Knallipadden Startet 19.September.2021 Del på Facebook Startet 19.September.2021 Jeg har en enkel høytrykkspyler til båten min, men syns ikke den får bort noe særlig med rur. Det er mye rester igjen. Hva kan folk anbefale av "normale" høytrykkspylere? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Ruren skraper du raskere av med en bred sparkelskje... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Rur er forferdelig vanskelig å spyle vekk med en vanlig høytrykkspyler. Må skrapes vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Du skal ha en stor høytrykkspyler for profesjonelt bruk for å ta rur. Uansett må du fjerne det som blir igjen av dem med skrape og da er det ikke større jobben å skrape vekk hele ruren. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Jeg bruker en Kärcher K5 og med det «vanlige» munnstykket klarte jeg ikke å spyle bort rura. Byttet til turbo munnstykket (roterende stråle) og da føyk den av lett som en plett. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Jeg har en AVA P90 og er superfornøyd med den. Skal ta opp båten i morgen tidlig så da ser jeg om den duger til rur (: Har litt kjemi og skraper på lur. AVA er norsk, så synes det er greit å kjøpe norsk også. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Lazyjack Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Blouberg skrev 11 minutter siden: AVA er norsk, så synes det er greit å kjøpe norsk også. Jeg har også AVA og den er vel utviklet av noen nordmenn ment tviler vel på at den produseres i Norge..... Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Lazyjack skrev 20 minutter siden: Jeg har også AVA og den er vel utviklet av noen nordmenn ment tviler vel på at den produseres i Norge..... Det har du sikker rett i, men AVA er iallefall et norsk utviklet (: Er vel produsert i Kina som det meste annet Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Lunde14 Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Er enig med de over, skal du ha en høytrykkspyler som spyler rurene helt av så skal den nok være av industri type. vi har en på jobb, varmt vann og 180 bar den tar det men da må du også være forsiktig. Vi har hatt folk som har klart og spyle istykker både primer og gelcoat med den. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 GVH1979 skrev for 22 timer siden: Jeg bruker en Kärcher K5 og med det «vanlige» munnstykket klarte jeg ikke å spyle bort rura. Byttet til turbo munnstykket (roterende stråle) og da føyk den av lett som en plett. Jeg fjerner også mye rur med K5 og turbo dyse, siste rest av rur som henger igjen må skrapes. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Knallipadden skrev On 19.9.2021 at 8.07: Hva kan folk anbefale av "normale" høytrykkspylere? Jeg kjøpte den største enfasede Kärcherspyleren, men det er så mange år siden at nå er det helt andre modeller. Jeg ser nå at K5 er den mest solgte, mens K7 er den største nå (før man kommer over på proffvaskere som er trefaset). En K7 har høyere makstrykk, og gir samtidig mer vann. Det er kombinasjonen av høyere trykk og mer vann som gir mer effektivitet. K7 har maks 180 bar og maks 600 liter/time. K5 har maks 145 bar, og maks 500 liter/time. Man ser det også på motorens effekt. K7 er på 3kW, K5 er på 2,1. Så da kan du jo sammenligne med andre produsenter og se hvor du vil legge deg. For å få vekk rur er det vel nesten et must med turbodyse på disse hobbyspylerne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Og her er for AVA P90 Noe lavere trykk enn K7, men høyere motoreffekt, og høyere vanngjennomstrømning. Her forklarer de også litt om trykket. For å presisere litt mer er det slik at trykket som blir oppgitt kun er mellom pumpa og spylemunstykket. Når vannet passerer spylemunnstykket (altså kommer ut i lufta) er trykket borte, da er det kun atmosfærisk trykk på vannet, altså 1 bar. Det interessante med trykket er hvilken hastighet det klarer å bringe vannet opp i. Det er altså vannmengden og vannets hastighet ut fra dysa som gir effekten vi er ute etter. Ved å strupe ned vannmengden man man lage en høytrykkspyler som gir ekstremt høyt trykk, mange hundre bar er ikke noe problem selv med liten motoreffekt. Men så lenge vannmengden er lav, vil vaskeeffekten bli dårlig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Rur må fjernes kjemisk eller mekanisk. Klarer du å fjerne den med spyler, så sitter nok rurbasen igjen. Det beste man kan få innen en sånn spyler, er de som varmer vannet. Selv har jeg en hendig portabel Stihl men den mangler varme dessverre. Ellers er den helt topp. Jeg er avhengig av en jeg kan ta med meg i vanlig bil. Men til Stihl så får man også kjøpt alt innen reservedeler, og selve pumpehuset er i messing og ikke plast som de billigste har. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Det er vannet som vasker, mer vann gir bedre effekt. Rent generelt. Jeg har en Alto høytrykkspyler. Den er fra før Hulda-tid. Mer enn 20 år. Material i pumpe: Vet ikke Trykk: Vet ikke Vannmengde: Vet ikke Energiopptak: Vet ikke Turbodyse: Begynner å gå i oppløsning, reparert med slangeklemme Må lagres frostfritt: Ja Spyler vekk rur: Vet ikke, båtopplagene har egen spyler som er mye mer effektiv Fungerer til min tilfredshet: Ja Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Torsen67 skrev 27 minutter siden: selve pumpehuset er i messing og ikke plast som de billigste har. Det var også noe jeg vektla da jeg kjøpte min Kärcher for mer enn 20 år siden. De som har plasthus i pumpa bør man egentlig holde seg unna, selv til hobbybruk. De spylerne er laget for å ha kort levetid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Dessuten valgte jeg en spyler som slår av motoren når jeg ikke spyler. De billige kjører bare vannet i retur over trykkventilen. Hva som burde vært oppgitt er totaleffekten i form av: Liter vann/sekund Vannhastighet ut av dysen Da har man et vettugt mål på hvor 'bra' maskinen er. Noen ganger kan det også bli i overkant. Slik at spyleren er sterk nok til å ødelegge bildekk og spyle av lakk. Vi leide inn en spyler offshore. Drevet at en dieselmotor. Den hadde effekt nok til at vi kunne bruke den som motorsag på treverk. Vi kuttet opp en gjeng paller som skulle kastes. Hulda har kongelig norsk spylesertifikat utstedt på Valhall A :-) Vi måtte til og med ha kurs for å sprute vann. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Se på størrelse og karakteristikk på sikring for den kontakten som skal brukes også. Nytter ikke med 3,5 kW motor om sikring er 10A. Selv en 2,1kW kan det by på problemer å få startet om sikring ikke beregnet på motor. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 (redigert) Pensjonist-Alto'en min gir, ble nysgjerrig og måtte se etter: L/min max: 11 liter Strømtrekk: 9,5 A Effekt: 2,1 kW Tipper vekten er drøyt 20 kg. Trykk v/max vannmengde levert: 130 bar Og det holder til mitt hobbybruk. Redigert 20.September.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Komodo skrev for 5 timer siden: ... K7 har maks 180 bar og maks 600 liter/time. K5 har maks 145 bar, og maks 500 liter/time. Man ser det også på motorens effekt. K7 er på 3kW, K5 er på 2,1. Så da kan du jo sammenligne med andre produsenter og se hvor du vil legge deg. For å få vekk rur er det vel nesten et must med turbodyse på disse hobbyspylerne... Jeg har K7. Den tar det meste, og med rotodyse river den rur og groe så det holder. Rotodysen er så kraftig at den må holdes langt unna bilen, treverk, mur, m.m. Den trives best med 3/4`-slange for å gi nok vann hvis det er noen meter til krana. Og så bør den kobles på en 16A-kurs. Jeg kjøpte denne for noen år siden, og den gang var K7 den kraftigste jeg fant til husbruk uten å å måtte gå over på 3-fase. Det eneste jeg ikke er fornøyd med er selve spylerslangen som ikke er armert. Har hatt brudd og lekkasjer som burde vært unødvendig på en slik spyler, Nå er det heldigvis lett å få deler og tilbehør til Kärcher, og det kan godt være at de leveres med mer solide (armerte) slanger på dagens modeller. Skulle jeg kjøpe ny høytrykksspyler i dag synes AVA P90 å være en aktuell kandidat. AVA har generelt kommet veldig godt ut i alle forbrukertester og det er et godt utvalg av tilbehør. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Jeg kjøpte en AVA P80 i våres og er kjempe fornøyd med den, så blir spennende å prøve den på båten seinere i høst. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 AVA P80 her også, veldig bra både over og under vannlinja. Anbefaler denne norske produsenten. Fjerner det aller meste av rur, men så forsvinner også en del av det selvpolerende bunnstoffet.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Tror det er et godt valg. Tror jeg ville havnet i den tetningen, jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 jeg har en sånn (usikker på modellnummeret), den er jeg veldig godt fornøyd med. Men bruker den ikke til å spyle under båten, det gjøres av de som løfter med nede i Son... https://www.autodude.no/no/produkt/hytrykkspyler_kranzle_k1152_tst/FSNO1338-2042?g-ads-shopping-own&gclid=CjwKCAjw4qCKBhAVEiwAkTYsPKEMnflYjyWlFAOfzSF6uFq0Irzp3ItorZZL1Snq9ZNX46T0f1dLYxoCYuYQAvD_BwE Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.