeg venter på det skal gi seg går tankene over på hvordan unngå.

 

En fisker i havnen foreslo juksamskin.

Lo først da høres voldsomt ut men kan likevel høre litt hvilke erfaring det er med slike?

Nå tenker jeg på eventuelt brukt da nytt blir heller voldsomt.

 

Så  hvilke erfaring har dere? 

Link to post
Share on other sites

Har en BJ 5000 ex i båten. Den fungerer aldeles utmerket og etter at jeg fikk den har verken stang eller juksahjul vært i bruk. Helt genial når en vil dra seg noen uer som gjerne står på 220m. Men den brukes nå til alt fiske. Beste investeringen jeg har jort. Den kostet noen kroner men de har jeg sannelig hat mye igjen for.

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var så heldig å fikk være med en tur på en fiskebåt som skulle dørje makrell. Av de båtene som var ute og fisket denne ettermiddagen hadde noen båter mellom 10 og 15 juksamaskiner ombord som stod å fisket kontinuerlig. Makrellen ble ikke berørt men ble avkroket automatisk og gikk i et lukket anlegg rett til lasterom. Line og kroker gikk frem og tilbake på en mengde trådsneller

Flott å se at dørjing av makrell kan gjøres på en grei måte.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du er vant med stang, kan jeg varmt anbefale elektrisk snelle. Var egentlig skeptisk til det selv, å trodde det var noe svakt leamikk som ikke klarte å dra opp 2-3 storsei, men ble helfrelst på første tur, krefter i massevis og drar ca 170 meter i minuttet. Eneste ulempen i forhold til en juksamaskin er at man selv må slippe ut sene. Snella har også jukseprogram, men kan bare dra opp, stoppe, dra opp, stoppe osv i forskjellige intervaller og hastigheter alt ettersom hvor avansert snella er. Men skal man ned igjen må man løse ut manuellt.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gode forslag her!

Fikk en del bilder av forskjellige monteringer i båt.

Var ombord hos en fisker i går ettermiddag og fikk demonstrert en liten hendig maskin. Men akk så kostbar.

Den typen blir normalt solgt brukt omtrent samme dag de legges ut på finn. :cryin:

 

Blitt ørlite bedre så kanskje det blir en tur på fjorden i helgen, men stangen, nei får ligge i fred.

Litt forbasket da det er meldt ganske rolig vær så en tur vestpå hadde vært noe ja.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...