Jump to content

Valg av høytrykkspyler til båt

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har en AVA P90 og er superfornøyd med den. Skal ta opp båten i morgen tidlig så da ser jeg om den duger til rur (: Har litt kjemi og skraper på lur.

AVA er norsk, så synes det er greit å kjøpe norsk også.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Lazyjack skrev 20 minutter siden:

Jeg har også AVA og den er vel utviklet av noen nordmenn ment tviler vel på at den produseres i Norge..... 

Det har du sikker rett i, men AVA er iallefall et norsk utviklet (: Er vel produsert i Kina som det meste annet

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Knallipadden skrev On 19.9.2021 at 8.07:

Hva kan folk anbefale av "normale" høytrykkspylere?

Jeg kjøpte den største enfasede Kärcherspyleren, men det er så mange år siden at nå er det helt andre modeller. Jeg ser nå at K5 er den mest solgte, mens K7 er den største nå (før man kommer over på proffvaskere som er trefaset). En K7 har høyere makstrykk, og gir samtidig mer vann. Det er kombinasjonen av høyere trykk og mer vann som gir mer effektivitet. K7 har maks 180 bar og maks 600 liter/time. K5 har maks 145 bar, og maks 500 liter/time. Man ser det også på motorens effekt. K7 er på 3kW, K5 er på 2,1. Så da kan du jo sammenligne med andre produsenter og se hvor du vil legge deg. For å få vekk rur er det vel nesten et must med turbodyse på disse hobbyspylerne. 

Og her er for AVA P90

1443902014_AVAP90.PNG.66925a8a07c418a9c6f52b44ce9ce37d.PNG

Noe lavere trykk enn K7, men høyere motoreffekt, og høyere vanngjennomstrømning. Her forklarer de også litt om trykket. For å presisere litt mer er det slik at trykket som blir oppgitt kun er mellom pumpa og spylemunstykket. Når vannet passerer spylemunnstykket (altså kommer ut i lufta) er trykket borte, da er det kun atmosfærisk trykk på vannet, altså 1 bar. Det interessante med trykket er hvilken hastighet det klarer å bringe vannet opp i. Det er altså vannmengden og vannets hastighet ut fra dysa som gir effekten vi er ute etter. Ved å strupe ned vannmengden man man lage en høytrykkspyler som gir ekstremt høyt trykk, mange hundre bar er ikke noe problem selv med liten motoreffekt. Men så lenge vannmengden er lav, vil vaskeeffekten bli dårlig. 

Rur må fjernes kjemisk eller mekanisk. Klarer du å fjerne den med spyler, så sitter nok rurbasen igjen. Det beste man kan få innen en sånn spyler, er de som varmer vannet. Selv har jeg en hendig portabel Stihl men den mangler varme dessverre. Ellers er den helt topp. Jeg er avhengig av en jeg kan ta med meg i vanlig bil. Men til Stihl så får man også kjøpt alt innen reservedeler, og selve pumpehuset er i messing og ikke plast som de billigste har.

Det er vannet som vasker, mer vann gir bedre effekt. Rent generelt.

Jeg har en Alto høytrykkspyler. Den er fra før Hulda-tid. Mer enn 20 år.

Material i pumpe: Vet ikke

Trykk: Vet ikke

Vannmengde: Vet ikke

Energiopptak: Vet ikke

Turbodyse: Begynner å gå i oppløsning, reparert med slangeklemme

Må lagres frostfritt: Ja

Spyler vekk rur: Vet ikke, båtopplagene har egen spyler som er mye mer effektiv

Fungerer til min tilfredshet: Ja

Torsen67 skrev 27 minutter siden:

selve pumpehuset er i messing og ikke plast som de billigste har.

Det var også noe jeg vektla da jeg kjøpte min Kärcher for mer enn 20 år siden. De som har plasthus i pumpa bør man egentlig holde seg unna, selv til hobbybruk. De spylerne er laget for å ha kort levetid. 

Dessuten valgte jeg en spyler som slår av motoren når jeg ikke spyler. De billige kjører bare vannet i retur over trykkventilen. Hva som burde vært oppgitt er totaleffekten i form av:

Liter vann/sekund

Vannhastighet ut av dysen

Da har man et vettugt mål på hvor 'bra' maskinen er. Noen ganger kan det også bli i overkant. Slik at spyleren er sterk nok til å ødelegge bildekk og spyle av lakk. 

Vi leide inn en spyler offshore. Drevet at en dieselmotor. Den hadde effekt nok til at vi kunne bruke den som motorsag på treverk. Vi kuttet opp en gjeng paller som skulle kastes.

Hulda har kongelig norsk spylesertifikat utstedt på Valhall A :-) Vi måtte til og med ha kurs for å sprute vann. 

Komodo skrev for 5 timer siden:

... K7 har maks 180 bar og maks 600 liter/time. K5 har maks 145 bar, og maks 500 liter/time. Man ser det også på motorens effekt. K7 er på 3kW, K5 er på 2,1. Så da kan du jo sammenligne med andre produsenter og se hvor du vil legge deg. For å få vekk rur er det vel nesten et must med turbodyse på disse hobbyspylerne...

Jeg har K7. Den tar det meste, og med rotodyse river den rur og groe så det holder. Rotodysen er så kraftig at den må holdes langt unna bilen, treverk, mur, m.m. Den trives best med 3/4`-slange for å gi nok vann hvis det er noen meter til krana. Og så bør den kobles på en 16A-kurs. Jeg kjøpte denne for noen år siden, og den gang var K7 den kraftigste jeg fant til husbruk uten å å måtte gå over på 3-fase.

Det eneste jeg ikke er fornøyd med er selve spylerslangen som ikke er armert. Har hatt brudd og lekkasjer som burde vært unødvendig på en slik spyler, Nå er det heldigvis lett å få deler og tilbehør til Kärcher, og det kan godt være at de leveres med mer solide (armerte) slanger på dagens modeller.

Skulle jeg kjøpe ny høytrykksspyler i dag synes AVA P90 å være en aktuell kandidat. AVA har generelt kommet veldig godt ut i alle forbrukertester og det er et godt utvalg av tilbehør. 

jeg har en sånn (usikker på modellnummeret), den er jeg veldig godt fornøyd med. Men bruker den ikke til å spyle under båten, det gjøres av de som løfter med nede i Son...

https://www.autodude.no/no/produkt/hytrykkspyler_kranzle_k1152_tst/FSNO1338-2042?g-ads-shopping-own&gclid=CjwKCAjw4qCKBhAVEiwAkTYsPKEMnflYjyWlFAOfzSF6uFq0Irzp3ItorZZL1Snq9ZNX46T0f1dLYxoCYuYQAvD_BwE

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...