Guest Thostr Startet 18.September.2021 Link til dette innlegget Startet 18.September.2021 Beklager om dette er et totalt noob-spørsmål... Har masten nede for service og bytting av stående rigg. Det ene salingshornet har vært reparert/sveiset tidligere. Ved nærmere inspeksjon fant jeg en sprekk i en sveis. Er dette kurrant å fikse, dvs kan man sveise på aluminium som allerede har blitt sveiset? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 Ja, det går, på generelt grunnlag. Sveising bør vurderes av en som kan det. Bilde og beskrivelse her er ikke tilstrekkelig for å kunne gi et ja/nei-svar. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 24 minutes ago, Hulda said: Sveising bør vurderes av en som kan det. Jeg kan garantere at det ikke fungerte når jeg forsøkte. En liten sprekk ble til et kjempe stort hull. Nå var det heldigvis en bekjent som kunne det. Det var en forsmedelig opplevelse. Har aldri forsøkt å sveise aluminium etter det. (Men har stadig vekk liggende 6-7 tonn med stål, i den tro at jeg en gang skal klare å lære meg å sveise det.) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 Men apropos sprekken. Hvis man ikke får sveist den, hadde det da ikke vært en ide å "stoppdrille" den ved enden av sprekken, slik at man hindrer den å spre seg videre? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 37 minutes ago, Hulda said: Ja, det går, på generelt grunnlag. Sveising bør vurderes av en som kan det. Bilde og beskrivelse her er ikke tilstrekkelig for å kunne gi et ja/nei-svar. Ja ønsker ikke å ta noen sjanser her, så dette blir å sette bort til noen som beviselig kan det. Her er et annet bilde som viser hele reparasjonen. Så det er en slags 'hairline crack' i sveisen nærmest bolten som holder sprederen fast i mastebraketten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 3 minutes ago, Arne2 said: Men apropos sprekken. Hvis man ikke får sveist den, hadde det da ikke vært en ide å "stoppdrille" den ved enden av sprekken, slik at man hindrer den å spre seg videre? Vet ikke helt hvor store krefter dette stedet utsettes for. Ideelt så sitter salingen helt inn mot braketten og da skal det vel ikke være snakk om så mye krefter. Men jeg vet at jeg ikke har lyst til å ta noen sjanser her! Så enten så får jeg sveist dette ellers må jeg skaffe nytt salingshorn. Sistnevnte kan bli vanskelig på en 80-talls Isomat-mast er jeg redd... Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 Kontakt et verksted som driver med aluminiumssveising. Kan vanskelig se for meg at det ikke kan sveises igjen. Ut fra bildet kan det se ut som om den gamle sveisen ikke er blitt helt korrekt avsluttet mot hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Det vil forundre meg om dette ikke kan repareres. Som @Olevine antyder har sprekken startet i en sveisefeil, så dette er litt slurvete reparert sist gang. Før dette sveises igjen må hele sprekken slipes vekk. Jeg aner ingenting om det produktet du har her, men hvis det er en svakhet rundt hullet er det kanskje en mulighet å felle inn en tykkere plate, evt laske på en goblingsplate. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Når jeg drar opp sprekken på den store skjermen, ser det ut som om den har kommet spaserende ut av sveisen. Og at sprekken har gått gjennom enden av selve sveisen. Hvilket naturligvis ikke nødvendigvis er tilfelle, kanskje det bare ser slik ut. Men det kan i så fall tyde på at det er en viss belastning i området. Jeg vet lite om aluminium. Vi gjorde noen forsøk på Høgskolen i Vestfold. Blant annet med å 'dyrke korn', det vil si øke kornstørrelsen. Hvilket var underlig. Kun ved varmebehandling øket vi et korn til minst 20 ganger opprinnelig størrelse. Og som kjent, styrken ligger i korngrensene, sier de som kan det. Det er dette jeg har som bakgrunn når jeg skriver at noen som kan aluminium bør se på dette. For får du en korngrense som dekker et for stort areal, er muligheten til stede for at hele salingshornet ryker tvers av. Varme over 3- til 400 grader over for lang tid vil kunne endre materialets egenskaper nokså mye. Men som skrevet over, dette vet jeg lite om. Jeg hadde en sveiser som sveiset tett en gjennomføring i bunnpannen til Huldas motor. Hans jobb her i livet er å sveise rammer og tanker for tankbiler. Og han plundret nokså mye før han kunne si seg fornøyd. Problemet var at motorolje hadde trengt inn i materialet. Men dette var støpt alu. Salingshornet er ekstrudert aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Takk for svar! Jeg har sendt over bilder til rigger for å få en vurdering der. Men disse salingshornene er vanskelige å få tak i, og bytter man type salingshorn så må festene også byttes. Blir fort penger av sånt, så håper det er mulig å gjøre en fagmessig fiks uten. @Hulda Enig i at det ser ut til å være en belastningsskade. Om salingshornene ikke ligger godt inntil festene hele veien så er det vel her belastningen vil komme. Så er vel lurt å finne årsaken i tillegg til å gjøre noe med symptomet... @Komodo Jeg har også tenkt på om det kan være mulig å sveise på en utvendig forsterkning. Skal flyte forslaget videre, særlig om det dukker opp forslag om å bytte begge salingshorn og montere nye fester :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Hadde salinghornet under lupa til en lokal maritim sveisesjappe her i dag. Konklusjonen deres var at det var en dårlig avsluttet sveis, som ikke representerer noen problem. Også det som ser ut som sprekken har krøpet mente de hadde sin årsak i avslutningen på sveisen. Så da slår jeg meg til ro med det og pusser disse opp. Epoxy-priming og 2k-poly-lakk. Om lakken knekker rundt her så vil jeg jo også vite om jeg har noen issue, manjana... Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 Jeg er sveiseinspektør og støtter verkstedet. Dette er en noe dårlig avsluttet sveis og ser ikke ut som en utmattingssprekk. Men der er et kjerv som kan initiere videre oppsprekking. Jeg tenker at om dette har overlevd mange år uten å starte oppsprekking, så hadde jeg ikke valgt å reparerere. Field proven equipment som cowboyer i oljen sier. Du kan bruke penetrantapray for sprekksøking: https://www.ebay.co.uk/itm/184364066485?hash=item2aecf466b5:g:ybsAAOSwrxxfDbgK Dette kan brukes også på andre riggdeler som sjakler og strekkfisk og endeterminering på wire. (Vil ikke fungere på selve wire. ) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 13 hours ago, Luske_Ludvig said: Jeg er sveiseinspektør og støtter verkstedet. Dette er en noe dårlig avsluttet sveis og ser ikke ut som en utmattingssprekk. Men der er et kjerv som kan initiere videre oppsprekking. Jeg tenker at om dette har overlevd mange år uten å starte oppsprekking, så hadde jeg ikke valgt å reparerere. Field proven equipment som cowboyer i oljen sier. Du kan bruke penetrantapray for sprekksøking: https://www.ebay.co.uk/itm/184364066485?hash=item2aecf466b5:g:ybsAAOSwrxxfDbgK Dette kan brukes også på andre riggdeler som sjakler og strekkfisk og endeterminering på wire. (Vil ikke fungere på selve wire. ) Takk for innspill. Jeg tenker å rengjøre skikkelig, fylle de sprekkene med epoxy, epoxy-prime begge salinghorn og så lakke med polyuretan-lakk. Hva tror du om den behandlingen? Salinghornene ser ikke spes vakre ut og jeg tenker slik preservering også kan beskytte for 'angrep' via denne sprekken. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Thostr skrev for 19 timer siden: Jeg tenker å rengjøre skikkelig, fylle de sprekkene med epoxy, Tror jeg ville tatt meg bryet med å få sveiset dette først. Det har tross alt allerede begynt å sprekke i den gamle reparasjonen (så vidt jeg kan se). Og som sveiseinspektøren over bekrefter er jo dette (som jeg også nevnte) en sprekk som har oppstått i en sveisefeil (feil avslutning). Da ville i alle fall jeg reparert feilen før jeg monterte på nytt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Jeg ville nok reparert med sveis. Det er vanskelig å forutse når en administrativ sprekk finner det for godt til å guffe avgårde. Hadde området vært fritt for belastning, ville ikke sprekkdannelser oppstått. Det var slik vi vurderte det da jeg jobbet med strukturell kontroll offshore. Flere av oss gitt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 (redigert) 5 hours ago, Komodo said: Tror jeg ville tatt meg bryet med å få sveiset dette først. Det har tross alt allerede begynt å sprekke i den gamle reparasjonen (så vidt jeg kan se). Og som sveiseinspektøren over bekrefter er jo dette (som jeg også nevnte) en sprekk som har oppstått i en sveisefeil (feil avslutning). Da ville i alle fall jeg reparert feilen før jeg monterte på nytt. Verkstedet var skeptiske til å sveise en gang til pga dette, de mente det var fare for svekkelser andre steder. Og at sprekken er fra sveisetidspunktet. Altså ikke noe nytt. Men mest av alt mente de at det ikke var terapi-behov. Redigert 22.September.2021 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 (redigert) 5 hours ago, Hulda said: Jeg ville nok reparert med sveis. Det er vanskelig å forutse når en administrativ sprekk finner det for godt til å guffe avgårde. Hadde området vært fritt for belastning, ville ikke sprekkdannelser oppstått. Det var slik vi vurderte det da jeg jobbet med strukturell kontroll offshore. Flere av oss gitt :-) @Hulda Så du fester ikke lit til vurderingen om at dette har vært slik fra sveisen ble utført? Eller vurderingen om at denne typen aluminium ikke bør sveises flere ganger? Mener han sa det mest sannsynlig var 6000-serie-aluminium. Redigert 22.September.2021 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Thostr skrev 5 minutter siden: @Hulda Så du fester ikke lit til vurderingen om at dette har vært slik fra sveisen ble utført? Eller vurderingen om at denne typen aluminium ikke bør sveises flere ganger? Mener han sa det mest sannsynlig var 6000-serie-aluminium. Hvis det ikke har vært belastning, ser jeg ikke grunn til hvorfor det er sveiset. Hvis det er slik at sprekken propangerer inn i sveisen, så bør det vel foretas korrektive tiltak. Noe mer kan ikke jeg fabulere ut fra bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 32 minutes ago, Hulda said: Hvis det ikke har vært belastning, ser jeg ikke grunn til hvorfor det er sveiset. Hvis det er slik at sprekken propangerer inn i sveisen, så bør det vel foretas korrektive tiltak. Noe mer kan ikke jeg fabulere ut fra bildet. Den opprinnelige skaden har sannsynligvis oppstått ved seiling i sterk medvind hvor storseilet har presset hardt framover på dette salingshornet. Reparasjonen er gjort for mer enn 10 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Greia, slik jeg ser det, er om sprekken har gått inn i sveisen. Nå har kompetent alu.verksted vurdert annerledes enn meg. De har den fordelen at de kan holde og snu på materialet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 (redigert) 30 minutes ago, Hulda said: Greia, slik jeg ser det, er om sprekken har gått inn i sveisen. Nå har kompetent alu.verksted vurdert annerledes enn meg. De har den fordelen at de kan holde og snu på materialet. Ja. Takk. Skal ikke tvære mer på dette. Det koker jo ned til om jeg stoler på vurderingen til det aktuelle verkstedet. Og her jeg er vel litt "KGB", dvs "trust, but verify". Hadde jeg kunne byttet ut salingshornet med et nytt så hadde jeg gjort det. Men siden jeg da må bytte både innfester og begge salingshorn og punge ut med et ikke ubetydelig antall (tosifret) båtpenger så tenker jeg at jeg velger å stole på, og så følge med på om dette utvikler seg. Redigert 22.September.2021 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.