Jump to content

Hjelp til kartplotter og ekkolodd

bardevjen

Recommended Posts

Hei,

Har en yamarin 59 DC fra 2007 (og en yamaha f115 motor) med en garmin kartplotter i dag uten ekkolodd og har ingen erfaring på kartplotter/ekkolodd-fronten.

Tenkte å bytte ut den jeg har med en kartplotter som har støtte for ekkolodd. Vet at det finnes forskjellige typer givere/svingere (innvendig, utvendig, innvendig med hull ++) og det enkleste er vel å montere en innvendig om dette er mulig og man får bra nok mottak. Noen som har erfaring med dette på denne båten?

Ønskene er følgende:

- helst 9", men 7" kan også vurderes hvis prisen på 9" blir for høy

- budsjett på ca 10000 kr, om mulig noe under

- bør kunne gå ned til 120m

- skal brukes i saltvann og ikke så langt fra land

Kan noen gi meg tips til hva jeg burde se nærmere på?

Takker,

Bård A Evjen

Hei

For 10.000 har du mye å velge i , jeg foretrekker giver som må det må bores hull i gjennom skroget. Har også hatt innvendig giver som leg laget en tett boks til som jeg fylte med matolje i og det fungerte det også, men mistet visning på dybde når båten lå i plan p.g.a den ble montert for langt framme.

Redigert av serangetti (see edit history)

Hvis du har planer om å se fisk på 120m så er ikke valgene så mange med et budsjett på 10k. Du vil da trenge en svinger som er i direkte kontakt med vannet, gjennomgående er for dyrt så hekksvinger er det du står igjen med. 

En Simrad GO7 XSR med 50/200 kHz HDI svinger får du innenfor budsjettet og denne kombinasjonen viser fisk på 120m (og også litt dypere). GO7 XSR er nå tilgjengelig for 6800 kr uten svinger. Svingeren koster vel i overkant av 3000 kr. 

Jeg brukte GO12 XSE med B60 svinger da jeg fisket fra båten til en kamerat på Nordvestlandet i ferien, jeg har postet om dette på THT forumet. GO7 XSR ned 50/200 kHz HDI vil som jeg skriver der gi minst like gode resultater som det vi brukte. 

https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/1184241-simrad-go12-xse-b60-transducer.html

Takker for tips! Jeg kan fire på kravet om 120m og vil nødig bore gull i båten. Vil gjerne installere denne selv og da er det vel kun to muligheter, innvendig eller montert på akter. Ser for meg at de som monteres på akter kan få problemer mht til at motoren er rett ved siden av i tillegg til mulig problemer ved opptak av båten.

Det er mange som leverer denne Garmin-comboen for rett i underkant av 14.000. Maks dybde vil bli 700m under ideelle forhold med medfølgende giver. Du kan kjøpe enda mer avanserte givere med større dybde om du har råd ....  Men om du klarer deg med en 7 tommer plotter ,så skaffer du den til rett under 10.000 for samme funksjoner og med 700m giver. Har lagt ved en link , men det er kun til en leverandør / butikk blant mange andre. Så bruk gjerne Prisjakt eller andre til å sammenligne priser først . . . :  https://www.watski.no/garmin-kartplotter-echomap-uhd-92sv-med-gt56uhd-tm-giver-11Je1 

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

krabbelars skrev for 3 timer siden:

Det er mange som leverer denne Garmin-comboen for rett i underkant av 14.000. Maks dybde vil bli 700m under ideelle forhold med medfølgende giver. Du kan kjøpe enda mer avanserte givere med større dybde om du har råd ....  Men om du klarer deg med en 7 tommer plotter ,så skaffer du den til rett under 10.000 for samme funksjoner og med 700m giver. Har lagt ved en link , men det er kun til en leverandør / butikk blant mange andre. Så bruk gjerne Prisjakt eller andre til å sammenligne priser først . . . :  https://www.watski.no/garmin-kartplotter-echomap-uhd-92sv-med-gt56uhd-tm-giver-11Je1 

Informasjon du oppgir er helt feil, en GT56UHD svinger egner seg ikke for dypere vann enn ca 60m. Jeg har samme 2D element i en annen Garmin svingermodell. 

bardevjen skrev for 9 timer siden:

Takker for tips! Jeg kan fire på kravet om 120m og vil nødig bore gull i båten. Vil gjerne installere denne selv og da er det vel kun to muligheter, innvendig eller montert på akter. Ser for meg at de som monteres på akter kan få problemer mht til at motoren er rett ved siden av i tillegg til mulig problemer ved opptak av båten.

De fleste båter har hekksvingere, kan ikke se at det vil være noe problem på en båt som din. 

Simrad GO serien som jeg foreslo er gode både som kartplottere og som ekkolodd. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...